catlady
Satte murgröna, salvia och ljung i balkonglådan. Salvian och murgrönan trivs som fisken och växer så det knakar, men ljungen dog nästan direkt (för torrt?). Så nu är det bara grönt kvar och det är ju lite tradigt. Vad kan jag sätta som står åtminstone till jul som är lite färgglatt?
Alexander-VG-zon3
ny ljung,prydnaskål,cyklamen kanske
catlady
Tror du prydnadskål håller fram till jul? Hur mycket vatten vill den ha? Bra tips, jag tycker de lila varianterna är jättefina!
Killensomvillhagrönafingrar
Min erfarenhet av prydnadskål är att de fungerar om det inte blir kallt.
Alternativt att det blir så kallt att kålen fryser.

Hos mig i Gbg är det mest blask och halvkallt så här ruttnar kålen och luktar rutten kål.

Skall jag använda kål har jag det i de krukorna som står under tak så jag kan kontrollera bevattningen själv.
Tjoppa
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-10-2006, 12:58)
Min erfarenhet av prydnadskål är att de fungerar om det inte blir kallt.
Alternativt att det blir så kallt att kålen fryser.

Hos mig i Gbg är det mest blask och halvkallt så här ruttnar kålen och luktar rutten kål.

Skall jag använda kål har jag det i de krukorna som står under tak så jag kan kontrollera bevattningen själv.

Kål tål både värme och kyla, men när den väl har frusit så tål den inte att tina igen, då blir den dålig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 20-10-2006, 12:39)
Tror du prydnadskål håller fram till jul? Hur mycket vatten vill den ha? Bra tips, jag tycker de lila varianterna är jättefina!

jag täkte om du har balkong så har du både skyddat och tak över kankse och då kan du både ha cyklamen,kål,penser m.m. cyklamen vill ju inte ha vatten uppifrån utan nere
lilla mamma
hebe då?
catlady
Nja, med hebe blir det ju bara mer grönt... Jag vill ju gärna ha en annan färg. Men min balkong har inget tak eller skydd alls, mot varken regn, blåst eller kyla. Vad ska jag då ha?
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 20-10-2006, 20:01)
Nja, med hebe blir det ju bara mer grönt... Jag vill ju gärna ha en annan färg. Men min balkong har inget tak eller skydd alls, mot varken regn, blåst eller kyla. Vad ska jag då ha?

då bler dte ju inte cyklamen .
prova höst pensé elelr en ny ljung
sudden
så länge kålen inte fryser för att sen tina är den underbar och när de fryser i vinter blir den ännu mer underbar biggrin.gif så länge det inte är frost vill den inte torka ut utan vill ha ganska mkt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon