Lena i Habo
Jag ska ta in mina Guldfiskar i ett akvarium i vinter, min damm är inte tillräckligt djup för att ha dem kvar där.

Igår fångade jag 8 st, det tog 4 timmar !!! Väntade tills det var mörkt och lös med ficklampa.
Det finns fortfarande 4-5 st kvar som är helt omöjliga att få tag på ! Vad ska jag göra ?
Det är 3 st Schubunkin som inte syns så väl när de gömmer sig på botten band alla stenar. Jag har försökt både i dagsljus och när det är mörkt.

mad.gif
Betty
Kan man inte lura upp dem till ytan medlite mat och håva upp dem då?
Lena i Habo
Jag har försökt den varianten också men de är så snabba att bara jag rör på mig så sticker de och gömmer sig......................... mad.gif
kerstin z5-6
Hur varmt har ni i vattnet nu -under + 10 så blir de slöare -ingen mat då förstås ) lättare att håva upp dem
Lena i Habo
Nu är de infångade !

Vi tömde helt enkelt ur enmassa vatten ur dammen så att vi lättare kunde se dem på botten. Det fattas en Schubunkin men vi kan inte hitta den. Det finns ju en massa gömställen och en del fiskar gömde sig under stenar.

Men vilken massa yngel där var, och det finns säkert fler men de är så små så man knappt kan se dem.

Phu ! Är helt slut efter detta fiskande ! wacko.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har använt mig av denna metod då jag fångar fisk i mitt 1200 liters akvarium.
Dock med mindre fisk men det går att modifera.

Ta en petflaska.

Skär av toppen så fisken kan komma in.

Skär av flaskan en bit ner och vänd på den avskurna biten.

På detta sätt får du en mjärde, lägg i mat och vänta

Nu när jag har lite större fisk har jag istället byggt en plexiglasfälla med en lucka jag kan stänga när jag vill fånga fisk. Låt den gärna ligga i ett tag inan du använder den så luktar normalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon