catlady
Frågade om någon visste vad detta var för en månad sedan ungefär. Fick endast en gissning - pensé. Jag tror fortfarande inte riktigt att detta är en pensé... Nu har jag märkt att 4 av de krukor som stått ute på balkongen i sommar har små likadana kompisar i krukorna! Vill gärna veta vad det är och om jag borde ta hand om dem eller slänga. Det är ju säkert bara ogräs, men det kan ju vara något kul... smile.gif
Alba
Tror inte att det är ogräs.
Sist du hade bilden inne trodde jag på pense men nu verkar det kunna vara en klängväxt.
Jag tror inte att det är något ogräs.
catlady
Vad spännande! smile.gif Någon annan som vet mer specifikt?
LadyG
Nja, ogräs tror jag inte på... Låt det växa lite till så kanske det blir lättare att se vad det är?

Lite spännande med okända odlingar är det ju också, man vet aldrig vad som kan dyka upp laugh.gif
kerstin z5-6
ser ut som pensee eller violbarn med lite ljus o platsbrist rolleyes.gif
Lemonne
Jag hade först gissat på Lobelia, men när jag tittar närmare på bladen ser mina ut att vara mer ovala. Annars har de ett väldigt likt växtsätt unsure.gif
catlady
Nej, ljusbrist är det inte, för den har stått i soligt söderläge hela tiden. Och speciellt trångt tycker jag inte heller den stått... Kommer inte violen och penséns blad upp parvis symetriskt efter varandra (som zinnians blad)? Det gör definitivt inte dessa.
Jag tror att kvinnan två våningar upp hade lobelia över balkongkanten i somras, så kanske är det de fröna som satt sig i flera av mina krukor. Kommer de överleva inomhus i vinter i så fall?
Alexander-VG-zon3
jag tror inte dte är lobelia alls för bladen liknar inte det alls .

pensé tror jagg inte heller då jag har hundra tal sånna både i krukkor å i rabatten smmå småttnnigar å dom bler inte alls så .

viol däriimot skulle jag kunna gissa på för domför rätt så högablad ochrevor också och lite likmin viol i dne blad formen . eller murreva men tror någ mer på viol .tilägg min viol får högablad som sitter tätt tätt och sen så revar dne sig vidare och täcker stora områdneom man låter dne att växa jag vet inte jjust vad mmin heter
catlady
Flaxx - Kanske är det viol jag har då? Men jag vet inte vad du menar med murrevamen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 22-10-2006, 17:31)
Flaxx - Kanske är det viol jag har då? Men jag vet inte vad du menar med murrevamen?

haha jag som skrev snabbt .
murreva jag tror dte ä en perenn men det känns konstigt om du skullefå in ne prenn hos dig

http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi

här är min viol sort
http://davesgarden.com/pf/go/1419/index.html

sen finns dte ju andra soter med olika blad å så men växtsättet å lite av bladformen så känner jag nån sort av viola
catlady
Har nu googlat runt på violbilder och tycker att det faktiskt ser ut som att det är luktviol jag har växande här i fönstret. Tack för alla svar!:wub:
Men jag undrar alltså om den kan överleva i mitt söderfönster i vinter. Det är väl egentligen en 1-årig sommarblomma? Hur tar jag iså fall bäst hand om den (och de två andra som än så länge bara är små bebisar)? smile.gif
kerstin z5-6
Viol är en perenn växt , fö är den mamma till pensee sleep.gif
som små är de väldigt lika

viola
catlady
Ok, perenn. Då borde den väl egentligen vissna ner under vintern för att komma igen med förnyad styrka i vår/sommar? Hur gör jag nu när den precis kommit upp och inte ens fått sin första blomma än? blink.gif
Ja, mamma till pensé. Men jag tyckte inte alls att penséns blad liknade vad jag hade växande i fönstret! Tänkte inte på att googla runt på olika violsorter då ju... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2006, 17:58)
Viol är en perenn växt , fö är den mamma till pensee sleep.gif
som små är de väldigt lika

viola

det beror på vilken viol sort man har . för min är då inte perenn .
men luktviol är det
kerstin z5-6
då har du en usel sort smile.gif För luktviol är perenn smile.gif

Läs mer om luktviol

De bör krukas i var sin kruka -och helst hinna rota sig ordentligt innan jorden fryser
har du möjlighet till kallbänk är det bäst , annars får du skydda mot fa vårsol så gott det går så de inte bränns , ösregn gillar de inte heller

Dina har bara hjärtblad än -dvs två blad var -det är lite sent på året , men kan kanske gå
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2006, 18:45)
då har du en usel sort smile.gif För luktviol är perenn smile.gif

Läs mer om luktviol

jag har ingen lukviolsom jag skrrev så skrev jag *men luktviol är det*
men min är inte det då det är en mugrönsviol som inte är perenn sleep.gif
catlady
Vi har bara en liten lägenhet med en pytteliten totalt oskyddad balkong. Jag skulle gärna vilja se den blomma, men då måste den väl stå inomhus? Om jag flyttar ut den när den är såhär liten så stannar den väl i växten och vissnar snart ner? Kan man överhuvudtaget ha perenna växter inomhus utan viloperiod? Kan jag låta den blomma och sedan kanske flytta ut den i början av nästa år typ? blink.gif
kerstin z5-6
jag tror de ändå mår bäst på balkongen , ska du ha dem inne kommer de att må uselt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon