Margaretha
Frågade tidigare i sommar om något som jag trodde var vita flygare, men som visade sig vara rosenstrit. Kanske p.g.a. den milda hösten har det nu kommit en omgång till på den mest ansatta rosen. Den planerar jag, efter det råd jag fick, att klippa ner rejält till våren för att äggen inte ska kunna utvecklas.

Men nu finns de även på min björnbärsbuske, på de årskott, som ska få bär nästa år. De ser i alla fall likadana ut som rosenstritarna och flyger upp på samma sätt när man rör i bladen. Är det möjligt och vad gör jag? De går ju inte att klippa ner som rosor. Då blir vi utan bär. sad.gif sad.gif sad.gif
Margaretha
Jag tar mig friheten att lyfta upp den här frågan. Är det möjligt att rosenstrit går på björnbär? Kan de i så fall föröka sig även även på björnbärets skott?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det är rosenstrit även om rosor och björnbär hör till samma familj, det finns en massa olika stritarter som är specialicerade på olika växtslag. Oftast är det mest estetisk skada de gör så därför märker man dem nog mest på växter vi odlar för att de är vackra.
Margaretha
Oj, då kanske det finns björnbärsstritat också! Trist att behöva göra deras bekantskap! sad.gif
Margaretha
Lyfter upp den här tråden igen. Rosen är nedklippt och visar inga tecken på angrepp.

Däremot är björnbärsbusken full av stritar och jag vet inte vad jag ska göra med den. Bladen blir fula, men kan det påverka bären också?

Finns det något sätt att bekämpa stritarna på? Som inte förgiftar bären. Och utan att behöva klippa ner de nya skotten till hösten och bli utan bär nästa säsong.

Har någon erfarenhet av eländet? no.gif -cry-.gif no.gif
aqualis
Hej Margareta.

Vi har samma problem. När man kollar resterna som sitter kvar på bladens undersida så ser det ut som om det är något slag av flugor. Med en lupp kan man se att krypen är sexbenta, har ett typiskt "flughuvud" och en flugkropp med "markerade sidoborst" på bakkroppen.

Vi tänker prova med 5% gulsåpa som motmedel.

MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon