Full version: Kruksallad
Gunnilla
Har en kruksalladsplanta som jag vill försöka odla upp igen. Ni förstår nog vad jag menar.

Hur ska en kruksalladsplanta odlas ? Allt med värme/kyla, Sol/Mörkt, Vatten osv. Bor i lägenhet med fönster mot norr.
Har rötter kvar och en stump kvar av stjälken.
KURT
Allt som odlas inomhus lider brist av sollljus, du kan ju prova med det kan vara bättre att vänta till våren om du inte har extra ljus.
LadyG
Om det är en av de där salladerna man köper i minikruka från konsum eller Hemköp så krävs det både extra ljus och tålamod (och lite tur), men har du gott om det kan det säkert lyckas. Plantera om den i lite större kruka, ställ den under dagsljuslampa och håll den jämnfuktig, sen är det bara att hålla tummarna smile.gif
sudden
jag själv testade att odla kruksallad hemma i köksfönstret.

jag köpte den på affären och planterade om den i en lite lite större kruka, höll den jämnfuktig och resultatet blev - en meter lång stjälk med massor av blad! det tog den kanske 3 veckor att växa så pass och jag har ingen som helst aning om varför den blev en meter hög med glesa men många blad.... jag gav den iofs ingen särskild extrabelysning förutom det solljus som kom in genom fönstret och taklampan... du får berätta hur det gick för dig om du provar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon