|
Visst är de fina. Lycka till!
birgitek
05-11-2006, 15:23
CITAT (Gertie @ 23-10-2006, 00:38) Som medlem i SVERAK-ansluten kattklubb, har man vissa regler att följa. Man får t.ex. inte ta mer än 4 kullar på 2 år på samma hona. Oregistrerade katter kommer ofta från oseriösa uppfödare, som vill tjäna extra pengar på sina honor genom att ta extra kullar emellan de tillåtna. Naturligtvis mår inte honorna bra av detta. Därför är det inte bra att köpa de oregistrerade kattungarna. SVERAK har också vissa krav på hur katter ska hållas. De som inte registrerar sina kattungar har ofta sina katter under dåliga förhållande. F.ö håller jag med Scrollan om allt hon sagt. Det där stämmer inte riktigt, t.ex. min Skogis har en medfödd mindre deformation på svansen och den seriösa uppfödaren registrerade naturligtvis inte en katt som inte går att ställa ut och inte heller är lämplig som avel. Nu vet jag att en hel del uppfödare både av katt och hund väljer att avliva ungar som har egentligen betydelselösa skönhetsfel och för min del tycker jag att det är mera seriöst att då sälja dem som sällskapshund/katt. Och visst är min Skogis lika mycket Skogis som sina registrerade helsyskon och en liten böj på svansen är helt betydelselöst för mej som inte är ett dugg intresserad av utställning/avel. Birgit Ek
Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick.
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 15:23) Och visst är min Skogis lika mycket Skogis som sina registrerade helsyskon och en liten böj på svansen är helt betydelselöst för mej som inte är ett dugg intresserad av utställning/avel. Birgit Ek Var första birmakisse hade både hakfläck och svansknyck - inget av dessa saker är godkända om man ska avla på en birma. Hakfläcken ligger utanför rasstandarden och svansknycken gjorde att det sattes avelsförbud på honom. Hade han bara haft svansknyck så hade han kunnat ställas ut som kastrat. Nu var varken avel eller utställningar aktuellt då. Han blev reggad hos SVERAK, precis som sina kullsyskon.
birgitek
05-11-2006, 20:14
CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek håller med fullständigt...har man satt ett djur till världen så får man fan ta mej se till att den får ett bra liv också...oavsett om den har ett skönhetsfel
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 19:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Jo, men nog kan man väl registrera även katter som har någon deffekt? Inte behöver man avliva dom för den skull. Sen kanske man säljer den billigare. Så gör man i alla fall med hundvalpar. Men registreras ggör dom även om dom har nåt fel i förhållande till rasstandard. Jag tycker tyvärr att det verkar som om din uppfödare vill dölja något.
birgitek
05-11-2006, 21:21
CITAT (AnitaGg @ 05-11-2006, 20:58) CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 19:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Jo, men nog kan man väl registrera även katter som har någon deffekt? Inte behöver man avliva dom för den skull. Sen kanske man säljer den billigare. Så gör man i alla fall med hundvalpar. Men registreras ggör dom även om dom har nåt fel i förhållande till rasstandard. Jag tycker tyvärr att det verkar som om din uppfödare vill dölja något. Ja, jag är ju inte så himla insatt, vet bara att min katt är en frisk och välmående katt med ett underbart temparament och att uppfödaren i fråga är en verklig djurvän som i första hand ser till sina katters bästa. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Om du läser mitt inlägg ovanför ditt du skrev, så ser du att jag hade en reggad katt med så kallade skönhetsfel/avvikelser från rasstandarden. Det hela låter, precis som AnitaGg och Gertie skriver, att din uppfödare verkar dölja något för dig. Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se
birgitek
05-11-2006, 21:36
CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 21:23) Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se Ja inte vet jag vad uppfödaren skulle dölja, katten är ju frisk och välmående, den lilla böjen på svansen visste jag ju om innan jag köpte honom. Sen det där med SVERAKs regler är ju bra, men verkligheten är nog lite annorlund. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 21:36) CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 21:23) Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se Ja inte vet jag vad uppfödaren skulle dölja, katten är ju frisk och välmående, den lilla böjen på svansen visste jag ju om innan jag köpte honom. Sen det där med SVERAKs regler är ju bra, men verkligheten är nog lite annorlund. Birgit Ek Det låter iaf skumt. Uppfödaren undanhåller en kattunge ur kullen som h*n väljer att inte regga. Jag får vibbar om en oseriös uppfödare som jag inte skulle våga köpa en sällskapskatt av. Vilken tur att din kisse är välmående.
Jag vet en hundägare som inte reggar nån av sina valpar, vill nya äganra ha stamtavla så reggas dom, inte annars. Hon anser att det är sånt jävla snorkeri inom SKK, så hon vill inte ha med dom att göra, dom har försökt tvinga henna att åka på utställningar fast hon inte är intresserad. Det är inget fel på hennes valpar, det är bara kemin som kommit rejält på kant mellan henne och SKK.
*Stintan*
05-11-2006, 23:18
Tror det finns många s.k. "seriösa" uppfödare som säljer oreggade kattungar som har någon ej tillåten skönhetsfläck. Som uppfödare kan du välja vem som får köpa katten och ställa villkor på köparen så det behöver säkert inte vara några som helst problem. Alla bryr sig inte om katten har stamtavla och är registrerad eller har ett litet skönhetsfel men behöver för den skull inte vara sämre kattägare för det. Skulle inte dra mej en sekund för att göra ett sånt köp själv om det var aktuellt med kattköp men jag skulle låta kastrera katten. Sverak och Sv Kennelklubben i all ära men är ingen garanti och säger inget om hur det ser ut i verkligheten och går bra att gömma sig bakom. Sådan är verkligheten tror åtminstone jag.
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 21:36) CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 21:23) Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se Ja inte vet jag vad uppfödaren skulle dölja, katten är ju frisk och välmående, den lilla böjen på svansen visste jag ju om innan jag köpte honom. Sen det där med SVERAKs regler är ju bra, men verkligheten är nog lite annorlund. Birgit Ek Det är kanske inte DU som blir lurad. Svansknick är en genetisk defekt. Antag att någon vill köpa en unge för avel efter samma föräldrar. Tror du inte att de känner sig lurade när deras ungar får knick, trots att de köpt sin katt av en "seriös" uppfödare?
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 20:48) Jag vet en hundägare som inte reggar nån av sina valpar, vill nya äganra ha stamtavla så reggas dom, inte annars. Hon anser att det är sånt jävla snorkeri inom SKK, så hon vill inte ha med dom att göra, dom har försökt tvinga henna att åka på utställningar fast hon inte är intresserad. Det är inget fel på hennes valpar, det är bara kemin som kommit rejält på kant mellan henne och SKK. Det är ganska typiska ursäkter för en som vill dölja nåt. Man behöver inte "ha nåt med SKK att göra" för att man vill regga sina valpar. Man behöver bara skicka in några papper. Att tvinga nån att åka på utställningar gör dom inte heller. Jag skulle nog kunna sätta en slant på att hon antingen avlar på hundar med avelsförbud, eller att hon helt enkelt är utesluten ur SKK.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|