Full version: Odla svamp?
Tobb
Vi har lite linhalm som jag i dag kom att fundera på om det gick att odla svamp i? Eller vad ska man använda för halm då? Och vilken god matsvamp man ska ha då?

Eller har ni något annan ide om vad man kan använda denna linhalm till?

Tacksam för massa ideer wub.gif
Gurkan
Till svampodling anses vetehalm vara bäst och havrehalm sämst. Havrehalmen bryts ner för fort och sjunker ihop innan svampen är klar. Linhalm har jag ingen aning om ...

Man kan odla ostronskivling på halm och få ganska bra skörd, mycelet kostar nån hundring och man får ut ganska många kg svamp. Ostronskivling är betydligt godare och mycket snyggare än vanliga sketna champinjoner ...

Sök på gamla trådar om svampodling, det har varit uppe tidigare i år.

Annars kan du väl lägga upp en rejäl kompost med halm och gödsel (färsk stallgödsel eller hönsgödsel på säck) i lager-på-lager så har du godis till nästa års odling.
Tobb
ska söka lite på ostronskivling här smile.gif Men linhalm tror jag är väldigt motstndskraftigt mot nedbrytning. Det är starkt! Även fast det är oljelin.

Ska man använda jord som det får näring ifrån? Men det kanske står i tidigare trådar? unsure.gif
Gurkan
Sökfunktionen har ballat ur lite så jag kan inte söka upp de gamla trådarna, men ...

Ostronskivling är en sk. saprofyt, den bryter ner cellulosa i halm eller trä och tar sin näring därifrån, man odlar alltså i ren halm utan ytterligare näring.

Här är några länkar som handlar om svampodling, om du Googlar så finns det mycket mer info på English.

Funginova

Hortica/Svampodling

Tyndero Svamp
Natrix
Jag har läst på lite olika ställen om temperaturintervall och fuktighet. Hur precist är det med dessa gränser? Jag antar att det finns ett opimum vad det gäller alla parametrar men det är ju inte så enkelt om man inte har ett klimatrum över där hemma.
Gurkan
CITAT (Natrix @ 24-10-2006, 16:32)
Jag har läst på lite olika ställen om temperaturintervall och fuktighet. Hur precist är det med dessa gränser? Jag antar att det finns ett opimum vad det gäller alla parametrar men det är ju inte så enkelt om man inte har ett klimatrum över där hemma.

Det finns ju optimala klimatbetingelser för alla grödor ... men det blir ju skörd ändå av tomater och chili i vanliga kallväxthus. Det "optimala" behöver du inte bry dig så mycket om, utvecklingstiden och kanske skördens storlek påverkas ju såklart men både växter och svampar lever ju naturligt utan mänsklig klimatreglering.

Jag tänkte odla ostronskivling utomhus på trästockar och då är det upp till vädrets makter. Siktar inte på maximal skörd men tror att det går bra ändå och med minimal skötsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon