wolkenkrabber
Snön bara vräker ner och har vräkt ner i två dagar nu... det är plusgrader och snön är ruskigt blöt. eftersom de flesta träden fortfarande har löven kvar så fastnar det ruskigt mkt snö i dom... många träd har gått sönder andra hänger i backen... har fått slå ock skaka ur flera buskar & träd flera gånger! det är säkert en 35cm snö på gräsmattan!

ska man skratta eller gråta när detta blask kan ses om den första frosten? även fast det inte är minusgrader! blink.gif frågan är bara hur det bli om(när) snön slår över till regn och allt ska smälta?

Ajja får väl ta på mig skorna och gå ut och ruska av träden snart igen. sleep.gif

Hav lite medlidande för en man i nöd? (även fast jag julat till det med pepparkakor och kaffe medans jag gluttar ut över eländet) laugh.gif
wolkenkrabber
Tog en bild ut igenom fönstret så att ni kan se lite av eländet... grannen slog ut det mästa av snön ur sin vildvuxna syrenhäck för någon timma sedan... innan han gjorde det så hängde den långt ut över trottoaren ut mot marken

äppelträden hänger fortfarande efter att dom har blivigt utskakade.

nu ligger dom i alla fall inte nästan till marken...
Alexander-VG-zon3
lider med dig jag är glad att jag bor här wink.gif
Betty
Herregud vilka skrämmande bilder! ohmy.gif Tycker uppriktigt synd om dig

...fast det lät rätt mysigt med det där julandet med pepparkakor till kaffet... rolleyes.gif
askar
Vi har inte fått mer än ca 3cm som kom i förrgår
men vi har kallt -7,8 just nu.

Avundas inte dig. tongue.gif
Magdis
Oj, kära nån! ohmy.gif Här vid kusten har det bara kommit lite så att det ser ut som att gräsmattan blivit pudrad med florsocker. Men snart lär det nog braka lös här också. Har bytt till vinterdäcken på bilen idag.
wolkenkrabber
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 18:17)
Oj, kära nån! ohmy.gif Här vid kusten har det bara kommit lite så att det ser ut som att gräsmattan blivit pudrad med florsocker. Men snart lär det nog braka lös här också. Har bytt till vinterdäcken på bilen idag.

smart drag! här har det varit en hel del traffikproblem, både för bussar och personbilar
Gurkan
Brrrrrrrrrr ..... huvaligen !!! ohmy.gif Ser inte fram emot det ... hoppas det dröjer ett tag till, som kallast +12 inatt ! smile.gif
karjo
Här har det inte ens varit frost än! smile.gif Så jag hoppas verkligen att det dröjer innan vi får sådana mängder snö! Det behövs lite frost först så att man liksom hinner förbereda sig på att det finns mer att vänta. sleep.gif
wolkenkrabber
Wooh, snön fortsätter... kan tillägga att jag nyss kollade ut igenom fönstret... TORKVINDAN har gett upp och gått av ifrån all snö...

och läste nyss på ltz.se att komunen varnar folk för trädgrenar som ger vika och att dom rensar upp nedfallna grenar på gator
mulle
sad.gif sad.gif sad.gif
VILL INTE!!!!!!!!
Mulle
yla
jag har vart o kollat webbkameran flera gånger idag oppe hos dej ujuj de har verkligen yrt blötsnö hela dan
inge kul
men här har de regnat hela dagen istället
ja de e nog bättre snön kan vänta ett tag,,o då den kommer vill jag den ska ligga o knarra tongue.gif
Inga från Närke
Såg på nyheterna att ni hade det besvärligt. Jo den tunga blötsnön ställer till det med små späda träd m.m.
Hoppas att det inte kommer ännu för jag är inte klar i trädgården än.
vickeva
Har bytt till vinterdäcken på bilen idag.

Och jag som inte ens har börjat använda strumpor...
zaaritha
Fy 17! Här har det--tack o lov" bara regnat i ett dygn!
Vill inte ha snö på länge! sad.gif
sudden
här regnar det bara än så länge.... hoppas det inte kommer snö på länge... jag har ju preciiiis börjat övningsköra ohmy.gif då kan det ju inte komma metervis med snö heller sad.gif
Magdis
CITAT (vickeva @ 20-10-2006, 20:42)
Har bytt till vinterdäcken på bilen idag.

Och jag som inte ens har börjat använda strumpor...

Märks att det är ett väldigt avlångt land! biggrin.gif Här vill man inte gå utan strumpor nu, det är vinterkängor som gäller nu.
wolkenkrabber
nu småregnar det i alla fall och blötsnön / slasket är på väg bort...

bärbuskarna börjar bli synliga igen även om dom ser rätt så kvaddade ut...

plommon trädet förlorade en del löv från skakandet för att f¨ur snön.

buxbomen och rhoddisen ser faktiskt fin ut i kontrast till snön...
undrar hur murgrönorna mår inunder rhoddisen... det är nog inga härdiga sorter.. men går det så går det..

bambun och rosen mår fint, druvan verkar må finemang den med... även magnolian...

yuccan ser även fin ut efter att ha fått sin första smak på den jämtländska förvintern
kerstin z5-6
har du blåst hit kladdsnön ? För nu är den här i stället .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
polecat
Vi har också haft snöfall som kallas duga med strömavbrott som följd.
Vi har varit utan ström i 38 timmar, vilket innebär kallt inne och inget vatten, telefonen slutade också att fungera.

Det värsta i det här är att mitt lilla äppelträd har gått av sad.gif sad.gif sad.gif

Annars finns det en sol i tillvaron också.[IMG]
Så här såg det ut i fredags hos mig med damm och växthus.

Växthuset räddade jag med sopning.
kerstin z5-6
Tips smile.gif
medan jag bara odlade i mitt lilla växthus -likadant som ditt -sände jag pressenning över huset på hösten -stoor -ända ner mot marken -skaka pressenningen så åker snön lättare av ..taklutet på de där är ju skåneanpsssat
Dessutom brukar det sitta en idiotisk -regnränna" längst ner på taket som stoppar upp all snö ....
polecat
Jag brukar också köra med pressening på växthustaket, men eftersom jag inte fattat att det snart är vinter så hade den inte hunnit komma på taket. Kom precis på att fönsteröppnarna sitter också kvar. Det blir helgjobb.

Grabben skottade fram gräsklipparen och den startade faktiskt så att vi kunde köra bort den, trots all snö som rasat över den.

Det toksnöar idag med håller tummarna att vi får behålla strömmen
rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
fönsteröppnarna behöver man inte ta in ... bara men inte låser dem -kan de sitta på året runt .. mina har nog suttit i 10 år nu
Magdis
Inatt vräkte det ner snö här också fast det är inget snökaos. dottern är överlycklig! smile.gif
Hösten har varit så sen så jag har ju varken hunnit kupa rosorna eller kratta löv, massor av löv sitter ju till och med kvar på träden. huh.gif
Dzad
Ingen snö i södra Finland i alla fall.
Bara regn o grått... bläh.

Börjar nog snart vara dags att välkomna vintern... inte för att den brukar vara så trevlig i denna del av landet heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon