Full version: Tips på växter
L O V I S
Hej!

Jag behöver tips på växter som kan stå mörkt, det kommer in lite dagsljus. Hoppas någon kan hjälpa mej.

Tack på förhand
Alba
Välkommen hit.

Garderobsblomma-Zamiakalla klarar nästan hur mörkt som helst.
ulrika palm
Förlåt att jag rättar dig Alba, Zamioculcas kan ABSOLUT INTE stå hur mörkt
som helst.
Jag jobbar med växter i kontorsmiljöer och har dålig erfarenhet av att låta dem stå mörkt. Ställ dem ljust och ge måttlig med vatten ställer du dem mindre ljust och ge nästan inget vatten alls.
Som svar på din fråga om växter som trivs mörkt, skaffa en lysrörslampa av någon sort och skaffa sedan växter som kan klara mindre ljusa förhållanden.
Dracenor med helgröna blad, Aspidistra, Howea, Spathiphyllum är några förslag på växter som håller länge i mindre ljus. Kom i håg att växter tycker det är mörkt även bredvid ett fönster.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ulrika palm @ 20-10-2006, 20:36)
Förlåt att jag rättar dig Alba, Zamioculcas kan ABSOLUT INTE stå hur mörkt

Dracenor med helgröna blad, Howea,

dracena och kentia palm tål mindre mörker än garderobsblomma .men som sagt tål inte garderobs blomma att stå hur mörkt som helst men nord och en bra bit in i rrummet i väst å söder klara garderobsblomman .
sen finns det ju bergsplamer klara sig med 200lux och fredskalla,silverkalla kan ta mörka lägen . sen kan du byta med två plantor som tålmörker i 4veckor står den i fönster som ä ljjust sen så byter du och så skiftra du så
sudden
garderobsblomman kan man faktiskt få att trivas i helmörker! om man inte övervattnar den.

lagom med vatten är väl ca en gång varannan el var tredje månad. många kunder kommer in i affären och berömmer den för att "den är ju finare efter semestern än innan"

och jag har själv haft garderobsblommor som stått i olika ljusförhållanden. och alla mådde hur bra som helst så länge de fick pyttelite vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon