Är det någon som vet något om man kan övervintra fikon? Vi har haft ett fikon ett par år i vårt växthus. Nu i år har det blivit rätt så stort och nu har vi sett att det finns en liten frukt på ett ställe på plantan. Tidigare år har vi haft den kvar i jorden i växthuset men funderar nu om man kan ta in den på något vis. Den har ju fått jättestora fina blad och så är det ju den här frukten som verkar litet kul. Jag tror att det tar 2 år innan själva fikonet blir frukt och det skulle ju vara kul om man kunde få uppleva det.
Min undran är då om det är någon av er som har tagit in fikonet över vintern och om det har lyckats? Jag tror personligen att det är litet svårt att få frukten att mogna men man vet ju aldrig, det kanske är någon som trots allt lyckas med detta. Vi bor i zon 4 så blir den kvar i växthuset så kommer den ju att frysa.
Tacksam för svar.
kerstin z5-6
19-10-2006, 15:17
Jag har fikon i uppvärmt uterum/orangeri -ute sommartid -stor kruka -visst mognar de !
Ta in sätt i så svalt utrymme du kan och placera ett mindre lysrör-vanligt kallvitt 15 cm ovan växten -det ska vara på 14 tim /dygn -nov-mars

Lycka till
Anna Maria
20-10-2006, 11:23
Hej!
Jag har två stora fikonträd som jag haft i 3-4 år nu. På vintern står de i ett utrymme som är på gränsen till frostfritt med tjocka lager fiberduk över - fast tidigare hade jag dem i ett svalt rum inne i huset och det gick också bra. De tappar alla blad över vintern. Tidigt på våren hamnar de i kallväxthuset med frostvakt på nätterna och sen står de ute under sommaren.
I somras åt vi de första fikonen!
Maria utanför Enköping
Oj, vad fina Kerstins fikon ser ut. Hmmm.....det ser gott ut med dom där fikonen. Vad bra Maria att du skrev om att de tappar bladen. Jag trodde nog nästan det men var inte riktigt säker. Alla andra blommor tappar ju bladen, ja pelagoner tex så då gör ju fikonen de också förstås. Du bor ju i Enköping och vi i södra Dalarna så går det hos er så borde det ju gå hos oss också!
Tack för era svar. Det var jättebussigt!
Ludvig Johansson
20-10-2006, 11:57
Kerstin är det ett bananblad man skymtar i bakgrunden?
kerstin z5-6
20-10-2006, 13:38
Ja det är banan, frösådd .. och inte tappar mina fikon sina löv? de är gröna året runt

Ludvig Johansson
20-10-2006, 14:01
Man anar ett visst växtintresse utifrån bilden

Härligt med inomhus djungel!
Jag har för mig att det finns både städsegröna och lövfällande fikon (Ficus carica). I vårt klimat blir de alla (ofrivilligt) lövfällande.
kerstin z5-6
20-10-2006, 14:17
Alexander-VG-zon3
20-10-2006, 15:59
fikon trivs med kallt på vintern men för att frukterna ska vara kvar så behöver dom en mildvinter typ 0c till +10c .
och dte beror på tempen och ljuset om dom fäller eller inte är dte sommar åretom så har dne ingen nytta av att fälla bladen . men fäller dne bladen sp vet man att den sover annars gör dne dte inte
Tack alla ni för era svar!
Nu har vi tagit in fikonet och ställt ner det i källaren med ett lysrör ovanför. Det är nog bättre att göra så här än att ha den kvar i växthuset för då fryser den och då får ju växten till viss del börja om från början.
Den är ju dekorativ också med sina fina blad. Så nu har timern kommit på och det kommer nog att vara lagom temperatur där nere också.
Tack igen!
Alexander-VG-zon3
22-10-2006, 17:40
CITAT (smemon @ 22-10-2006, 18:29)
Tack alla ni för era svar!
Nu har vi tagit in fikonet och ställt ner det i källaren med ett lysrör ovanför. Det är nog bättre att göra så här än att ha den kvar i växthuset för då fryser den och då får ju växten till viss del börja om från början.
Den är ju dekorativ också med sina fina blad. Så nu har timern kommit på och det kommer nog att vara lagom temperatur där nere också.
Tack igen!
växten börjar inte om, om dte skulle frysa . utan om dte ggår ner mot -20c -15c så det 'äkta* fikonet komemr då till att frysa ner till marken och börja om till våren men går dte en mot -5c -10c så sover fikonen men frukten kan frysa bort om man har otur . men för att växten ska få en behövlig vila så ska den tappa bladen . och då behövs en temp på ca +5c +10c och i dne tempen är man säker att frukten kommer att vara kvar . och då dne tappar bladen behövs inte ljuse och växten komemrdå till att sova gott å få nya krafter till våren . under vintern kommer frukten stå stilla och sne fårtsätta att mogna till våren men dte är ingen garanti att dne behåller frukten växten orkar kanske inte med frukter heller menär dte bara en så stannar väl furkten kvar å mognar då till våren men sen bladen kommer till at ta tid på sig för mitt fikon gör klart frukten fröst å sen komemr nya blad å blommor . och jag kan lova dig att själva trädte själv vill ha en vintervila där den sover än att man försöker göra en sommar åt den .
vill du att frukten ska mogna snabbt så ha den varmnt och extra ljuse å sen när fruklten är kklar så sätter du den kolmrökt å svalt svalt är där ingen fruktså skadar inte frosten nåt alls
Mia, zon 3
23-10-2006, 12:45
Om plantan fäller bladen, tappar den eventuella frukter också då? (Min planta är iofs för liten för de funderingarna, bara ca 50 cm hög än - inga frukter än på några år misstänker jag....) Tanken är att jag ska lyfta in krukan på glasverandan som är ljus och håller frostfritt, men jag hade tänkt att den skulle få fälla löven först....
Alexander-VG-zon3
23-10-2006, 16:24
en mild vinter måste till för att den ska behålla frukterna men bler det -5c så kna frukterna frysa bort och dom trillar av . men har man över 0c så brukar frukten vara kvar . men sen är dte upp till plantan själv igentligen om dne vill ha kvar frukten eller inte . min planta är bara 10-15cm å har frukter i somras men den är kankse ympad också.
på verandan bler någ bra för den men låt den fälla bladen förrst sen tar du in plantan efter nån frost natt och sne sätter in dne på verandan . men är där furkt så ska man så klart ta in den inann frosten . men som din nu utan frukt ha den ute tills dte bler -3c -5c sen sätter in den å så komemr dne sova gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.