Full version: Guldregn
e_sedell
Hur blir det om man förökar guldregn via frön? Går en sådan produkt att sälja via en plantslola eller är sticklingar tvång?
Katti med torpet
Har ingen aning om det du frågar om men eftersom jag försöker föröka just Gullregn med frö måst jag få passa på att stöna lite här.
Köpte en fröpåse från Impecta. De flesta fröna svällde upp fint och två av dem grodde efter en relativt kort tid i kylskåp (kaffefilter). Satte dem i kruka där de fick hjärtblad och så småning om också varsitt karaktärsblad, men sen har det inte hänt ett skvatt på flera månader. Varken bland fröna eller de två i kruka. Fröpåsen (fuktiga kaffefiltret) har vandrat mellan kylskåp och rumstemperatur några gånger nu.
Någon som har några erfarenheter i ämnet? Jag behöver ju många Gullregn, minst 6 och det är jag för snål för att köpa på plantskola.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att sälja frösådd gullregn i handeln, frösådd är inget ovanligt förökningssätt för vanlig Laburnum alpinum. Är det däremot någon namnsort man vill föröka så är det nog sticklingar eller ympning som gäller.
e_sedell
Ja, jag kan tänka mej att deär lite sega. Min faster har ett träd som brukar sätta massa frön. Jag tänkte ta reda på småplantorna och odla upp dem. Hoppas någon plantskola är intresserad sen bara...

Vad jag vet är det ingen namnsort, och jag tror inte att det är någon idé att fråga. Trädet är ganska gammalt och hon brukar inte hålla reda på något sånt där. tongue.gif
Katti med torpet
ERIK!!
Om du har småplantor av Gullregn är jag jätteintresserad av att köpa ett tiotal, om priset är vettigt vill säga.
Maila mig gärna direkt på: katarina.anberg@db-grafiska.se om du är intresserad.
Jag kommer inte åt den mailadressen hemifrån men återkommer snarast under veckan.
/Kattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon