Full version: Svartrtter
ingrid fuxwall
Har lst att det r fattigmanssparris och tillagade det i dag men ... Inte var det s gott som andra psttt - hur gr Ni?

ingrid
askar
Tina lagade svartrtter hromdagen... sg riktigt gott ut
och borde vl passa ocks till annat n hjort.
Tinas kk
Gsis
Jag blandar ibland lite i den vanliga potatisgratinen. Tycker kanske det blir lite godare men r nog bst nr man bjuder ngon och kan sga det r svartrtter....

/sa
Gillan
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-10-2006, 21:56)
Har lst att det r fattigmanssparris och tillagade det i dag men ... Inte var det s gott som andra psttt - hur gr Ni?

ingrid

Hmm, jag tyckte inte heller att det var speciellt gott ohmy.gif .

Det var en besvikelse eftersom jag r bortskmd med att tycka om allt i grnsaksvg sad.gif

Jag kokade dem i lttsaltat vatten och serverade med en klick Bregott till.
Skulle ocks vilja veta om ni andra gr p nt annat stt wink.gif
Eva i Hga
Jag har flera gnger gjort gratng p svartrot och tycker det r riktigt gott. D gr jag precis som nr jag gr potatisgratng (med grdde!).
Eva
yrian
Jag har fr mig att svartrtter ska ligga i blt i ngra timmar innan man kokar dem.
Sen kan man gratinera dem i ugnen, frslagsvis tillsammans med krossad vitlk och ngon god olja.
Gillan
Tack! D ska jag prova med bde gratng och gratinering.
Det vore vl skam om de inte skulle g att gra goda nr man nu vrdat dem s mt rolleyes.gif

Jag hade dem allt i vatten ett bra tag innan jag kokade dem.

Eva! Det mste g t en massa rtter till en gratng va? Eller blandar du ut med tex potatis wink.gif
lotta_
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 09:21)
Det var en besvikelse eftersom jag r bortskmd med att tycka om allt i grnsaksvg sad.gif

Hller fullstndigt med! Odlade dem fr frsta och sista gngen i r, det fr bli nt annat nsta sommar. Jag vill ha smak p mina grnsaker och det gav inte svartroten mig.

Det enda jag har anvnt dem till r som utfyllnad p plten nr jag rostat potatis och grnsaker i ugnen. unsure.gif
Eva i Hga
Jo, det gr t en del svartrtter till en gratng men om jag ska gr en stor brukar jag blanda i potatis ocks. Jag tycker det r gott!
Eva
Sommartorparn
CITAT (yrian @ 25-10-2006, 11:05)
Jag har fr mig att svartrtter ska ligga i blt i ngra timmar innan man kokar dem.
Sen kan man gratinera dem i ugnen, frslagsvis tillsammans med krossad vitlk och ngon god olja.

bltlggning med citronsaft i vattnet har jag fr mig, fr att frhindra missfrgning.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon