Leia
Ja, är det bara en "försköning" av ordet socker?
Alba
Jag t r o r och spekulerar nu.
Det vi tänker på när vi säger socker är det färdiga "förädlade" sockret.
Märgen finns i sockerröret, av vilket man framställer socker.
RibesRubusVitis
Gissar att det rör sig om en klantig översättning från utrikiska. På Google fann jag ”märg från sockerbeta” som ingrediens i hundmat; det skulle då kunna vara någon restprodukt vid sockertillverkning. (Däremot brukar alltså sockerrörets sötaktiga innersubstans kallas märg.)
Leia
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-10-2006, 18:40)
Gissar att det rör sig om en klantig översättning från utrikiska. På Google fann jag ”märg från sockerbeta” som ingrediens i hundmat; det skulle då kunna vara någon restprodukt vid sockertillverkning. (Däremot brukar alltså sockerrörets sötaktiga innersubstans kallas märg.)

Det var just i hundmat jag såg det, vi kanske såg samma?
Min slutsats är då att det inte är ett så bra foder, som det annars hade varit utan sockret!? wink.gif huh.gif
Bettson
CITAT (Leia @ 22-10-2006, 18:46)
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-10-2006, 18:40)

Det var just i hundmat jag såg det, vi kanske såg samma?
Min slutsats är då att det inte är ett så bra foder, som det annars hade varit utan sockret!? wink.gif huh.gif

Skulle kunna tro att deät rä vanlig betfos som avses. Men jag håller nog med, skulle inte vilja ha ett hundfoder innehållande socker. I så fall skulle det vara för mycket hårt arbetande tävlingshund.
RibesRubusVitis
Jag vet tyvärr inget om hundmat, men tänkte mig nåt i stil med Betfor (som ges som kraftfoder till hästar och innehåller fiber och socker) eller Fibrex (som verkar vara sockerfritt och används i stället för skorpsmulor i köttbullar eller för att baka glutenfritt bröd).
Anki på Öland
Kan inte direkt svara på frågan men betor odlas mycket här på Öland och jag vet att en del är sockerbetor som går till sockerbruken och endel är foderbetor som används som djurfoder. Tror inte det är direkt socker, det är ju definitivt inte raffinerat i alla fall så det är ju inte onyttigt på det sättet. Nog mera energi och fiberrikt gissar jag.
Anki
Gossen Ruda
Restprodukten av betorna vid sockertillverkning kallas för betmassa och det är förmodligen det som avses. Av betans ursprungliga sockerhalt på ca 17 % kan man normalt ta vara på 14 % så en del socker finns kvar i betmassan. Plus då en massa fibrer och annat mojs. Används mest som foder åt idisslare så jag undrar lite över vad det har i hundmat att göra.
Hannele
Sockerbeta är som en kålrot, sockerrör, Saccharum officinarum, har mer lik märg innuti.

bellaobert
I foder kallas det "betsnitsel" för att få det att låta godare och smaka sött för hunden och är dessutom väldigt billigt. Det är helt enkelt en restprodukt från sockerodligen.
Piccante
CITAT (bellaobert @ 07-08-2009, 12:20) *
I foder kallas det "betsnitsel" för att få det att låta godare och smaka sött för hunden och är dessutom väldigt billigt. Det är helt enkelt en restprodukt från sockerodligen.

Är det inte mest bukfylla för hunden? Fibrer som blir över efter processen med lite socker kvar. Däremot är det en mycket bra råvara för att röta till biogas. Hellre köra bil på det än att mata hundar med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon