Full version: Amaryllis
gunnelö
Hej
För ett tag sedan fick jag mina amaryllislökar från odla. Jag satte dem på drivning enligt anvisningar, mörkt och varmt. Nu har blomstängeln börjat växa. På anvisningarna står inget om hur man ska göra sen. Jag tycker det är konstigt om de ska stå kvar mörkt när de börjat växa, och hur länge ska de stå varmt? Är det rent av dags att ställa dem svalare och ljust nu när de kommit igång (planterade för ca 1 vecka sedan)?

Svar tas tacksamt emot av "en som aldrig drivit amaryllislökar förut". blink.gif

Gunnel Ö
askar
Det här hade jag sparat... vet inte varifrån jag fått det.

Amaryllis (Hippeastrum hortorum)
Amaryllisen härstammar från sydamerikas Ander.
Den finns i olika storlekar och färger
- vita, orange, rosa, röda och till och med strimmiga.
Skötselråd

Köp en fast, stor, oskadad lök i början på november.
Ju större lök desto flera klockor får den.
Plantera den genast om den skall blomma till jul eftersom
det tar fyra till åtta veckor efter plantering till blomning.
Tag bort torra rötter och sätt sedan löken
på en glasvas med rötterna nere i vattnet.
Då suger rötterna i sig mycket vatten medan löken förblir torr. Låt löken stå i vasen över natten och plantera den nästa dag i fuktig näringsrik blomjord.
Använd en väldränerad kruka, 2-3 cm större än löken,
och låt 1/3 av löken ligga under jordytan.
Vattning.
Ställ krukan ljust i rumstemperatur och börja vattna igen
när rotbildningen kommit igång och första knoppen
kommit ur löken.
Vattna 1-2ggr / vecka.
Vänd krukan då och då så att tillväxten blir likartad.
När den första klockan slår ut är det dags
att börja gödselvattna, men ge inte amaryllisen för
mycket näringsvatten eftersom blomstänglarna då kan
bli långa med risk för att krukan kan tippa.
Om din amaryllis får mycket stora blommor kan man
stötta upp den med en blompinne.
Blomningen förlängs vid sval placering ex. nattetid.

Efter blomningen
När en klocka vissnar skall du skära bort den
så att inte växten sätter frö, men spara stängeln
eftersom den samlar kraft till löken.
Placera den ljust, gödselvattna var annan vecka och l
åt den gärna stå ute under sommaren.
När sommaren börjar ta slutt är det dags att efter hand
minska på vattningen för att så småningom sluta helt.
Bladen skall vissna ner ett efter ett. Klipp av dem när de gulnat och torkat.
På hösten bör den få en kort viloperiod.
Ta in amaryllisen från balkong eller trädgård innan frosten kommer och förvara den mörkt, torrt och svalt
(dock inte under 10 grader). Vattna inte.

I februari när eventuellt nya blomknoppar kommit fram
planteras löken om och sätts fram i fönstret igen.
Om du sköter amaryllisen väl kommer löken
att växa 1-2 cm per år.
Vid omplantering ta bort dotterlökarna och plantera
dessaför sig själv.De bör blomma efter 3 år med lite tur.

Om man får fram amaryllisfrön, sås dessa i såjord, placeras i rumstemperatur och gror efter 4-6 veckor.Sedan kan det dröja ett par år innan löken vuxit sig så stor att den blommar.
Betty
Här finns bra info:Opp Amaryllis! smile.gif
Eva i Höga
CITAT (askar @ 19-10-2006, 14:15)
Det här hade jag sparat... vet inte varifrån jag fått det.

Ja, så här sköter jag mina lökar och lyckas få alla att blomma år efter år (om de inte ruttnar ute under sommaren). De man driver så blommar ju inte till jul men då köper jag alltid nån ny sort så jag även ska ha blommande amaryllis på jul. Amaryllisen är så vacker!
Eva
gunnelö
Tack alla tre.

Informationen "Opp amaryllis" är den jag utgått från och där finns inte svaret på mina frågor.

Askar, enligt ditt inlägg (bra info det ska jag spara) behöver inte löken alls placeras mörkt. Jag tolkar det som att när blomstängeln börjar växa ska den definitivt stå ljust i alla fall.

Kan någon förklara varför det i "Opp amaryllis" står att löken ska ha det mörkt till att börja med. Om den ska ha det ljust när stängeln börjar komma upp, vad är det för vits med mörkret?

Gunnel
Betty
Jag brukar sätta en pappersstrut över löken och ställa krukan i ett fönster med undervärme.
Saxat ur Sylvias artikel:
CITAT
"Vattna igenom jorden rejält och ställ sedan krukan med en huva över i ett fönster ovanför ett påslaget element, eller annars mörkt och varmt så att rotbildningen snabbt kommer igång.  Om din amaryllis inte vill växa, brukar det betyda att den står för kallt.

Vattna inte mer nu innan blomstängeln kommer upp, det brukar ta någon vecka.

När blomstängeln har kommit upp, börja vattna igen men vattna sparsamt och gärna på fatet så den inte ränner i höjden, för då tippar den lätt p.g.a. de tunga klockorna. "

Det står inte i artikeln att krukan ska stå mörkt efter att stängeln har kommit upp. När knoppen och en bit av blomstängeln kommit upp tar man bort huvan/struten eller tar fram krukan ur mörkret och ställer den i fönstret. smile.gif
gunnelö
Betty
Å andra sidan står det inte att man ska ta av huvan heller.

Vad jag inte blir klok på är varför det ska vara mörkt. ???

Nu står mina lökar ljust i rumstemperatur. Härligt med något som växer så här års när det mesta vissnar ner. smile.gif

Gunnel
Betty
CITAT (gunnelö @ 19-10-2006, 16:35)
Vad jag inte blir klok på är varför det ska vara mörkt. ???

För att driva upp knoppen ur löken. smile.gif

Det känns ju helt naturligt att man ska ta av huvan/struten när stängeln börjat dra iväg och växa, annars ser det ju ut som om stängeln har en hatt som hänger lite käckt på sned. tongue.gif

Jag gör pappersstrut av ett vanligt A4-ark som jag sedan klipper till i nederkanter så att struten står stadigt på jorden i krukan, som en liten pyramid över löken.

Jag har även provat att inte ha nån strut på men då vill det helst bara komma upp blad ur löken, mörkret hjälper till att driva fram knoppen.
gunnelö
Jaha, är det därför! Tack Betty, nu blev jag lite klokare. rolleyes.gif

Gunnel
susa
HUr ska man göra med de vissna lkallagren som finns runt lökarna, tar ni bort dem? Allstå på lökar som har "översomrat" och haft sin viloperiod och nu ska drivas igen?

Hälsningar
Susan
Lady Hamilton
Jag brukar ta bort de "yttersta" lagret om det lossnar lätt, men var försiktig. Och då menar jag det "torra" som nästan lossnar självt bara av att man tar i löken smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon