Farstabo
Jag har sett en hög vit Aster med enkla blommor, som jag bra gärna skulle vilja få tag på.

Hortus kunde inte hjälpa mig mer än att det är en Aster.

Kan tyvärr inte lägga in bild här att visa. Men vill du som läser ta dig tid och lust att ta dig in till min blogg

http://gammelgumman.spaces.live.com/

där har jag skrivit om två månader till jul och där har jag satt ut bilder på den.

Jag är helt förtjust i den, nästan som prästkragar i oktober. Vita blommor lyser så fint upp i höstmörkret.

Tackar för alla förslag jag kan få.
Åsa, mälardalen zon 2
Hittar ingen aster alls på de bilder som visas (och det funkar inte att länka bilder hit verkar det som), de bilder som mest liknar en prästkrage på din blogg är

Bilden på rosenskäran (Cosmos bipinnatus) en ettårig sommarblomma.

Och bilden på

Höstanemonen (Anemone hupehensis) en perenn trädgårdsväxt
Farstabo
Åsa i Mälardalen

Tack för ditt svar, att du tog dig tid.

Kanske bilderna är för dåliga. Men den är inte någon av dessa två. Både Rosenskäran och Höstanemonen har helt andra blad.

Likaså blommans kronbladen är olika, den ser faktiskt ut som en prästkrage.

Tyvärr så växer den på ett ställe där de troligen "bommat" igen för hösten, så det går inte att knacka på och fråga.

Den här blomman är stadig i stjälken och växer rak.
Först trodde jag det var en X-mum, men mannen på Hortus trodde det var en typ Aster.

Margit som är verkligen sugen på blomman.
Berith
Ser ut som höstaster? unsure.gif
Inga från Närke
CITAT (Farstabo @ 21-10-2006, 23:09)
Jag har sett en hög vit Aster med enkla blommor, som jag bra gärna skulle vilja få tag på.

Jag är helt förtjust i den, nästan som prästkragar i oktober. Vita blommor lyser så fint upp i höstmörkret.

Tackar för alla förslag jag kan få.

Hej

Kolla i mitt album på dessa bilder om det är den du söker.

http://www.odla.nu/album/data/inga/3563_p37985.jpg

http://www.odla.nu/album/data/inga/3563_p37986.jpg

http://www.odla.nu/album/data/inga/5113_p57884.jpg

Jag skulle kunna dela mina 2 plantor. Skicka mig ett PM så kan vi prata mera om hur i så fall.
Farstabo
Hej igen

Jag har suttit och kollat på nätet, en blomma som påminner om den är Aster alpinus Albus men den är bara ca 25 cm hög

Till Inga från Närke.
Din Aster Inga är nog mest snarlik, blomman är jättefin som du har, får jag höra med dig om den är liten, vi har en aster i blålila den är fullt utslagen ca 4 cm i diameter, den här vita jag söker är större.

Jag ser på dina bilder att dina astar är höga, så där stämmer det.
Blomman ser likadan ut tycker jag. Mina bilder är inte lika bra som vad du har, jag stod en bra bit i från när jag fotade och sen har jag försökt att förstora med lite "dimmigt" resultat.

Jag kontaktar dig gärna om erbjudandet. Måste kolla upp hur jag skickar ett PM till dig.
Margit
Inga från Närke
CITAT (Farstabo @ 22-10-2006, 14:21)
Hej igen

Till Inga från Närke.
Din Aster Inga är nog mest snarlik, blomman är jättefin som du har, får jag höra med dig om den är liten, vi har en aster i blålila den är fullt utslagen ca 4 cm i diameter, den här vita jag söker är större.

Jag ser på dina bilder att dina astar är höga, så där stämmer det.
Blomman ser likadan ut tycker jag.

Jag kontaktar dig gärna om erbjudandet. Måste kolla upp hur jag skickar ett PM till dig.
Margit

De är mycket lika den lila jag har den också. Blomman är nog lite lite större men inte mycket. Den är drygt 1 m och det blir väldigt många blommor på en gren.

Angående PM tryck bara på PM-et vid mitt namn så får du upp en ruta precis som du skriver här. Skriv sedan vad du vill och skicka.
Berith
CITAT (Berith @ 22-10-2006, 09:30)
Ser ut som höstaster?  :unsure:

Eller oktoberkrage. Jag har olika lila varianter, och kommer aldrig ihåg vilken som är vilken... Men den Inga har ser mer fylld ut än den du har Margit? Ännu mer unsure.gif
gunnelö
Kan det vara skogsaster, aster divaricatus? Liten enkel vit blomma som blommar sept-okt.
Googla får du se. Riktigt fin är den.

Gunnel Ö
Nej nu läser jag ordentligt och ser att du söker en större blomma. Skogasterns är pyttesmå. Men dom är fina i alla fall. biggrin.gif
Farstabo
Hej Inga

Nu har du lagt ner jobb för att hjälpa mig. Det är verkligen snällt. Stort tack.

Blomman finns på bilden hos Hannu. Du såg höjden på den, den är pampig. Tyvärr så finns inget namn där, men jag har ställt en fråga.

Astrar finns ju i sådana massor, och så har jag fastnat så för den här.

Om vädret tillåter här, vi har haft lite blött de sista dagarna, så blir det en promenad i området där jag sett den och se om det finns någon där, de har antagligen börjat stänga ner för året.

Hannu hade också jättefina bilder, som var trevliga att titta på.

Får jag det stå öppet hos dig, med din vita aster?

Ha en bra dag
Margit
Mia, zon 3
Margit - Om/när du får ett namn på Hannus aster så kan du väl skriva in det här? Jag tyckte också den var kanonfin.... wub.gif
Sollan
Jag har en mörkbladig aster "Black Lady" (?) som blommar sent med små vita blommor som sitter läng hela grenen. Blir hög. Har köpt den på Hanns Trädgård.
Kan inte gå ut på din blogg för då stänger min uppkoppling ner sig....
Bengt i Särö
Hej.
Det är ingen Aster,det är en Chrycantimum,mycket gammal sort
Jag har ett vackert ex av den.
Hälsningar
Bengt i Särö
Bengt i Särö
Hej.
Det är ingen Aster,det är en Chrycantimum,mycket gammal sort
Jag har ett vackert ex av den.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon