Full version: Egen musli?
stina
Någon som har ett gott recept på nyttig musli? Gärna någon man rostar i ugnen.
rosita
Jag brukar värma ½ dl olja och ½ dl honung i en gryta. Sen blandar jag 10 dl grynblandning (havre, dinkel, vete, råg), 1-2 dl solrosfrön och/eller pumpafrön i grytan och rör runt så allt blandas väl. Sen häller jag ut blandningen i en braspanna och rostar det i ugnen i 175 grader ca 15 minuter. Därefter blandar jag i 1 dl sesamfrön och ½-1 dl kokos och när allt är riktigt svalt, häller jag upp det i en glasburk med lock. Man kan även blanda i russin och annan torkad frukt eller hackade nötter om man vill.
Har jag inte honung hemma, går det lika bra med sirap eller socker.
stina
Tack!

Nedskrivet - det ska jag testa idag! rolleyes.gif

/Stina
KURT
Recept på knaprig musli.
stina
Tack - den lät också smarrig! rolleyes.gif
Magdis
Den som KURT gav recept på har jag testat fast jag gjorde den glutenfri. Jag hade i hackade hasselnötter och hackad torkad frukt, jättemumsigt blev det. tongue.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-10-2006, 18:16)
Den som KURT gav recept på har jag testat fast jag gjorde den glutenfri. Jag hade i hackade hasselnötter och hackad torkad frukt, jättemumsigt blev det. tongue.gif

Tyvärr är jag allergisk mot hasselnötter sad.gif men jag kan ju ta cashewnötter eller mandel istället rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon