langeman
20-10-2006, 22:02
hej har fått en planta av en polare och undrar hur jag skall sköta den hur man övervintrar den och när kan man ta sticklingar??
langedumme
Alexander-VG-zon3
20-10-2006, 23:04
lagerblad sköter man som en medlehavsväxt . ha den ute på våren och sen lämna den ute på natten när frostriksen är ööver sen tar du in den efter nån frost natt och ställer den ljust och svalt ca +5c +10c och vattnar mindre på vintern . man vattnar under säsongen så att växten torkar upp lite i mellan . den vill ha sol och kogödning . och sticklinngar tar du på våren
langeman
20-10-2006, 23:23
lagerblad sköter man som en medlehavsväxt . ha den ute på våren och sen lämna den ute på natten när frostriksen är ööver sen tar du in den efter nån frost natt och ställer den ljust och svalt ca +5c +10c och vattnar mindre på vintern . man vattnar under säsongen så att växten torkar upp lite i mellan . den vill ha sol och kogödning
Tack för ditt svar flaxxss.
Sköta som en medelhavsväxt menar du då som du har svarat??
nu när det blivit höst även i helsingborg kan jag ta blad ändå eller skall dom sparas tills nästa år?
tar du sticklingar när du tucktar den eller som vanligt framför ett skott?
langedumme
langeman
20-10-2006, 23:25
Glömde att skriva plantan är 50cm lång.
langedumme
Alexander-VG-zon3
20-10-2006, 23:35
jag tar sticklingar när jag vill ha en . men bästa tiden är våren sommaren för sånt .
ja man sköte en medelhavsväxt på dte viset då den vill vara ute så mycket det går och sen ha en sval vinter vila . plus torka upp lätt i jorden sen kogödsel elelr vilken gödsel man vill jag ger alla mina växter kogödsel sen så planterar dom om den i medelhavsjord eller vannlig jord om du tillsätter grus,kalk .
jo i skåne är dte höst nu men ta in plantan i tid den är bara härdig ner till -10c om dne står i marken i kruka ta in den vid -3c -5c . du kan sätta ut den nu och sen sätta dne i +10c +5c .
och är lagern bara en 50cm lång pinne så toppa dne till våren
langeman
21-10-2006, 00:28
trädet har buskage inte bara pinne som du trodde.
kan jag ändå plocka blad utan att den dör??????
Alexander-VG-zon3
21-10-2006, 10:48
CITAT (langeman @ 21-10-2006, 01:28)
trädet har buskage inte bara pinne som du trodde.
kan jag ändå plocka blad utan att den dör??????
ja du kna ta blad utan att den dör .
Fick slänga min Lager som jag säkert haft i 8 år och som var rejält stor nu har haft den hela tiden utan problem men i vintras blev den full av sköldlöss som jag inte lyckats bli av med så nu fick den försvinna ville inte ta in den på vinterförvaring som den såg ut
Tråkigt men får väl försöka införskaffa en ny framåt våren
Eva St
Alexander-VG-zon3
21-10-2006, 21:39
CITAT (Eva St @ 21-10-2006, 22:32)
Fick slänga min Lager som jag säkert haft i 8 år och som var rejält stor nu har haft den hela tiden utan problem men i vintras blev den full av sköldlöss som jag inte lyckats bli av med så nu fick den försvinna ville inte ta in den på vinterförvaring som den såg ut
Tråkigt men får väl försöka införskaffa en ny framåt våren
Eva St
tur du sa det har hört att lager gärna dra på sig s¨ånna . förebygg med provado pinnar
Lady Hamilton
17-02-2007, 17:08
Försöker mig på en fråga här Mitt Lagerträd mår utmärkt men........jag skulle vilja ändra om 'formen' på själva växtsättet

Jag skulle vilja ta bort grenarna på sidorna och bara låta den i mitten växa och på så vis få mera likt ett träd. Vad tror ni om jag tar bort sidogrenarna och försöker rota dem går det eller är de för 'tjocka'? Det är fjolårs grenar
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 19:07
CITAT (Hamilton @ 17-02-2007, 17:08)
Försöker mig på en fråga här Mitt Lagerträd mår utmärkt men........jag skulle vilja ändra om 'formen' på själva växtsättet

Jag skulle vilja ta bort grenarna på sidorna och bara låta den i mitten växa och på så vis få mera likt ett träd. Vad tror ni om jag tar bort sidogrenarna och försöker rota dem går det eller är de för 'tjocka'? Det är fjolårs grenar

du får prova , men rota dom så fall i jord och inte vatten och ta med en klack
Lady Hamilton
17-02-2007, 19:12

Tack flaxss

javisst 'klack skall man ju ta med'.........skulle nog ha 'glömt' det om du påminn´t mig
Rapporterar senare hur det går Tar och testar att rota i mina 'kuber'
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 19:14
CITAT (Hamilton @ 17-02-2007, 19:12)

Tack flaxss

javisst 'klack skall man ju ta med'.........skulle nog ha 'glömt' det om du påminn´t mig
Rapporterar senare hur det går Tar och testar att rota i mina 'kuber'
japp du får säga hur det går , och klack vet du ju själv det ska man ta med när det är grövre plus kan du skära i barken med ( en snitt eller skåra ) för ökad rot bildning
Lady Hamilton
17-02-2007, 19:22

javisst, ännu ett bra tips Skåra i barken
Flaxss....pssst
Jag har aldrig lyckats rota något 'barkartat' tidigare Därför är jag väldigt glad för dina tips
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2007, 19:35
Det kan ta lång tid för lager att rota sig det tog många månader innan min lagerstickling rotade sig tror det tog 6-8månader så ge inte upp för tidigt.
Lady Hamilton
17-02-2007, 19:41
Tack Åsa

tålamod.....tålamod......tålamod......
inte min starka sida precis........
woodcreature
17-02-2007, 22:52
Är den någon som har prövat zonknäckning med lager och lyckats?
lite nyfiken på att pröva=)
[QUOTE]Det kan ta lång tid för lager att rota sig det tog många månader innan min lagerstickling rotade sig tror det tog 6-8månader så ge inte upp för tidigt.
[QUOTE]
tar det så lång tid kan man ju lika bra köpa småplantor, så dyra är dem inte
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 22:56
CITAT (woodcreature @ 17-02-2007, 22:52)
Är den någon som har prövat zonknäckning med lager och lyckats?
lite nyfiken på att pröva=)
CITAT
Det kan ta lång tid för lager att rota sig det tog många månader innan min lagerstickling rotade sig tror det tog 6-8månader så ge inte upp för tidigt.
CITAT
tar det så lång tid kan man ju lika bra köpa småplantor, så dyra är dem inte

jag ska testa till våren med lager , på södersidan i zon 1 kan den lyckas utan skydd . det står att den ska klara ca -10c -12c jag ska ha en till våren och plantera i sandigjord på söder
och jag vet inte hur den beter sig på vintern om den vissnar ner eller är vinter grön eller hur den gör .
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:56)
och jag vet inte hur den beter sig på vintern om den vissnar ner eller är vinter grön eller hur den gör .
Min kompis fick min stora lager och har haft den ute på trappan in till huset nu i vinter och den ser både grön och frisk ut. När det varit riktigt kallt har hon lyft in den över natten bara. Den står i en stor kruka.
Vi bor ju i zon 4, men jag gissar att det är något helt annat där uppe på trappan med tak och allt.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 23:06
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 23:01)
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:56)
Min kompis fick min stora lager och har haft den ute på trappan in till huset nu i vinter och den ser både grön och frisk ut. När det varit riktigt kallt har hon lyft in den över natten bara. Den står i en stor kruka.
Vi bor ju i zon 4, men jag gissar att det är något helt annat där uppe på trappan med tak och allt.
Mvh
Fenja
ahh tack då vet jag vad jag har att vänta mig då , en vintergrön fin buske till vintern 2007/2008 då .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.