Full version: Svartrötter
ingrid fuxwall
Har läst att det är fattigmanssparris och tillagade det i dag men ... Inte var det så gott som andra påstått - hur gör Ni?

ingrid
askar
Tina lagade svartrötter häromdagen... såg riktigt gott ut
och borde väl passa också till annat än hjort.
Tinas kök
Gåsis
Jag blandar ibland lite i den vanliga potatisgratinen. Tycker kanske det blir lite godare men är nog bäst när man bjuder någon och kan säga det är svartrötter....

/Åsa
Gillan
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-10-2006, 21:56)
Har läst att det är fattigmanssparris och tillagade det i dag men ... Inte var det så gott som andra påstått - hur gör Ni?

ingrid

Hmm, jag tyckte inte heller att det var speciellt gott ohmy.gif .

Det var en besvikelse eftersom jag är bortskämd med att tycka om allt i grönsaksväg sad.gif

Jag kokade dem i lättsaltat vatten och serverade med en klick Bregott till.
Skulle också vilja veta om ni andra gör på nåt annat sätt wink.gif
Eva i Höga
Jag har flera gånger gjort gratäng på svartrot och tycker det är riktigt gott. Då gör jag precis som när jag gör potatisgratäng (med grädde!).
Eva
yrian
Jag har för mig att svartrötter ska ligga i blöt i några timmar innan man kokar dem.
Sen kan man gratinera dem i ugnen, förslagsvis tillsammans med krossad vitlök och någon god olja.
Gillan
Tack! Då ska jag prova med både gratäng och gratinering.
Det vore väl skam om de inte skulle gå att göra goda när man nu vårdat dem så ömt rolleyes.gif

Jag hade dem allt i vatten ett bra tag innan jag kokade dem.

Eva! Det måste gå åt en massa rötter till en gratäng va? Eller blandar du ut med tex potatis wink.gif
lotta_
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 09:21)
Det var en besvikelse eftersom jag är bortskämd med att tycka om allt i grönsaksväg sad.gif

Håller fullständigt med! Odlade dem för första och sista gången i år, det får bli nå´t annat nästa sommar. Jag vill ha smak på mina grönsaker och det gav inte svartroten mig.

Det enda jag har använt dem till är som utfyllnad på plåten när jag rostat potatis och grönsaker i ugnen. unsure.gif
Eva i Höga
Jo, det går åt en del svartrötter till en gratäng men om jag ska gör en stor brukar jag blanda i potatis också. Jag tycker det är gott!
Eva
Sommartorparn
CITAT (yrian @ 25-10-2006, 11:05)
Jag har för mig att svartrötter ska ligga i blöt i några timmar innan man kokar dem.
Sen kan man gratinera dem i ugnen, förslagsvis tillsammans med krossad vitlök och någon god olja.

blötläggning med citronsaft i vattnet har jag för mig, för att förhindra missfärgning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon