aqualis
Kom i lördags hem från en resa till Argentina med Orkidéer som tema.
Argentina var en verkligt fantastisk bekantskap. Den bild av Argentina som jag hade inför resan, ett dystert land plågat av dålig ekonomi, stämmer inte alls. Människorna där är öppna och på bettet. Som turist känner man sig flyta in mängden lättare än i många andra länder, kanske beroende på att befolkningen är så präglad av invandrare.

Vi besökte den årliga orkidéutställningen i Montecarlo, en stad i provinsen Misiones. Att klimatet gynnar orkidéodlare var lätt att se. Både genom de fina exemplar som visades inne på utställningsområdet och den försäljning som bedrivs av aboriginer (jo då det finns aboriginer i Sydamerika också) vid vägkanten på tillfartsvägen. Deras plantor är hämtade direkt från den omgivande djungeln.

Växtligheten är verkligen rik i Argentina. Nerblåsta Tillandsior ligger på gator och vägar, det är bara att plocka upp dem. Vi tog med några som liknar Tillandsia Aeranthos hem.

Väl hemma igen så var spänningen inför mötet med våra krukväxter som fått klara sig på egen hand i nära tre veckor.

En snabb koll visade att inga döda fanns, Doftrankan jag har i arbetsrummet var lite slak och med en stor överraskning. Den bär en stor frukt!
Att allt klarat sig så bra beror nog mest på att vi har försett dem med vattenmagasin, men tre veckor var ändå lite av chansning.

Vi såg många fina Bromelior, så nu funderar jag på att skaffa några. Kan bli trevligt att ha bland hustruns orkidéer.

Maten och klimatet är toppen i Argentina! Just nu är det vår där. Har blivit riktigt sugen på att resa dit igen.

Med vänliga hälsningar
mulle
Tack! Det är alltid lika roligt att läsa om andra resor.
Jag har länge sneglat på Argentina, i synnerhet nu då det är så prisvärt.
Du fick ju inte min resefeber att minska, precis...
Lycka till med orkidéerna!
Mulle
aqualis
Hej Mulle

Om du reser dit så försök hinna med att träffa "Svenskkolonin" i Obera. Det var verkligen roligt att träffa dem.
Gå in på skolan Carlos Linneo så dyker det upp svensktalande inom några minuter.

Obera ligger i provinsen Missones inte så långt ifrån Igazu.

Med vänlig hälsning
kerstin z5-6
Jag med har sneglat dit -Låter som du haft en jättetrevlig resa -Får nog fundera på det där lite mer då smile.gif
Gillan
Åhh, jag blir nog liiite avis, om jag ska vara ärlig rolleyes.gif

Har du ingen möglighet att lägga in bilder smile.gif
aqualis
Hej

Är det någon som har ett bra tips hur man ska få tag på revbensspjäll från nöt?

Fick grillade i Argentina och tänkte pröva samma här hemma eftersom det är smaskens, men har upptäckt att de affärer jag brukar handla i inte för dem.

Med vänlig hälsning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon