Full version: tappar blad
surren
är det normalt att krukväxter tappar lite blad så här inför vintern?
LadyG
Det beror lite på vilken växt det är frågan om. En benjaminfikus kan tappa en del blad utan att det är farligt, men hos andra växter kan det vara ett tecken på att något är fel.
surren
alright, vad kan vara det vanligaste felet då? men eftersom flera olika börjar tappa lite precis nu känns ju inte som en tillfällighet heller:P
sudden
för lite ljus, för lite vatten eller för lite näring kanske? vad är det för växter?
catlady
Jag har några lite exotiskare växter (t.ex. mango) som står i söderfönstret bredvid balkongdörren. De började må lite sämre för en månad sedan eftersom vi hade dörren öppen mycket av dagen trots att det blivit minst 10 grader kallare. Men nu när vi stängt så verkar de må lite bättre. Har fönstret kanske ett kallt luftdrag?
LadyG
Kallras är inte så skönt för en del växter, andra verkar inte bry sig ett dugg, men kallras märks ju inte förrän det blir svalare ute.

Det är lättare att gissa vad det kan bero på om vi vet vilka växter, ungefär, som det rör sig om.
surren
ja har inte den blekaste vad dom heter, men jag återkommer med bilder.
surren
1a

Den här frågade jag va den hette här på odla forumet förut men ingen visste, nu har den börjat blomma i toppen, små trumpter ser de ut som, men dom vissnar ihop efter 10 minuter typ sad.gif

2a

den andra..

3e

Den här får ju iof inte mkt ljus, kanske därför?
Alexander-VG-zon3
2an är väl ne spärtt iväg å 3an är en fönsterfikus . fönsterfikusen tappar blad min en atappade nästan alla blad i vintras men där kommer igen dom funkarr som lövfälllande under vintern men på samma ställe växer ddär ut nya bladd
LadyG
Jag vet tyvärr varken vad 1 eller 2 heter, men 3 är en fönsterfikus och de är ganska tuffa. Min har tappat några blad också, antagligen pga hösten, men den kommer sig igen till våren.

Vattna den inte för mycket bara, den vill förmodligen vila nu.
Ciczi
Råkade ut för samma sak; Mina växter började se allmänt risiga ut och tappa blad.... hade inte övervattnat och de fick rätt näring i lagom dos osv... gick och klurade på det ganska länge innan det slog mig att det är eten som fäller bladen.
Till saken hörde att jag haft en massa äpple liggande hemma. Men inte tänkte jag på att de skulle utsöndra eten/etylen gas. Så fort jag kom på detta åkte alla äpplena ut.

Ni vet väl varför frukt och blommor inte transporteras och förvaras tillsammans?

Ciczi
zaaritha
Tvåan är trädtörel (sprätt i väg), vill ha "halvskugga".
yenny
1an är möjligtvis en kryddväxt av något slag? Basilika tycker jag det ser ut som... om det är det så brukar den inte trivas inne nått vidare.
Åsa, mälardalen zon 2
Ettan är ingen basilika, basilikarterna har inga såna blommor.

Själv tycker jag att det påminner ganska mycket om en Mirabilis jalapa = underblomma, som haft ljusbrist (+ brist på större jordvolym + näring) så det blivit glest mellan bladen. Detta brukar vara en växt som ska odlas utomhus på sommaren och sedan förvarar man knölarna under vintern likt dahlia efter att de vissnat ner. Kolla i krukan och se om det är någon knöl i krukan, underblomma brukar ha en knöl/rot som påminner om en morot som går rakt ner i jorden men det kan ju hända att den fått en annan form p.g.a att krukan inte verkar vara så rymlig.
Carex
ettan ser ut som en normalt ettårig sommarblomma. Vissa växter vill ha lite svalare på vintern. Men som sagt, den med de stora bladen är en sorts fikus och den med den konstiga saken på stammen och bladen som står ut är en skvätt iväg.
surren
haha skvätt iväg. vilket namn:P

[QUOTE]Kolla i krukan och se om det är någon knöl i krukan, underblomma brukar ha en knöl/rot som påminner om en morot som går rakt ner i jorden men det kan ju hända att den fått en annan form p.g.a att krukan inte verkar vara så rymlig.[QUOTE]

Hade faktiskt tänkt att plantera om dom, så då ska jag kolla!

miralibis jalapa

Den gula Blomman ser ju rätt exakt ut som den där.

Jo den jag fick fröna av sa att den vissnar ner och sen kan man spara den så den kommer upp igen.
surren
jo de va som en liten morut under jorden =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon