Christoffer
Vilka blommor kan sätta fungerande frön om de inte blir befruktade manuellt eller av insekter?
lolo
HEJ! "Skvätt i väg" eller "Sprätt i väg" - blomman är ett lysande exempel på det du efterfrågar! Då den blommar skjuter den iväg en massa frön som gärna åker ned i krukorna intill! Därför hittar man ofta flera småplantor i andra krukor. Denna blomma är tyvärr svår att få tag i, i vanliga blomsteraffärer, men går säkert att få tag på ute på nätet som ett litet skott. Jag äger själv en stor skvätt i väg sen en vecka (fick tag i den på en loppis för 15 spänn!). Den har dock inga småplantor än, eftersom den växer ensam.

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
e_sedell
Jag tror Impomean gör det med. Jag missade att plocka bort några vissna blommor och nu har den satt frön. Jag har inte gjort någonting och den står inne....
Christoffer
Jag har just en ipomoea inomhus, men om man tar bort blommorna efter varje dag, bildas det ändå frön då?
Kana
Sprättblomman är jätterolig, vi har fått ett par frön av svärmor och även om spinn tog död på den ena lilla plantan så verkar den andra trivas bra! Euphorbia Leuconeura tror vi är det latinska namnet.

K.
e_sedell
Det verkar så, om du inte tar bort fästet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon