Jag har en gigantisk hibiskus som jag fick i inflyttningspresent av min syster. I morgon blir det exakt 6 år sedan. En laxrosa sort. Den är enorm trots att jag klipper ner den med jämna mellanrum. Täcker ensam ett helt fönster och blommar i mängder. Problemet är att den verkar ha svårt att veta när det är nog. Har med jämna mellanrum ställt den mörkt för att få den att lugna sig.
Nu har den blommat oavbrutet sedan midsommar! I dag hade jag 6 stora blommor på den och mängder av knoppar.
Vad ska jag göra med den? Ska man klippa bort knopparna efter ett tag eller ska den få blomma tills den inte orkar mer?
Alexander-VG-zon3
19-10-2006, 20:58
jag har mina hibiskusar ute och en del blomma som alldrrig förr å en del har slutat sen en tid tillbaka . så jag tror att jag har en del som inte orkar mer eller sover . men vill du så kan du låta den blomma tills dne inte orkar mer eller slutar du vattna den mindre och sätter den i ´10c och så får den vila å kanskee lsutar då att bllomma . jag har ju själv haft hibiskusar som har haft å annan blomma på vintern med .
så du kan ju låta den då blomma som den gör eller sätta den i vintervilla på +10c och mindra vatten
lilla mamma
23-10-2006, 12:46
varför ska den sluta för? Den trivs ju och känner av själv när den har tröttnat Mina klippte jag ned i somras så de slutade men det var behövligt. Jag har 10 st olika, stympade just nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.