|
ingrid fuxwall
22-10-2006, 21:56
Och om hur bestämde Ni Er för att det var värt risken?
ingrid som famlar i mörker
Ja, jag pensionssparar 300 kronor i månaden. Det har jag gjort sedan jag var 25 år.
Vilken risk menar du? Att man skulle dö innan man blir pensionär, eller? Man kan nog teckna med efterlevandeskydd på de flesta försäkringar i så fall.
Har pensionssparat i olika mängder, 500-800 kr/mån, sedan jag var 30 år. Just nu sparar jag inget, men kommer att börja igen om/när jag får en anställning och bättre ställt.
Sparar lite också. 300:- per månad i SEB:s världenfond. Inga stora pengar, men heller inga stora risker. Känns bäst för min del
gammelnalle
23-10-2006, 11:21
Nä!
Killensomvillhagrönafingrar
23-10-2006, 11:25
Absolut, sparar i form av investeringar i vårt nybyggda hus. Om vi skulle sälja det idag skulle det vara min bästa investering någonsin.
Även på sikt sparar vi mycket pengar jämfört med alternativet lägenhet.
kristerh
23-10-2006, 14:34
CITAT (Rossi @ 23-10-2006, 07:58) Ja, jag pensionssparar 300 kronor i månaden. Det har jag gjort sedan jag var 25 år. och jag sedan jag var 23  600 i mån
netaave
23-10-2006, 14:40
Nej, har aldrig haft den ekonomin innan, och nu känns det inte så stor idé. Huset är vår pensionsförsäkring.
andersen
23-10-2006, 14:44
Ja jag och fru andersen har pensionsparar 500 kr var i månaden och det har vi gjort i över tio årstid + att jag penisionsparar via facket åxå men jag har ej klart för mej hur stort beloppet är, kan återkomma till det om någon vill veta.
Ophelia
23-10-2006, 18:07
Ja jag sparar privat i pensionsfond och i två olika aktiefonder.
Jag har jobbat heltid förutom när barnen var små, pensionssparar 500 kr i månaden sedan cirka 10 år och har innan dess gjort några engångsinsättningar. Hoppas att det ger mig en hyfsad inkomst på gamla dar ... om det inte är skottpengar på pensionärer då
Jag har pensionssparat sedan jag var 25 år, 200kr i månaden. Jag sparar i blandade aktiefonder via Nordea. Jag tänkte att om jag börjar tidigt så kanske jag inte måste äta havregrynsgröt varje dag när jag blir gammal...
Rapchic
23-10-2006, 20:24
det sker väl automatiskt bara man jobbar vitt (har inte gått ut skolan än så jag börjar nog inte förns jag jobbar... men spara ska jag)
Bettson
23-10-2006, 20:33
Jisses så många höginkomstagare det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra.
Anki på Öland
23-10-2006, 21:54
Pensionssparar inte, har aldrig haft råd eftersom jag jobbat inom vården och inte jobbat heltid..........  Pension??? inte blir det mycket inte......... Anki
Bettson
24-10-2006, 14:04
Nej jag har inte pensionssparat innan jag blev företagare. Hade inte råd. Nu pensionsparar jag men bara vanligt k-spar själv i vanliga fonder. Försärkingsbolagen vill inte ha mig pga häslodeklarationen. Då återstår bara vanligt pensionssparande utan kombinationsförsäkring. Hade tigdigare i FSB det gick så dåligt så det slutade jag med. Har kommit fram till att det bästa jag kan göra är att driva upp mina skattade inkomster så det fyller på i det allmänna systemet. Dvs jag skattar fram så mycket pengar som möjligt. Och sedan sparar jag skattade pengar ungeför 1100 kr / månad. Det motsvarar ett vanligt pensionssparande på 2400 kr / mån. OCh så gäller det att förvalta väl......
andersen
24-10-2006, 15:17
CITAT (Bettson @ 23-10-2006, 21:33) Jisses så många höginkomstagare det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra.  Javisst är det en dålig affär, jag tycker att det är dom flesta åren som jag har sparat varit minus siffror, men det är inte alldeles lätt att avsluta pensionsparande om jag inte mins fel så är det 5års uppsägnings tid och då kan man ju förlora mycket pengar under tiden, så vi låter det rulla på med pensionsparandet så får vi se hur det blev i slut ändan.
ingrid fuxwall
24-10-2006, 18:17
CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:17) CITAT (Bettson @ 23-10-2006, 21:33) Jisses så många höginkomstagare det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra.  Javisst är det en dålig affär, jag tycker att det är dom flesta åren som jag har sparat varit minus siffror, men det är inte alldeles lätt att avsluta pensionsparande om jag inte mins fel så är det 5års uppsägnings tid och då kan man ju förlora mycket pengar under tiden, så vi låter det rulla på med pensionsparandet så får vi se hur det blev i slut ändan. Du menar alltså att om man börjar spara så kan man inte sluta Berätta gärna mer. ingrid
Hannele
24-10-2006, 23:09
Jag sparar nog 200 kr, när jag tänker efter. Det är mina cigarettpengar.
Sommartorparn
25-10-2006, 09:03
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-10-2006, 19:17) CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:17) CITAT (Bettson @ 23-10-2006, 21:33) Jisses så många höginkomstagare det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra.  Javisst är det en dålig affär, jag tycker att det är dom flesta åren som jag har sparat varit minus siffror, men det är inte alldeles lätt att avsluta pensionsparande om jag inte mins fel så är det 5års uppsägnings tid och då kan man ju förlora mycket pengar under tiden, så vi låter det rulla på med pensionsparandet så får vi se hur det blev i slut ändan. Du menar alltså att om man börjar spara så kan man inte sluta Berätta gärna mer. ingrid Det beror nog på vilken sparform man har. Jag bytte på direkten när jag blev varse att Nordea gjorde skillnad på kvinnor och män i hur man beräknade de framtida pensionsutbetalningarna. Eftersom kvinnor levde längre skulle dom får lägre månadsutbetalningar, var det tänkt. Bytet gick direkt men jag kunde inte få ut redan inbetalda pengar. Vadå inte lönt annat än höginkomsttagare? Förklara? Jag kommer att få ihop väldigt få tjänsteår under mitt liv, så jag har trott det var nödvändigt att ha en pensionsförsäkring. Har faktiskt också satt in pengar under perioder när jag levt på lån.
Bettson
25-10-2006, 21:37
CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 10:03) CITAT (ingrid fuxwall @ 24-10-2006, 19:17) CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:17) CITAT (Bettson @ 23-10-2006, 21:33) Jisses så många höginkomstagare det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra.  Javisst är det en dålig affär, jag tycker att det är dom flesta åren som jag har sparat varit minus siffror, men det är inte alldeles lätt att avsluta pensionsparande om jag inte mins fel så är det 5års uppsägnings tid och då kan man ju förlora mycket pengar under tiden, så vi låter det rulla på med pensionsparandet så får vi se hur det blev i slut ändan. Du menar alltså att om man börjar spara så kan man inte sluta Berätta gärna mer. ingrid Det beror nog på vilken sparform man har. Jag bytte på direkten när jag blev varse att Nordea gjorde skillnad på kvinnor och män i hur man beräknade de framtida pensionsutbetalningarna. Eftersom kvinnor levde längre skulle dom får lägre månadsutbetalningar, var det tänkt. Bytet gick direkt men jag kunde inte få ut redan inbetalda pengar. Vadå inte lönt annat än höginkomsttagare? Förklara? Jag kommer att få ihop väldigt få tjänsteår under mitt liv, så jag har trott det var nödvändigt att ha en pensionsförsäkring. Har faktiskt också satt in pengar under perioder när jag levt på lån. Titta i tråden Hur pensionssparar man? Är du egenföretagare eller anställd? Tjänar du över eller under statsskattegränsen?
Sommartorparn
25-10-2006, 21:45
CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:37) Är du egenföretagare eller anställd? Tjänar du över eller under statsskattegränsen? Studerar o jobbar minimalt som anställd så jag klarar livhanken. Har vanlig pensionsförsäkring som jag betalar till så mycket jag har råd. Var går statsskattegränsen?
Bettson
25-10-2006, 21:48
CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 22:45) CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:37) Är du egenföretagare eller anställd? Tjänar du över eller under statsskattegränsen? Studerar o jobbar minimalt som anställd så jag klarar livhanken. Har vanlig pensionsförsäkring som jag betalar till så mycket jag har råd. Var går statsskattegränsen? ca 311 000. kommer inte ihåg var det blir i år, har förträngt det.
Sommartorparn
25-10-2006, 22:07
CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:48) Var går statsskattegränsen? ca 311 000. kommer inte ihåg var det blir i år, har förträngt det. Oj, det har jag nog aldrig varit i närheten av
Bettson
26-10-2006, 08:58
CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 23:07) CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:48) Var går statsskattegränsen?
ca 311 000. kommer inte ihåg var det blir i år, har förträngt det. Oj, det har jag nog aldrig varit i närheten av  OM du tjänar under........ Låt oss säga att du drar av 20 000 för resor till jobbet. OCh så drar du av 12 000 ( sparande 1000 kr/ mån) för pensionsförsäkring. Då kommer din taxerade inkomst att sänkas med 32 000 kr. Det innebär att då får en skatterabatt på ca 10240 kr.3840 kr för pensionsförsäkringen och resten till bidrag för resorna med 6400 kr. Men samtidigt så inne bär det att 32 000 x 10,21% = 3430 kr som arbetsgivaren rtedan betalat in till din ålderpension kommer att gå förlorade för dig. De försvinner in i statens slaskkassa. Av dess förlorade pengar så kommer 1225 från avdraget av pensionsförsäkringen. 12000 kr är din utbetalning för pensionsförsäkringen. Genom att du slipper skatt för detta belopp så är din egentliga utgift 8570 för dessa tolvtusen kronor. Förmodligen har du samma skatt nu som då så när dessa 12000 kronor tas ut vid pension så beskattas de, gissa med hur mycket. Jo 12000-3430 = 8570. Men i stället så har du missat 1225 kr till ditt allmänna pensionskonto varje år. Som i stället försvinner in i någon annans plånbok. Jag menar att i så fall kan det vara bättre att spara 8570 skattade pengar och tillgodogöra sig de 1225 kr från arbetsgivaren. Naturligtvis så gäller det att förvalta sina pengar så att de ger bra avkastning. Men att se pengar växa är ett kärt nöje. Men både pension och reseavdrag minskar pensionen. Alla allmänna avdrag som sänker den taxerade inkomsten gör det. Det innebär tex att folk på landet mes långa arbetsresor få sämre pension än de som bor nära jobbet. Jag försöker förklara detta tydligt men jag vet inte om det lyckas. Sorry i så fall.
anna_rispan
26-10-2006, 09:01
den här gången kände iallafall jag att förklaringen var tydligare än första gången du beskrev det hela. jag begriper mig inte på vad som händer med skatteavdrag o pensionspengar som arbetsgivaren betalar in. men nu känns det rimligt på nåt sätt.
tack!!!
Bettson
26-10-2006, 09:32
CITAT (anna_rispan @ 26-10-2006, 10:01) den här gången kände iallafall jag att förklaringen var tydligare än första gången du beskrev det hela. jag begriper mig inte på vad som händer med skatteavdrag o pensionspengar som arbetsgivaren betalar in. men nu känns det rimligt på nåt sätt.
tack!!! Det är svårt att förklara för någon när man inte ser deras ögon och minspel. Ochså är man fack-idiot du vet. Det som är vardagstermer för mig kan vara grekiska för någon annan. Fast jag glömde en grej. Som jag bekrev det nu så är skattekonsekvenserna för grundinbetalningen. Vid vanlig traditionell periosnföräkring så är både inbetalningen och avkastningen beksattad. Men om du sparar i fonder så får du 30% skatt på avkastningen när du tar ut. VId banksparande så beksttas avkastningen varje år. Men grundinbetalningens principer gäller som ovan. Och nu förklarade jag bara i perspektivet att man är under gränsen. Det finns ett perspektiv där man är över gränsen och ett tredje när man passerat pensionstaket.
Sommartorparn
26-10-2006, 10:02
CITAT (Bettson @ 26-10-2006, 09:58) Men samtidigt så inne bär det att 32 000 x 10,21% = 3430 kr som arbetsgivaren rtedan betalat in till din ålderpension kommer att gå förlorade för dig. De försvinner in i statens slaskkassa. Tack för din förklaring, .....men jag förstår bara inte hur detta kan hända? Varför jag går miste om sådant som arbetsgivarens betalat in bara för att jag själv pensionssparar.  Funkar det som kommunicerande kärl liksom? Och vad händer om man pensionssparar utan inkomst o skatteavdrag med lånade pengar? Förlustaffär det också? Fondsparande tyckte jag inte var någon hit..... Höll på med det i 20 år. Länge låg värdet under inköpsvärdet, så då var pengarna låsta av den anledningen. När jag till slut tog ut dom så hade värdet (efter skatt) stigit ungefär lika mycket som om jag hade haft dom på ett bankkonto med ränta under alla dessa år. Med skillnad att då hade jag åtminstonde kunnat ta ut pengar när jag behövt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|