karjo
Ja, hur ska jag göra med dessa två!?? De har stått ute i sommar men nu har de fått komma in. Hur ska de skötas i vinter?

Kan man låta begonian vissna ner och ta hand om knölen för att plantera om den till våren? "Hur" ska den få vissna ner i så fall?

Angående clivian så har jag för mig att den vill ha en viloperiod... Men hur ska den se ut?!

Tackar ödmjukast på förhand! smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag har mina clivior ute än .

men dom ska ha vintervila på +10c om man vill ha riklikgt med blommmor m.m. .
men den funkar även i rumstemp men dne mår bätre av att vila å sen blomma .
har du den i +10c så räcker dte emd vatten varann vecka . har du dne i rumstemp ha högre luftfuktighet och vattnta den lite mindre än normalt
karjo
Ok, tackar! Den får väl stå i det svalaste rummet jag har och sen snålar jag lite på vattnet då, så får vi se om det gör susen! Tackar!:)

Du har inga knep om begonior? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (karjo @ 18-10-2006, 21:12)
Ok, tackar! Den får väl stå i det svalaste rummet jag har och sen snålar jag lite på vattnet då, så får vi se om det gör susen! Tackar!:)

Du har inga knep om begonior? tongue.gif

nopp kan inget om sånna tyvärr wink.gif smile.gif
Kajsa
Knölbegonia kan du klippa av bladen på, låta den stå kvar i krukan och glömma bort den till våren, svalt och inget vatten. Plantera knölarna i ny jord till våren. Dom kan också vintervila i torvmull.

Jag har inget svalt ytrymme till mina Clivior vintertid, så dom står kvar i rummet, men man drar ner ordentligt på vattningen, och dom blommar fint ändå sedan.
karjo
Tack så mycket! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon