|
Full version: Förskoleregler
Vet ju att det finns förskolepersonal här. Kanske någon som har koll på kommunens regler?
För ett par månader sedan skolade vi in vår dotter på förskolan. Jag har fram tills nu varit arbetslös/timvikarie och min man jobbar heltid. Dottern, som är 2 år, har gått ca 15 timmar i veckan och de veckor som hon varit tvungen att gå heldag har hon varit så pass van att det gått jättebra. Hon trivs på sin förskola och är jätteglad att få komma dit. Från nästa vecka börjar jag jobba på kontrakt. Har fått halvtid och jobbar mycket kvällstid. Det blir väldigt oregelbundet så jag räknade med att jag fick forsätta att ha min dotter på förskolan 15 timmar. För att hon skulle få lite kontinutet. Det skulle personalen gärna också vilja, men kommunens regler säger att om jag har ett schema får mitt barn bara gå på förskolan då båda föräldrarna arbetar! Vissa veckor går hon tre heldagar på raken, andra veckor går hon inte alls för att jag jobbar så sent eller för att jag jobbar på helgerna. För det mesta behöver vi hjälp 3-6 timmar i veckan och för det får vi fortsätta att betala 1200:-/månad.
Finns det något sätt att kringgå kommunens förskoleregel? Det är inte för att jag vill ha barnfritt hemma utan enbart för min dotters skull. Om hon för det mesta inte är med på matstunder eller under sovtiden på förskolan så tror jag att det kommer att bli väldigt jobbigt för henne de veckor hon ska gå långa dagar. Var 8:e vecka ska hon gå tre dagar i rad á 9 timmar. Om jag får utnyttja upp till 15 timmar som arbetssökande eller föräldraledig så varför inte som deltidsarbetande på skiftjobb? Jag är jättebesviken! Det var jättejobbigt under inskolningen och de första veckorna innan hon vande sig. Nu är jag rädd att vi kommer att få samma kamp igen. Och hur kan man gå till jobbet när man vet att ens barn är ledset när man lämnar det?
Det låter väldigt tramsigt tycker jag. Man måste ju tänka på barnets bästa också. Jag tycker det verkar vara olika regler beroende på var man bor. Här i Piteå kommun får jag lägga schemat för hennes dagistider själv så länge jag jobbar...samma sak gäller nu när jag går hemma med HP (räknas som sjukskriven) Jag har ju jobbat natt, tänk om jag bara skulle få ha henne på dagis när jag jobbade?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 18:09) Det låter väldigt tramsigt tycker jag. Man måste ju tänka på barnets bästa också. Jag tycker det verkar vara olika regler beroende på var man bor. Här i Piteå kommun får jag lägga schemat för hennes dagistider själv så länge jag jobbar...samma sak gäller nu när jag går hemma med HP (räknas som sjukskriven) Jag har ju jobbat natt, tänk om jag bara skulle få ha henne på dagis när jag jobbade?  När jag jobbar kväll är jag hemma 01.30 och dottern vaknar oftast 07.30. De sista nätterna har hon sovit oroligt så det är inte många timmars sömn jag får. I dag gick hon där ett par timmar eftersom mitt nya schema inte börjat gälla ännu och då kunde jag passa på att sova en timme mitt på dagen. Jag får inte ha henne på förskolan bara för att jag har jobbat. Det gäller bara när vi båda jobbar samtidigt. Och det kan bli rätt slitigt. I augusti jobbade jag 7 sena kvällar i rad och på dagtid hade jag ju hand om dottern. Efter sista kvällen rasade jag ihop och min man fick ta en kompledig dag för att jag skulle få sova ut. Kan man be om dispens om man jobbar kvällar? Att få ha sina 15 timmar även om man är hemma på dagen?
CITAT (ester @ 20-10-2006, 18:36) Jag får inte ha henne på förskolan bara för att jag har jobbat. Det gäller bara när vi båda jobbar samtidigt. Och det kan bli rätt slitigt. I augusti jobbade jag 7 sena kvällar i rad och på dagtid hade jag ju hand om dottern. Efter sista kvällen rasade jag ihop och min man fick ta en kompledig dag för att jag skulle få sova ut. Det låter rent ut sagt inte riktigt klokt! Förskolan ska ju finnas till för barnets och föräldrarnas skull, inte för kommunens skull! Om ni båda jobbar betalar ni ju full dagistaxa antar jag? Jag hoppas verkligen ni kan komma fram till en vettig lösning tillsammans med kommunen för så där kan ni ju inte ha det.
Kanske skulle du inte nöja dig med vad just ditt barns dagis säger Ta kontakt med ansvarig på kommunen och berätta din "historia" Jag kan inte tänka mig annat än att dottern ska få vara på dagis även fast du jobbar kväll.
Ibland har "pappersvändarna" svårt att föreställa sig hur det ser ut IRL... då kan det hjälpa med personligt samtal.
Åsa, mälardalen zon 2
20-10-2006, 20:58
Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)???
ingelagrebo
20-10-2006, 20:58
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 18:54) CITAT (ester @ 20-10-2006, 18:36) Jag får inte ha henne på förskolan bara för att jag har jobbat. Det gäller bara när vi båda jobbar samtidigt. Och det kan bli rätt slitigt. I augusti jobbade jag 7 sena kvällar i rad och på dagtid hade jag ju hand om dottern. Efter sista kvällen rasade jag ihop och min man fick ta en kompledig dag för att jag skulle få sova ut. Det låter rent ut sagt inte riktigt klokt! Förskolan ska ju finnas till för barnets och föräldrarnas skull, inte för kommunens skull! Om ni båda jobbar betalar ni ju full dagistaxa antar jag? Jag hoppas verkligen ni kan komma fram till en vettig lösning tillsammans med kommunen för så där kan ni ju inte ha det.  I den kommun jag jobbar i får man lämna sina barn om man jobbar natt! Du måste ju få sova nån gång!Jag jobbar på förskolan och vi har flera barn vars föräldrar jobbar natt! Det låter otroligt att du inte får lämna barnet när du jobbat på natten! Du måste även få lämna på dagis när du sover på dagen inför nästa nattskift! Blev lite rörigt hoppas ni förstår vad jag skriver ***Ingela****
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58) Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)??? Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin klagat på att dagis finns för dem som behöver det. Kan inte tänka mig att du har några egna barn... för i så fall hade du vetat att man inte lämnar barnen på dagis medan man själv shoppar mm Du verkar inte förstå hur småbarnsföräldrar har det i dagens samhälle. För många innebär dagarna ett pusslande och stressande bara för att man inte vill att barnens dagisdagar ska bli för långa. Egentligen borde man inte ha svarat på ditt elaka inlägg men som mormor och farmor till 6 underbara små kan jag bara inte hålla tyst.
CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58) Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)??? Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin klagat på att dagis finns för dem som behöver det. Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg!  Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan!  Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!?  Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna!
Dotter som fick tvillingar, hade tvååriga storasyster på dagis 15tim/vecka, de valde 3 x 5 tim.. och detta fastän mamman var hemma och pappan drog ner på arbetstiden till 4tim/dag.
CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:04) Dotter som fick tvillingar, hade tvååriga storasyster på dagis 15tim/vecka, de valde 3 x 5 tim.. och detta fastän mamman var hemma och pappan drog ner på arbetstiden till 4tim/dag. Och jag törs påstå att det inte hade varit så roligt för storasyster att plötsligt vara hemma på heltid och aldrig få träffa sina kompisar heller. Caroline ska vara ledig de tio dagarna som pappa också är ledig efter att Djingis har fötts, sen ska hon få gå 15 timmar i veckan på dagis. Det vore grymt att ta ifrån henne det bara för att hon får syskon. Nästa höst ska hon börja skolan, då har hon stor glädje av att redan ha hunnit lära känna många av skolkamraterna och vänja sig vid att vara i grupp.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 23:14) CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:04) Dotter som fick tvillingar, hade tvååriga storasyster på dagis 15tim/vecka, de valde 3 x 5 tim.. och detta fastän mamman var hemma och pappan drog ner på arbetstiden till 4tim/dag. Och jag törs påstå att det inte hade varit så roligt för storasyster att plötsligt vara hemma på heltid och aldrig få träffa sina kompisar heller. Caroline ska vara ledig de tio dagarna som pappa också är ledig efter att Djingis har fötts, sen ska hon få gå 15 timmar i veckan på dagis. Det vore grymt att ta ifrån henne det bara för att hon får syskon. Nästa höst ska hon börja skolan, då har hon stor glädje av att redan ha hunnit lära känna många av skolkamraterna och vänja sig vid att vara i grupp. Precis så är det för sonens äldsta... Jätteviktigt att få vara tillsammans nu med kompisar som hon kommer att ha i sexårsgruppen.
CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:18) Precis så är det för sonens äldsta... Jätteviktigt att få vara tillsammans nu med kompisar som hon kommer att ha i sexårsgruppen. *Nickar*  Caroline var ganska stor när hon började på dagis, 3 år och 8 månader. När hon började så var hon livrädd för de andra barnen, skrek rätt ut om någon kom nära henne. När vi var ute tillsammans, t.ex på Öppna förskolan så kunde hon välja att bara hålla sig intill mig och ville inte vara med någon annan. Nu har hon utvecklat sina sociala förmågor väldigt mycket, lärt sig empati, att ta hänsyn till andra m.m.
Lady Hamilton
20-10-2006, 22:40
Vad du kan göra är att prata med kommunen och göra om ditt "dagis" schema, för naturligtvis får du ha ditt barn på dagis när du sover. (=Efter att du jobbat så pass sent) Men du kanske inte har tagit hänsyn till det när du skrev schemat? Utan att du endast har skrivit schemat efter "arbets tid" Jag själv jobbar ju natt och när mina barn var mindre så lämnade "gubben" dem när han for på morgonen och jag hämtade barnen på e.m. när jag vaknat. Gör ett nytt försök
Åsa, mälardalen zon 2
20-10-2006, 22:59
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:31) CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58) Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)??? Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin klagat på att dagis finns för dem som behöver det. Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg!  Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan!  Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!?  Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna! Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr. Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 23:59) Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr.
Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna. Jag tror iallafall inte att Esters 2-åring kommer tappa kontakten totalt med sina föräldrar av att vara 15 timmar i veckan på dagis. Inte har jag fått någon sämre kontakt med min dotter av det heller. Hon mår bra av att knyta kontakter med andra än mig...och hur ska det gå när de börjar skolan då...då måste de ju vara borta från föräldrarna. Eller ska man börja undervisa dem i hemmet och hålla dem isolerade från omvärlden? Kanske stänga in dem som vuxna och låta dem bo hos mamma o pappa jämt?
Åsa, mälardalen zon 2
20-10-2006, 23:19
Jag har aldrig sagt att man ska isolera dem, alla barn bor väl inte i urskogen efter vad jag ser om dagarna finns det fortfarande barn i de flesta villaområden även på dagarna det finns barnlediga som även har större barn hemma, arbetslösa med barn, några få dagmammor etc.
Har själv både erfarenhet av dagis och dagmamma minns att jag trivdes bäst hos dagmamma det påminde mer om hemma, på dagis var det för stökigt tyckte jag, det minns jag fortfarande mycket klart trots att jag bara var runt 5år och då var barngrupperna mindre än vad de är i dag. (jag behövde inte vara hemifrån så länge, på den tiden fick lärarna gå hem och göra sina förberedelser så jag behövde inte vara på dagis/dagmamma så länge som många barn är idag)
Här i vårt villaområde finns det inga barn hemma om dagarna och vi är "utbölingar" här i stan, känner inga med barn som är hemma om dagarna. De flesta barn här i området är i 10-12 års åldern och hennes bästa kompisar går på samma dagis som hon. När vi gick på Öppna förskolan var det knappast någon i hennes ålder, bara bebisar, och hon valde som sagt att sitta som ett häftplåster om halsen på mig hela tiden. Utan dagis skulle hon ha varit ett socialt UFO vid det här laget.
Alla småbarnsföräldrar jag har kontakt med via nätet och IRL vränger ut och in på sig själva för att göra det som är bäst för deras barn. Jag har svårt att tro att någon tvingar sitt barn till dagis i onödan om det ser att det inte skulle må bra av det. Jag vet att min dotter behöver dagis nu, det började märkas tydligt vid 3 års ålder. Hur bra kontakt man har med sina barn handlar inte enbart om att man umgås med dem hela tiden, det handlar även om vad man gör av tiden och om man kommunicerar med varann. Jag skulle kunna ha henne hemma hela dagarna och sätta henne framför TV:n eller datorn medan jag gjorde allt som måste göras här, men jag tvivlar starkt på att det skulle främja vare sig vår kontakt eller hennes sociala utveckling.
netaave
21-10-2006, 17:26
Om du inte kommer hem förrän 01.30 så måste du ju ha din dygnsvila innan du kan ta hand om ditt barn. Tycker det låter väldigt konstigt, du borde om jag tolkar barnomsorgslagen rätt få ha ditt barn på förskolan fm i dessa fall. Gör så här: Vänd dig i första hand till förskolechefen på just "din" förskola. Lämna dina önskemål skriftligt, behåll en kopia själv. Kan inte hon hjälpa dig så fortsätt uppåt, till barnomsorgschefen i din kommun, lämna fortfarande dina önskemål skriftligt och begär skriftligt svar med motivering, fråga samtidigt vad det finns för prejudikat i liknande fall. Bifalls inte dina önskemål där kan du överklaga till länsrätten, bifoga även där allting skriftligt inklusive kommunens svar. Väck också debatten gm insändare, det brukar alltid "ta" ifrågasätt vad som är bäst för barnet i alla instanser. Lycka till!
Björken
21-10-2006, 18:09
Tyvärr måste jag hålla med Åsa, det finns föräldrar och inte bara undantag, som lämnar sina barn på dagis för att åka och handla, ha egen ledig tid och till och med ha semester i lugn och ro hemma. Jag blev mörkrädd när jag hörde de orden fällas av föräldrar, men tyvärr så är de sanna.
I vår kommun har de infört just det där med att det ska gå på föräldrarnas arbetsschema, för att komma tillrätta med dessa föräldrar som lämnade barnen hur som helst bara för att själva vara barnfria. Riktigt hur det funkar kan jag inte redogöra för, men visst har man rätt att få sova efter ett nattskift om inte den andra föräldern är hemma och kan ta hand om barnen.
Det är med detta som med så mycket annat man tror inte det är sant att det finns de som vill utnyttja samhällets hjälp till max och helst lite till.
CITAT (Björken @ 21-10-2006, 19:09) Tyvärr måste jag hålla med Åsa, det finns föräldrar och inte bara undantag, som lämnar sina barn på dagis för att åka och handla, ha egen ledig tid och till och med ha semester i lugn och ro hemma. Jag har då aldrig hört talas om nåt sånt. Alla föräldrar jag vet är förtvivlade över att de inte har råd att dra ner på arbetstiden så att de kan ha barnen kortare dagar på dagis. Och om reglerna nu är såna att man inte ens har rätt att ha barnet på dagis efter att man jobbat långt in på natten så förstår jag inte hur någon kan ha möjligheten att utnyttja dagis när man vill åka och handla.
Björken
21-10-2006, 20:23
Jag förstår att det kan låta konstigt men tyvärr är det rena fakta. Tack och lov är de flesta föräldrar inte sådana utan de vill verkligen vara med sina barn så mycket som möjligt.
Snöflinga
21-10-2006, 21:05
Men nog kan jag förstå förälder som gör sina matinköp innan barnet hämtas från dagis ... det är nog bäst för båda parter. Visst finns det avarter där föräldrar låter sina barn vara på dagis under semesterdagar mm. ... stackars ungar men de kanske blir bättre omhändertagna där än hemma Verkar rena hispan att inte din lilla tös skall få gå mera regelbundet ... det är ju självklart att du måste få sova ut efter att du jobbat nattskift  Tycker du ska följa Netaaves kloka råd ... sån't brukar hjälpa
netaave
21-10-2006, 21:28
Tänkte först inte ge mig in i den här diskussionen men dagismotståndare har alltid funnits och kommer alltid att finnas, deras motiv brukar också alltid hålla samma låga klass.
Som personal ser jag det så här med vistelsetider med mera. Jag arbetar på en förskola som har en öppettid på vanligast 6.30-18. Det finns naturligtvis varianter. Jag som personal har schemalagd arbetstid, dom tiderna arbetar jag oavsett om jag har 2 eller 10 barn. Familjerna har vistelseavtal från 15-45 timmar i veckan. jag har hittills aldrig upplevt ett barn som verkligen haft full tid d.v.s. 45 timmar.
Nu kommer vi till det viktiga, familjerna har en avgift att betala för den service jag och mina kolleger ska ge dom, det handlar om fruktansvärt mycket pengar för en barnfamilj idag. Vem kan då klandra en mamma eller pappa för att dom åker och handlar i lugn och ro direkt efter jobbet i stället för att göra det med en trött grinig unge med blodsockret i tårna. Vem kan klandra en mamma som tar ut en semesterdag för att hon behöver storstäda huset, gå till frissa, läkare, tandläkare och allt vad det kan vara och ändå lämnar sitt barn på dagis om det sker inom ramen för familjens vistelsetid. Jag kan det inte, för det är mitt jobb att vara där. Jag anser också att ingen annan än föräldrarna och förskolan har med det att göra. Dom köper en "produkt" och betalar för den.
CITAT (netaave @ 21-10-2006, 22:28) Nu kommer vi till det viktiga, familjerna har en avgift att betala för den service jag och mina kolleger ska ge dom, det handlar om fruktansvärt mycket pengar för en barnfamilj idag. Precis, och man betalar lika mycket för att ha barnet där 15 timmar som 45 timmar. Nu är priset ingenting som jag personligen bryr mig särskilt mycket om. Jag lät henne börja för att jag ansåg att det var viktigt för henne att träffa andra barn och vuxna. Personalen på min dotters dagis är underbara människor, duktiga kompetenta pedagoger. Det märks så väl hur mycket de bryr sig om alla barnen och hur måna de är om dem. Att nedvärdera deras fantastiska omsorg och verksamhet till nån sorts förvaring som skulle skada barnens psyke får mig att se rött.
netaave
21-10-2006, 21:44
Kan också tillägga att det inte finns en enda förskola i kommunal regi som idag bara sysslar med förvaring. Det finns en läroplan för förskolan likväl som för skolan. Den är utarbetad för, och anpassad till barnens ålder. Där lär man sig bl.a. begreppsbildning, social kompetens, ansvar och hänsyn. Detta sker naturligtvis mest genom pedagogisk verksamhet, finns lite olika pedagogformer men i stort sätt lärs det ut genom gruppverksamhet i s.k. tvärgrupper (åldersindelning) skapande lek och naturligtvis till stor del genom fri lek. Varje avdelning på förskolan har en pedagogisk planering och är man borta för mycket från den dagliga verksamheten misssar man också en del. Därför uppmanar vi ibland om det är möjligt lediga barn att komma 2 timmar och iaf vara med på "gruppen" för att dom ska kunna tillgodogöra sig det och föräldrarna ska få vad dom betalar för.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 22:40) CITAT (netaave @ 21-10-2006, 22:28) Nu kommer vi till det viktiga, familjerna har en avgift att betala för den service jag och mina kolleger ska ge dom, det handlar om fruktansvärt mycket pengar för en barnfamilj idag. Precis, och man betalar lika mycket för att ha barnet där 15 timmar som 45 timmar. Nu är priset ingenting som jag personligen bryr mig särskilt mycket om. Jag lät henne börja för att jag ansåg att det var viktigt för henne att träffa andra barn och vuxna. Personalen på min dotters dagis är underbara människor, duktiga kompetenta pedagoger. Det märks så väl hur mycket de bryr sig om alla barnen och hur måna de är om dem. Att nedvärdera deras fantastiska omsorg och verksamhet till nån sorts förvaring som skulle skada barnens psyke får mig att se rött. Instämmer i varje ord. Vi har dotter som nyss påbörjat andra året av 3,5... förskollärarutbildning och dottern Emelie har just så fantastiskt fina dagisfröknar som jag hoppas och önskar att alla barn på dagis har.
På min dotters dagis är de måna om att barnen ska få vara med om det är något speciellt som händer. Är det t.ex teater en dag då Caroline är ledig så vill de gärna att jag ska komma dit med henne iallafall. När de hade terminens första samling för den äldsta barngruppen bad de mig komma på ledig dag. De tänker på barnen! Det pedagogiska innehållet är imponerande, de har en särskild plan för varje barn med saker som de jobbar med.
Anita S
21-10-2006, 23:39
Alla kommuner tolkar reglerna för avgiftsfri (allmän) förskola, från 4 år och 15 tim i veckan, olika. Även reglerna för övrig förskola tolkas olika från storstad till landsbyggdskommun. När mina barn var var små (för 9år sedan) betalade jag 4200 för att ha två barn inskrivna på "dagis". Och inte hade jag mer lön då än nu... Allmän förskola är en gåva . Vadmin "kommun" säger om skiftarbete, så har du rätt att sova 8 tim efter avslutat arbete.
Björken
21-10-2006, 23:52
Jag har inte klagat på hur barnen tas omhand på dagis, för det vet jag att i de allra flesta fall så är det bra, även så är det bra för många barn att få denna kontakt med andra barn. Det jag reagerar på är att man lämnar sina barn där även när man är ledig, trodde faktiskt att man satte barn till världen för att man ville uppleva tiden med dem så mycket som möjligt. De är trots allt något man bara har till låns några år.
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 00:52) Jag har inte klagat på hur barnen tas omhand på dagis, för det vet jag att i de allra flesta fall så är det bra, även så är det bra för många barn att få denna kontakt med andra barn. Nej jag vet, jag syftade mer på Åsas inlägg. Hon tyckte att det var barnens bästa att vara hemma med föräldrarna jämt och menade att det blev missanpassade tonåringar av dagisbarn. Och även barn till arbetslösa kan behöva denna sociala kontakt. Jag kan tänka mig att det inte är så uppbyggande för ett barn att vara hemma hela dagarna med en förälder som kanske blir alltmer deppig och uppgiven och dessutom måste lägga ner en hel del tid på att leta arbete. Därför tycker jag det är jättebra att 15 timmars regeln finns. De barn som är helt utanför förskolevärlden får det jobbigt när de börjar skolan.
netaave
22-10-2006, 11:43
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-10-2006, 10:22) Jag kan tänka mig att det inte är så uppbyggande för ett barn att vara hemma hela dagarna med en förälder som kanske blir alltmer deppig och uppgiven och dessutom måste lägga ner en hel del tid på att leta arbete. Tror inte det är så uppbyggande överhuvudtaget för ett barn i förskoleålder (från 3-4 år) att gå hemma med en förälder, om inte den föräldern är väldigt aktiv med att delta i öppna förskolan och andra aktiviteter. Man måste vara väldigt på, och medveten som förälder idag för att hemmabarn ska få samma stimulans. Tyvärr är det så att vårt samhälle är uppbyggt så idag, på gott och ont. Det ultimata tycker jag vore att man hade råd att vara hemma med barnen tills dom är just i 3-4årsåldern, sen behöver dom vara på förskolan.
CITAT (netaave @ 22-10-2006, 12:43) Tror inte det är så uppbyggande överhuvudtaget för ett barn i förskoleålder (från 3-4 år) att gå hemma med en förälder, om inte den föräldern är väldigt aktiv med att delta i öppna förskolan och andra aktiviteter. Man måste vara väldigt på, och medveten som förälder idag för att hemmabarn ska få samma stimulans. Ja och det vet jag av egen erfarenhet är väldigt svårt. Särskilt om man inte har en stor umgängeskrets med andra föräldrar med barn i samma ålder som också är hemma. Det skulle krävas att man lägger ner ett helhjärtat heltidsjobb på att komma ut på aktiviteter och träffa andra barn. Och hur man än vänder och vrider på sig kan man inte ersätta en kompisgrupp, man kan inte leka med barnet på samma sätt som det skulle göra med ett annat barn.
ullislerum
22-10-2006, 20:02
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 00:52) Jag har inte klagat på hur barnen tas omhand på dagis, för det vet jag att i de allra flesta fall så är det bra, även så är det bra för många barn att få denna kontakt med andra barn. Det jag reagerar på är att man lämnar sina barn där även när man är ledig, trodde faktiskt att man satte barn till världen för att man ville uppleva tiden med dem så mycket som möjligt. De är trots allt något man bara har till låns några år. Men ursäkta, jag kan bara inte låta bli att reagera. Det här känns som en lägre nivå än yngsta dotterns "trots-logik".. Om en mamma eller pappa vill och vet sitt barns bästa (och det är ju faktiskt så att föräldern oftast vet sitt barns bästa) och det i detta fallet handlar om att få hjälp som man faktiskt betalar för och behöver så är det väl inte klokt att endel här klankar ner på, och kommer med åsikter som, att man vill lämna in sina barn på någon sorts förvaring och inte vill tillbringa tid med barnen. Jag blir uppriktigt förbannad på sånna påhopp!! Det handlar ju, som jag ser det, snarare om att mamman i fråga vill kunna sova ifred FÖR ATT KUNNA VARA EN BRA MAMMA!!! Och ja, jag jobbar oxå på en förskola! Stå på dig och ta för all del inte illa vid dig av elaka påståenden att du inte vill ta hand om dina barn!
ingrid fuxwall
22-10-2006, 20:44
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-10-2006, 00:59) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:31) CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58) Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)??? Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin klagat på att dagis finns för dem som behöver det. Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg!  Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan!  Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!?  Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna! Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr. Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna. Har en känsla av att Ni talar om helt olika saker men att Ni har rätt alla. ingrid
*Miss Cocker*
22-10-2006, 21:15
" vill du ha rätt eller vill du vara lycklig ". Så elak och infekterad denne tråden blev då Jobbar med mellanstadiebarn och alldeles runt hörnet finns ett dagis/förskola. Har också lite åsikter angående de små barnens låååånga dagar där. En del kommer redan klockan halvsju på morgonen och blir sen hämtade runt fem på eftermiddagen. Personligen smärtar det mej och se att " det bästa vi har " och det vi skulle göra allt för" befinner sig absolut inte i vår närhet på så många timmar, fem dagar i veckan. Det är beklagligt, tror inte heller att det är så att vi lämnar våra barn för att dom skall ha en massa lekkamrater varje dag, Vem vill ha lekkamrater tio timmar om dagen, hade barnen kunnat svara; inbillar jag mej att dom skulle tackat nej. Nu var det nog inte det " den unga mamman " funderade på om jag förstått det rätt. Jobbar man natt har man ganska lång ledighet mellan vad kan det var fyra nätters nattpass, och nog har man rätt till det, stå på dej och låt ingen annan göra det
CITAT (Miss Cocker @ 22-10-2006, 22:15) En del kommer redan klockan halvsju på morgonen och blir sen hämtade runt fem på eftermiddagen. Personligen smärtar det mej och se att " det bästa vi har " och det vi skulle göra allt för" befinner sig absolut inte i vår närhet på så många timmar, fem dagar i veckan. Det är beklagligt, tror inte heller att det är så att vi lämnar våra barn för att dom skall ha en massa lekkamrater varje dag Nej, lämnar man barnen så långa dagar så är det för att man jobbar heltid! Knappast för att åka och handla. Nu handlade den här tråden om en mamma som ville ha barnet på dagis 15 timmar i veckan för att få lite kontinuitet. Och du får tro vad du vill om min anledning till att ha min dotter på dagis.
*Miss Cocker*
22-10-2006, 22:28
Ja, nu var det inte min tanke att svara på någons inlägg, talade bara om min synpunkt på det hela. Har inte läst alla inlägg så väldigt noga så ursäkta om jag trampa på din tå, hade inte en susning om att du har en dotter på dagis och jag tror inte att det tillhör ovanligheterna idag, hade bara en del synpunkter i största allmänhet. Eller var meningen med denna tråd direkta personangrepp??
För egen del ifrågasätter jag inte andra människors anledningar till att ha barnen på dagis. Tror inte nån har det på pin kiv iallafall. Har man inte barnen på dagis utan är hemmafru så ifrågasätts det istället. Ni anar inte hur suspekt min omgivning har tyckt att jag varit som varit hemmafru i flera år, särskilt eftersom vi inte lyckats bli med barn igen förrän nu när första barnet är 5 år gammalt. Jag var antagligen lat och arbetsskygg enligt många. Vilket ramaskri skulle det inte bli från skattebetalarna om alla småbarnsföräldrar satte sig hemma och lät samhället försörja dem istället? Det är ju så det måste bli då ifall det är så förskräckligt synd om alla dagisbarn.
För övrigt frågade min dotter igår vilken dag hon skulle få gå på dagis igen, hon längtade efter att leka med sin bästis.
Edit: Måste tillägga att det var inte skattebetalarna som försörjde mig när jag var hemmafru utan det var min man. Jag hade ingen inkomst alls.
netaave
23-10-2006, 07:31
Lämnar man sitt barn 10 timmar på dagis så är det för att man måste det. Man måste kanske jobba heltid för att man inte klarar sig annars. Det kan ju vara så att man är ensamstående eller låglönetagare. Men 10 timmar/dag är väldigt ovanligt. De flesta barn är där ca 6-7 timmar.
Jag har inga barn på dagis, men om barnen är där 6-7 timmar så måste det ju innebära att en av föräldrarna jobbar deltid? Är det så vanligt att jobba deltid? Tycker jag låter utmärkt för övrigt att deltidsarbeta. Jag har 'hört' alltför ofta om föräldrar som efter maxtaxans införande passade på att gå ut och shoppa efter jobbet, sitta på café eller badstrand, medan ungen fortsatte sitt övertidsarbete på dagis.
netaave
23-10-2006, 16:46
CITAT (Pirum @ 23-10-2006, 17:36) Jag har inga barn på dagis, men om barnen är där 6-7 timmar så måste det ju innebära att en av föräldrarna jobbar deltid? Är det så vanligt att jobba deltid? Tycker jag låter utmärkt för övrigt att deltidsarbeta. Jag har 'hört' alltför ofta om föräldrar som efter maxtaxans införande passade på att gå ut och shoppa efter jobbet, sitta på café eller badstrand, medan ungen fortsatte sitt övertidsarbete på dagis. Fördomar säger jag då! Har upplevt enhetstaxan ett antal gånger under mina aktiva år och aldrig märkt av någon speciell uppgång av vistelseavtalet. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att ena föräldern jobbar deltid för att barnen har kortare dagar. Kan vara så enkelt att den ena föräldern lämnar och den andra hämtar, eller att två grannar hjälps åt. Det är ganska vanligt faktiskt.
CITAT (Pirum @ 23-10-2006, 17:36) Jag har 'hört' alltför ofta om föräldrar som efter maxtaxans införande passade på att gå ut och shoppa efter jobbet, sitta på café eller badstrand, medan ungen fortsatte sitt övertidsarbete på dagis. Undrar varför det bara är folk som inte själva har någon erfarenhet av dagis som har "hört" så mycket om att föräldrar lever loppan medan barnen går på dagis!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-10-2006, 20:31) CITAT (Pirum @ 23-10-2006, 17:36) Jag har 'hört' alltför ofta om föräldrar som efter maxtaxans införande passade på att gå ut och shoppa efter jobbet, sitta på café eller badstrand, medan ungen fortsatte sitt övertidsarbete på dagis. Undrar varför det bara är folk som inte själva har någon erfarenhet av dagis som har "hört" så mycket om att föräldrar lever loppan medan barnen går på dagis!  Har nära släktingar som jobbat på dagis/förskola...  Tror inte att det generellt sett är så att föräldrar lever loppan medan barnen är på dagis, men det finns tyvärr alltid folk som missbrukar systemen.
Björken
23-10-2006, 19:41
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-10-2006, 20:31) CITAT (Pirum @ 23-10-2006, 17:36) Jag har 'hört' alltför ofta om föräldrar som efter maxtaxans införande passade på att gå ut och shoppa efter jobbet, sitta på café eller badstrand, medan ungen fortsatte sitt övertidsarbete på dagis. Undrar varför det bara är folk som inte själva har någon erfarenhet av dagis som har "hört" så mycket om att föräldrar lever loppan medan barnen går på dagis!  Nu är det inte så att jag inte har erfarenhet av dagis, har egna barnbarn på dagis och jobbar ibland på fritids. Själv tillhörde jag den lyckliga generationen som kunde vara "lyxhustru" och stanna hemma hos våra barn. Knapert många gånger men jag ångrar inte en dag att jag fick de åren hemma med dem. Sedan må dagis vara hur pedagogiskt bra som helst. Jag vet att det förekommer att föräldrar lämnar sina barn eller låter dem vara kvar längre än de skulle behöva för att föräldrarna vill vara "barnfria". Som du säkert förstår förbjuder sekretess mig att nämna några enskilda fall. Som tur är så är det inte så många som använder sig av detta sätt men ändå tillräckligt många för att vår kommun införde krav på att föräldrar lämnar in sitt arbetsschema och att barnen får sin placering utifrån det.
netaave
23-10-2006, 21:10
Några av er som förfasar sig över att föräldrar har sina barn på dagis längre än dom behöver uppger ofta "personal" som källan. Jag undrar då i mitt stilla sinne vad det är för personal som nedgraderar sitt yrke så fruktansvärt. Min tanke går direkt till outbildade vikarier. I den mån det verkligen är personal med utbildning som känner att barnen i deras grupp är där i onödan ska nog byta yrke. Varför i hela friden skulle jag ta in en förälders arbetsschema? Vill en förälder ha heltid förutsätter väl jag att familjen har det behovet. Jag anser inte att jag ska leka polis, tror inte ens att "missbruk" förekommer i så stor utsträckning, däremot uppenbart en massa missunsamhet, inte minst i den här tråden.
*Miss Cocker*
23-10-2006, 22:10
Vilken tråd, har aldrig sett så många kvinnor försvara långa och längre dagar på dagis än här. Men man gick ju ut för ett antal år sedan med ett frågeformulär till just kvinnor som löd; " om du fick välja att vara hemma med ditt barn de första fem åren mot en betalning likvärdig sjukförsäkringen eller jobba och lämna barnet på dagis", vad skulle du välja? Av tusen tillfrågade ville hela 80% det sistnämnda. Till alla er som går i försvarsställning skulle jag vilja fråga, i vilket samhälle lever ni? Vård av sjukt barn med barnet på dagis har väl toppat en del kvällstidningar för inte så länge sedan. Tycker att vi mer och mer hjälpts åt att forma ett samhälle där allt annat är viktigare än just familjen. Vi sover i snitt åtta timmar per natt, vi jobbar i snitt åtta timmar per dag, det tar allt mellan en halv-en timme att färdas till och från sin arbetsplats. Räkna själv ut hur många timmar man lägger på det viktigaste i livet  . Mer än så bllir det inte, tyvärr...
Björken
24-10-2006, 00:16
CITAT (netaave @ 23-10-2006, 22:10) Några av er som förfasar sig över att föräldrar har sina barn på dagis längre än dom behöver uppger ofta "personal" som källan. Jag undrar då i mitt stilla sinne vad det är för personal som nedgraderar sitt yrke så fruktansvärt. Min tanke går direkt till outbildade vikarier. I den mån det verkligen är personal med utbildning som känner att barnen i deras grupp är där i onödan ska nog byta yrke. Varför i hela friden skulle jag ta in en förälders arbetsschema? Vill en förälder ha heltid förutsätter väl jag att familjen har det behovet. Jag anser inte att jag ska leka polis, tror inte ens att "missbruk" förekommer i så stor utsträckning, däremot uppenbart en massa missunsamhet, inte minst i den här tråden. Ok jag är vikarie som rycker in när det fattas folk någon timme då och då och då på fritids eller så kan jag stanna kvar en stund när jag ändå varit där och städat för att någon i personalen behöver gå ett kort ärende, där har du helt rätt. Men det förändrar inte det jag ser med egna ögon och det både ordinarie personal och barn och utbildningsnämnden i vår kommun konstaterat. Det är inte någon outbildad personal som har kommit på det där med föräldrarnas schema gentemot barnets placering och då vill jag också framhålla att vår kommun är sossestyrd och varit det i många många år. Det handlar inte från min sida att nedvärdera barnomsorgspersonal eller kvaliten på omsorgen, Nu lägger jag inte mera energi på denna tråden för det är tydligt så att det finns de här som inte inser att det finns människor som utnyttjar systemet även här.
CITAT (Miss Cocker @ 23-10-2006, 23:10) Vilken tråd, har aldrig sett så många kvinnor försvara långa och längre dagar på dagis än här. Hörru du, ta och läs inläggen den här gången innan du svarar! Du har visst inte fattat vad tråden handlar om överhuvudtaget. Det är ingen som förespråkar att barnen ska vara så långa dagar som möjligt på dagis. Orkar inte svara mer än så eftersom du uppenbarligen inte läser vad man skriver ändå. Sen skulle jag gärna vilja ha svar på på vilket sätt drabbar det skattebetalarna om en förälder som betalar full dagistaxa åker o handlar 20 min efter jobbet innan hon hämtar barnen? Ni som gnäller över det skulle antagligen gnälla lika mycket om affärerna var fulla av mammor med gnällande o skrikande barn som sprang omkring och rev allting. Sen skulle jag också vilja veta vilken rätt har ni att påstå att ni vet bättre än föräldrarna vad som är bäst för deras barn? Du MissCocker påstod ju att du inte heller trodde att man hade barnen på dagis för att de skulle få lekkamrater. Jag är väldigt intresserad av hur det kommer sig att du känner till alla dessa barns behov och vet vad de behöver bättre än deras föräldrar! hur många barn har du själv förresten?
Nu har det löst sig! Jag skulle precis ringa till chefen för barnomsorgen och berätta om mitt dilemma när jag blev uppringd av personalen på förskolan. De hade själva tagit upp saken både med sin rektor och med ansvariga i kommunen. För de tyckte precis som jag att min dotter borde kunna få kontinuitet på sin förskoletid. Det låg inte i någons intresse att hon hade så oregelbundna tider utan att jag borde kunna få fylla ut hennes schema de veckor som vi inte behövde barnpassning. Och rektorn och chefen gav sitt samtycke! HURRA!!! för en så engagerad och go personal! För de som undrar över varför man vill lämna sitt barn på dagis fast än man är hemma så handlar det inte om att man inte vill ha hand om sitt eget barn. I alla fall inte i mitt fall, men jag tror då inte att jag är annorlunda än andra. Det handlar om att barn behöver struktur i sin tillvaro. Om min dotter går på förskolan 3x2 timmar/vecka och bara sena eftermiddagar med fri lek och ytterst få dagiskompisar så kommer det att bli oroligt för henne då veckor hon ska gå 9 timmar per dag och kanske 3-4 dagar i rad. Från tidig morgon och med både matstund, styrd aktivitet, vila och inte minst tillsammans med många andra barn. Jag vet ju bara hur jag jobbar just nu och hur jag jobbar om det inte tillkommer någon mertid. Det är skönt för mig att veta att min dotter är van att gå på förskolan, med andra barn. Skönt att veta att hon är van vid att sova på vilan, van att äta och leka i stor grupp. Att hon inte blir rädd och osäker de gånger jag måste lämna henne för att jag ska jobba på dagtid. Annars är det väl klart att man vill ha sitt barn hemma? För mig är personalen inte alls anledningen till att jag vill att min dotter går få och korta dagar på förskolan. Tvärt om är de anledningen till att jag med ro vågar lämna ifrån mig det käraste jag har när jag åker till jobbet. På våran förskola är personalen helt otroliga! Riktiga proffs!!!  För den som undrar så rörde det sig om 15 timmar extra per månad som vi önskade utnyttja för att dottern skulle få en regelbunden dagisgång. Var 8:e vecka går hon på förskolan 27 timmar - dvs 3 heldagar. Övriga veckor går hon max 15 timmar. Vi betalar full avgift eftersom vi i vår kommun betalar för platsen och inte för tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|