Full version: Plockat svamp
anna_rispan
Jippi! En kompis och jag gav oss ut i skogen o plockade svamp. Vi hittade gula trattkantareller och så råkade min kompis nästan trampa på vanliga kantareller. De är så luriga o gömma sig vid gula björklöv.... Men jag fick syn på dem. smile.gif
ingrid fuxwall
Ett stort grattis till allt Ni hittade
men vad är gula trattisar?

ingrid
Gossen Ruda
Jag gissar på gul trumpetsvamp.
Natrix
Jag har också plockat lite av de två arterna men framför allt soppar. Det har varit fullt av dem i skogen i år tycker jag. Så nu har lagret av torkad och fryst svamp fyllts på igen!
Eva St
Måste finnas hur mycket gula Kantareller som helst i år. Hittade några vid vägkanten vid stugan gick bara ett par meter in och det var alldeles gult - så har det ju varit hela hösten - helt otroligt och tänk vad gott i vinterrusket att kunna njuta av dessa läckerheter
Eva St
KURT
En intressant tråd det här, men snälla håll reda på artnamnen! Ingen av dessa har ju blivit rätt!

"gula trattkantareller"
"gul trumpetsvamp"
"gula Kantareller"
Natrix
Vad jag syftade på ovan är bl a rödgul trumpetsvamp.
anna_rispan
ja jag plockade de min kompis sa att man kunde plocka o äta. foten var gul och så var det som en tratt eller trumpet. jag kan ju inte svära på att jag får höra rätt namn ju... vilken svamp var det nu då??

åt smörgåsar med stekt svamp på till frukost i dag.

har redan önskat mig en svampbok i julklapp.

o svampen smakade bra fast namnet var fel. smile.gif
anna_rispan
Visst var det någon som la in en länk till en svampguide på nätet?? Jag har försökt söka efter tråden men inte lyckats.. Någon som kommer ihåg den??
askar
Kan det vara den här unsure.gif

Svampguiden
anna_rispan
Ja det var det nog. Tack så mycket!!!!!
KURT
CITAT (anna_rispan @ 23-10-2006, 11:11)
ja jag plockade de min kompis sa att man kunde plocka o äta. foten var gul och så var det som en tratt eller trumpet. jag kan ju inte svära på att jag får höra rätt namn ju... vilken svamp var det nu då??

åt smörgåsar med stekt svamp på till frukost i dag.

har redan önskat mig en svampbok i julklapp.

o svampen smakade bra fast namnet var fel.  :)

Nya svampboken av Pelle Holmberg är definitivt den bästa nybörjarboken! Både trattkantarell och rödgul trumpetsvamp har gula fötter. Det är inte nödvändigt att veta vilken svamp art man äter, men man måste veta att det inte är en giftig art! Det går t ex mycket bra att plocka strävsoppar, utan att exakt veta vilken art man plockar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon