karjo
Mina physlais är jättefina! Många och stora, men de mognar aldrig! Alla "påsarna" är fortfarande gröna och mjuka. Visst ska de torka till lite, bli lite gula och prassliga!?
Kan man ta in dem så att de mognar, som man gör med tomater typ??

Hjälp mig! unsure.gif unsure.gif
ingrid fuxwall
Kan du ta in dina plantor?

Nu finns alla mina inne och blir det som förra året kommer jag att kunna plocka fram till jul, inte många men gott smakar de.

ingrid som inte förstår vad jag gör för fel eftersom de inte mognar under sommar/höst
rosita
Mina som jag frösådde förra sommaren, mognade inte heller förrän sent på hösten och sedan fram till jul. I år har samma plantor gett frukt från juli månad fram tills nu. Det finns inte ett bär kvar! Jag ska försöka övervintra en planta/buske i år också.
AndreasBlomquist
Mina kapkrusbär var länge länge gröna men så småningom så gulnade de och torkade till. De var supergoda, mycket godare än de som man köper! Kan ju också vara för att man själv hade sått dem och drivit upp plantorna.

Jag provade i alla fall att plocka av ett par gröna för att lägga på eftermognad när jag rensade ut i växthuset men det funkade inte alls för mig...
Boxer
Är det Kapkrusbär ( Physalis peruviana ) som ni har?
Prova i så fall Gyllenbär ( Physalis pruinosa ) istället, som är tidigare. Jag har plockat över 100 på en planta i år.
karjo
Jag kan tyvärr inte ta in mina plantor... Så vi får hoppas att några hinner mogna iaf!

Plantorna är sådda av min syster i våras, fröna var från frukter från affären så jag kan inte svara på vilken sort det är...

Synd att det inte gick att eftermogna... Men men, jag får ha dem i kruka nästa år. Det är nog bättre, dels för att det går att ta in dem då och skörda längre tid och för att de kanske inte växer till en djungel och tar över växthuset! Det har de nämligen gjort i år. tongue.gif

Ha det gott!
Åsa, mälardalen zon 2
Om de var köpta i affären var det troligtvis kapkrusbär, jag säger som tidigare i detta inlägg, prova gyllenbär istället, i 2 år i rad har jag sått i början av april och jag har börjat kunna skörda i början av juli och jag har fått massor (fröerna har jag köpt hos runåbergs).

Gyllenbär

Eva i Västerås
Jag har haft 3 kraftiga plantor av gyllenbär i grönsakslandet i sommar. Självsådda, de kom under fiberduken som jag hade över morötterna. Offrade ena hörnet av morotslandet för dessa. De har varit mindre än de krukade skyddade, och har inte gett lika mycket bär, men lika goda, och de började komma i augusti.
Jag rekommenderar också gyllenbär istället för kapkrusbär.
Mindre, blekare bär men med jättemycket smak, tidigare, mindre och tåligare plantor.
Bara fördelar.
Selma
Jag har två stora physalis, som jag pga platsbrist inte kan övervintra inne i år. Jag har plockat stora buketter och satt in, och frukterna mognar som de ska. Jag hoppas också få rötter på en eller annan kvist.
KURT
Tomatplantor med gröna tomater som inte vill mogna i tid kan man ju skynda på lite genom att klippa av topparna på dem så att de inte slösar kraft på att växa.
Jonas70
Gyllenbär måste jag testa i växthuset till nästa år. Jag har tidigare prövat att ha dem i kruka på altanen, men de har aldrig blivit riktigt bra, men nu när jag fått mitt växthus uppsatt så kan det ju vara läge och testa igen!
lordgray
Physalis som jag odlat på balkongen - bara morgonsol - har sedan en månad bär i mängder. Man kan skaka lite på grenarna så ramlar det av en rejäl portion

Physalis är överlevare.
Var bortrest i en månad i somras och växten fick inget vatten och såg i det närmaste död ut. Men tog sig oerhört fort.

I höstas blåste en av krukorna omkull och en gren bröts av - jag satte den i vatten och den fällde raskt ut ett rotsystem om började blomma - har nu bär på den grenen.

De är enorma växter som redan har bark, trots att de sattes i april i år.
Jag har satt dem i stora hinkar och under sommaren drog de i sig en dryg liter vatten eller två om dagen. Skall sätta fler sådana till nästa sommar. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon