josohl
Har nyss fyndat tre bergsbambu (Fargesia murielae) på växtrea. När jag tittade lite mer noggrannt på dem hemma har två plantor några brunaktiga lite höga konstiga stänglar som jag nu befarar är vissna blommor.
Är köpe-bambu frösådd eller kan det vara vegetativt förökade plantor som nu har blommat och med andra ord kommer dö? Jag ringde butiken och frågade, men de hade (såklart) ingen aning (Plantagen - say no more...)
KURT
För några år sedan blommade ju bambu i Europa, då talade man om att alla hade samma ursprung och därför blommade ungefär samtidigt. Det talar ju för att de inte var fröförökade, det kanske inte är så lätt att få tag i frön heller?. Men hur det sedan gick efter massblommningen som skedde för några år sedan vet jag inte.

Jag ser också att endel plantskolor kommenterar detta . Plantskolorna bör ju verkligen kunna tala om vilken sort (klon) som de säljer!
josohl
Kanonlänk Kurt! Enligt länken är Fargesia murielae "Jumbo" frösådd och det var sådana jag köpte (enligt etiketten i alla fall), så det bör alltså vara lugnt?
Ludvig Johansson
Halloj, namnsorter är alltid vegetativt förökade, i bambus fall delade. Först har man sått frö från den gamla blommande generationen, och sedan delat plantorna. Sedan kan ju vissa namnsorter vara så gamla att de går i blom, men så är nog inte fallet för Jumbo? Annars vill jag varna för glansbambu som blommar nu sedan några år tillbaka. Många seriösa och oseriösa handlare säljer fortfarande blommande plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon