Full version: Tips p vxter
L O V I S
Hej!

Jag behver tips p vxter som kan st mrkt, det kommer in lite dagsljus. Hoppas ngon kan hjlpa mej.

Tack p frhand
Alba
Vlkommen hit.

Garderobsblomma-Zamiakalla klarar nstan hur mrkt som helst.
ulrika palm
Frlt att jag rttar dig Alba, Zamioculcas kan ABSOLUT INTE st hur mrkt
som helst.
Jag jobbar med vxter i kontorsmiljer och har dlig erfarenhet av att lta dem st mrkt. Stll dem ljust och ge mttlig med vatten stller du dem mindre ljust och ge nstan inget vatten alls.
Som svar p din frga om vxter som trivs mrkt, skaffa en lysrrslampa av ngon sort och skaffa sedan vxter som kan klara mindre ljusa frhllanden.
Dracenor med helgrna blad, Aspidistra, Howea, Spathiphyllum r ngra frslag p vxter som hller lnge i mindre ljus. Kom i hg att vxter tycker det r mrkt ven bredvid ett fnster.
flaxss
CITAT (ulrika palm @ 20-10-2006, 20:36)
Frlt att jag rttar dig Alba, Zamioculcas kan ABSOLUT INTE st hur mrkt

Dracenor med helgrna blad, Howea,

dracena och kentia palm tl mindre mrker n garderobsblomma .men som sagt tl inte garderobs blomma att st hur mrkt som helst men nord och en bra bit in i rrummet i vst sder klara garderobsblomman .
sen finns det ju bergsplamer klara sig med 200lux och fredskalla,silverkalla kan ta mrka lgen . sen kan du byta med tv plantor som tlmrker i 4veckor str den i fnster som ljjust sen s byter du och s skiftra du s
sudden
garderobsblomman kan man faktiskt f att trivas i helmrker! om man inte vervattnar den.

lagom med vatten r vl ca en gng varannan el var tredje mnad. mnga kunder kommer in i affren och bermmer den fr att "den r ju finare efter semestern n innan"

och jag har sjlv haft garderobsblommor som sttt i olika ljusfrhllanden. och alla mdde hur bra som helst s lnge de fick pyttelite vatten.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon