Fialotta
Hallå alla trädgårdsvänner!!!
Går och funderar på en sak..jo ,om man kan tukta tujjor, har flera stycken i trädgården...men jag vill inte ha dom så höga...har sett ibland att dom står som häckar...men inte sett om dom klipps o tuktas?
Är det nån som vet tro? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Thujor brukar klara av att man klipper i dem på vårvintern, bästa resultatet får man om man klipper lite varje år istället för att klippa hårt i dem när de har blivit alldeles förväxta. Något grönt bör finnas kvar på grenen man klipper i. Så klipp aldrig så hårt att det bara är brunt kvar.
Fialotta
Tack Åsa!
Då vet jag att det fungerar i alla fall...utan att ta död på dom...det vill jag ju inte unsure.gif

DalaMyran
CITAT (maudan @ 12-11-2002, 19:28) *
<span style='color:purple'> Hallå alla trädgårdsvänner!!!
Går och funderar på en sak..jo ,om man kan tukta tujjor, har flera stycken i trädgården...men jag vill inte ha dom så höga...har sett ibland att dom står som häckar...men inte sett om dom klipps o tuktas?
Är det nån som vet tro? unsure.gif </span>

För några år sedan klippte/formade jag mina två stora Tujor som växte upp i takhöjd på huset.
Den ena kliptes till en spiral, och den andra har klippts till två Bollar på stammen.
Det går jättebra men man får tänka på att det inte kommer nya skott innifrån trädet/stammen.
I mitt fall var det en test eftersom Tujorna var så fula att det skulle ha tagits bort ändå.
Nu blev de kvar och spiralen är dekorativ vid jul då jag har belysning runt spiralformen :-)

Lycka till med ditt beslut.

Bilden är inte så tydlig eftersom det var rabatten som var projektet då.
Men i bakrunden står de två Tujorna med en Idégran i mitten. Man måste våga :-)
Huggorm
CITAT (DalaMyran @ 03-04-2012, 13:19) *
Lycka till med ditt beslut.

Beslutet togs nog 2002 så det vore kanske dags för en utvärdering nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon