smajlizz
Jag förstår dom som tycker det är roligt med lite mer sällsynta växter, men dom även dom vanligaste blommorna kan vara jättefina och dom bör inte underskattas!

Som t.ex. ringblomman Calendula officinalis 'Pink Surprise', denna vanliga sommarblomma är verkligen att rekommendera!
Jag sådde några fröer för jag tror det var två år sedan, och den sår sig själv och kommer tillbaka på samma plats varje år!
Den är så enkel men ändå så speciell och vacker med sin aprikosa färg!

Här finns en bra bild:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...rder=alfa§ion=C
mulle
Den var ju jättefin, tack för tipset!
Mulle
Maggan H
Jättesöt, blir färgen samma år från år?
yenny
Ja visst är de vackra!
Jag sådde sånna på min arbetsplats i rabatten utanför för att få lite färg... de frösår sej snällt... nu i ca 8 år.
Carex
hur aggressiva är de? Letar med ljus och lykta efter allt fint som kan utrota kirskålen...
Lemonne
Tagetes t.ex. är jättebra för jorden där du vill ha köksträdgård! Jättefin gödning för jorden - rekommenderas i synnerhet där du tänkt ha hallon eller jordgubbar. rolleyes.gif
smajlizz
CITAT (Margareta Hansson @ 22-10-2006, 19:48)
Jättesöt, blir färgen samma år från år?

Ja det blir den smile.gif
smajlizz
CITAT (Carex @ 22-10-2006, 23:54)
hur aggressiva är de? Letar med ljus och lykta efter allt fint som kan utrota kirskålen...

Tja den har ganska lätt för att sprida sig eftersom den frösår sig själv, har fått rensa gräsmattan runt om rabatten. Den är ju inte svår att bli av med eller så, inte som ogräs alltså, men ganska tålig ändå.
Tante Morgan
Hej!
Tack för tipset om "Pink Surprise"! Den lägger jag genast till i inköpslistan inför -07!
Jag sådde "Touch of red buff" från Rara Växter, de blev jättefina. Blek aprikos ovansida och rostbrun undersida på blomman. Jag hoppas de har fröat av sig ordentligt för jag fick bara plantor till en halv pallkrage i år. Måste ha mer...rolleyes.gif wub.gif
Fler sorter och flera påsar av varje....
kerstin z5-6
Kul att se dej -Var har du hållit hus så länge ? smile.gif
smajlizz
Vem?
kerstin z5-6
Tante Morgan smile.gif
Tante Morgan
Hej Kerstin! Och ni andra...
Kul att ha varit saknad! Jag har varit inne i en låg period så det värmde verkligen! wub.gif

Jag har varit låntidssjukskriven och rätt deppad och orkeslös. Det enda som har varit roligt har varit min kolonilott - att kunna gå dit gräva, rensa ogräs (massor) och då och då plantera nya saker. rolleyes.gif
Och att se att vissa sådder gått bra!! Ringblomman t.ex: den hade nyutslagna blommor nu i helgen brevid de torra fröställningarna. Fantastiskt - nästan in i november! biggrin.gif
Vi har just fått vår första köldknäpp här med stormen som kom, så nu tror jag det är slut med dem (inga ny knoppar i alla fall...).

Jag har varit inne på forumet mycket utan att göra nåt väsen av mig. Det har varit så roligt läsa om alla projekt som pågår överallt!
Mycket inspirerande och befriande att det finns människor som har samma eller i alla fall liknande tankar som en själv. Lika trädgårdstokiga... laugh.gif

Mitt tillstånd har förbättrats en hel del på sistonde, saker och ting börjar falla på plats för mig.
Bland annat så verkar det som om jag ska få gå en trädgårdskurs i vår som rehabilitering!!! Lämnade in ansökan till Komvux igår så inget är klart och bestämmt ännu. Jag vågar inte riktigt tro på det men jag har i alla fall min handläggare på AF med mig...
En annan sak jag ser fram emot är hur mina perennasådder kommer klara sig i vinter. 20 av 26 sorter grodde och står nu i kallbänk (pallkrage) med vit duk över sig...jag har så det räcker till en omgång till i vår om det skulle behövas....

Det här blev långt, men what the f**k! Skönt att skriva av sig lite...
Ska försöka få igång mitt fotoalbum här så ni får se hur det ser ut där jag dödar ogräs...snart....
kerstin z5-6
Så tråkigt att du inte mått bra -och så roligt att det går åt rätt håll! Själv skulle jag inte fixa en dag utan trädgård -den är helande på så många vis -om inte vintern var så lång här uppe ..
Lycka till med dina perennasådder ! och bilder vill vi se så klart !
Hoppas du får kursen du vill gå
Hälsar K smile.gif
detta var en typiskt trådkapning smile.gif Ibland måste man bara -tante Morgan skrev i alla fall om Ringblommor i sitt inlägg smile.gif
kan tillägga att jag aldrig lyckas få dem att självså sig och blomma igen smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-11-2006, 14:15)
kan tillägga att jag aldrig lyckas få dem att självså sig och blomma igen smile.gif

men ohmy.gif menar du vanliga ringblommor????
jag sådde för flera år sedan och sliter upp dom varje år men nu har det blivit ett ogräs...
är det för att vi bor i så olika klimat eller unsure.gif
Eva 33c
CITAT
kan tillägga att jag aldrig lyckas få dem att självså sig och blomma igen  

Samma här, fast jag har inte vågat berätta det för någon eftersom jag trodde att det måste vara något fel på mig tongue.gif
Jag sår ringblommor (brukar för det mesta ha den rena arten av Calendula officinalis) varje år i grönsakslandet och har hittills aldrig sett en självsådd planta. Och jag är INTE duktig på att rensa. Gurkörten däremot har jag bara sått en gång för jättelänge sedan och den har jag alltid i landet någonstans.
malin72
CITAT (Eva 33c @ 03-11-2006, 15:57)
CITAT
kan tillägga att jag aldrig lyckas få dem att självså sig och blomma igen  

Samma här, fast jag har inte vågat berätta det för någon eftersom jag trodde att det måste vara något fel på mig tongue.gif
Jag sår ringblommor (brukar för det mesta ha den rena arten av Calendula officinalis) varje år i grönsakslandet och har hittills aldrig sett en självsådd planta. Och jag är INTE duktig på att rensa. Gurkörten däremot har jag bara sått en gång för jättelänge sedan och den har jag alltid i landet någonstans.

men ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif jag får upp tom där jag kastar ut dom i slänten på berget rolleyes.gif jag trodde att det var så att dom satt så länga att fröna flög omkring för alla mina har tom börjat om med små plantor redan för att hösten var så varm wink.gif
kerstin z5-6
nej , vi har för kort odlingssäsong -när första frosten kommer (normala höstar ) har de inte gått i frö -dvs inga nya blommor blir det ....
Tante Morgan
Nu har jag lagt in bilder på de sommarblommor som gått allra bäst hos mig förutom ringblomman. De var inte fina vid fototillfället...
Av petuniorna var det bar två små ynkliga plantor som överlevde utskolningen (jag missade att vattna några gånger...). Jag var påväg att kasta även de två plantorna men jag tänkte "jag sätter ner dem nånstans och ser vad som händer.."
Det hände en hel del!! De överlevde torkan galant!!
Samma med krassen. jag hade visserligen fler plantor av den men de så inte mycket ut för världen när jag planterade dem....
Nu är båda två tillsammans med Purpurvindan "måste ha" -blommor som jag är helt förälskad i.

malin72
CITAT (Tante Morgan @ 07-11-2006, 19:18)
Nu har jag lagt in bilder på de sommarblommor som gått allra bäst hos mig förutom ringblomman. De var inte fina vid fototillfället...
Av petuniorna var det bar två små ynkliga plantor som överlevde utskolningen (jag missade att vattna några gånger...). Jag var påväg att kasta även de två plantorna men jag tänkte "jag sätter ner dem nånstans och ser vad som händer.."
Det hände en hel del!! De överlevde torkan galant!!
Samma med krassen. jag hade visserligen fler plantor av den men de så inte mycket ut för världen när jag planterade dem....
Nu är båda två tillsammans med Purpurvindan "måste ha" -blommor som jag är helt förälskad i.

fin fint wub.gif
kerstin z5-6
Nice smile.gif Även jag har börjat gilla petunia -de dubbla lila -jag har ett par på övervintring ... få se hur det går
Kul att få se dina foton
K
Tante Morgan
Även panséerna är ena riktiga kämpar!
Dessa små raringar hittade jag i smultronkrukan utanför mina föräldrars entré. Allt annat i kruka är defenetivt uträknat men de här minipanséerna
(eller om det är violer...) tittar käckt upp ovanför kanten!! laugh.gif

Tante Morgan
Ooops, det blev en gigantisk bild! Ska försöka fixa till det...
kerstin z5-6
Nu har jag ju lovat att inte så så mycket alls i vår ... men nog är det skönt med blommande penseer i april ..hm ....hm ..
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 20:56)
Även jag har börjat gilla petunia -de dubbla lila -jag har ett par på övervintring

För övervintring? unsure.gif
Menar du att du spar plantan inomhus, lite lagom kallt? Ett experiment??
Har aldrig hört om någon som har övervintrat petunior.

Om det ginge skulle jag bli jätteglad. De dubbla tillhör mina "måsten" varje vår.
Du bara måste meddela i vår hur det gått! Har det gått bra vill jag oxå veta hur du gjort!!
kerstin z5-6
Än så länge ser de hur pigga som helst ut
Jag klippte ner dem , bytte jord och gödde med svag citrusgödning .. de har samma behov av xtra järn som citrus
Planterade ihop de tre plantor som såg bäst ut av ute sortimentet ..
I ampel , svalt o ljust , den växer lagom mycket ... bild kommer
Ewa L
Jag har en kvar hängande i ampel, de andra har frosten tagit.

Jag skulle ju kunna pröva med den. Vad har jag att förlora? biggrin.gif
kerstin z5-6
Inte ett nå:) laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon