|
Min Hoya bella torkar ut på bladen. Hur kan jag göra för att rädda den? Jag har vattnat den som vanligt, så det är inte som jag har låtit den torka ut direkt. Den växer ingenting heller. Hade den först i ett österfönster och provade att flytta den till ett söderfönster, men det har inte hjälpt.
Maria i Helsingborg
23-10-2006, 10:42
En jäkligt kinkig hoya, om du frågar mig. Jag har mitt tredje ex. och jag räknar med att den har dött om natten, varje dag jag tittar till den. Just nu har jag den i norrfönster och vattnar en gång i veckan.......vi får se hur länge det håller  Den har inte fått ohyra?
Jag har min bella i ett söderfönster... sådär en 20 cm in från glasrutan. Den får i stort sett aldrig torka ut (jo det händer säkert att jag missar ibland) Jag vattnar nog ca var 3e till 4e dag nu. (i sommras nästan varannan dag) Och så får den ett sprut med sprayflaskan varje morgon. Den verkar må väldigt bra av det.
Bella är en känslig madam, jag vattnar bara med vatten som stått i rumstemperatur (rumstempererat vatten verkar hon gilla bäst) och ger henne lite näring i vattnet då och då. Min står i ett rum med söderfönster, men den står en bit in i rummet så den inte drabbas av direkt solljus. Om man övervattnar den kan rötterna ta skada, den vill ha jämn fuktighet hela tiden. Hur man tar reda på om rötterna är intakta eller ej på en Bella vet jag dock inte, men det finns det säkert andra som vet. Annars kan det vara någon form av ohyra som Maria nämnde och det fixar man enklast med Provadopinnar (stavas det så?).
Nej, den har ingen ohyra. Och det är inte så att bladen gulnar eller faller av, bara att den ser och känns så torr på bladen. Kanske ska prova att spraya den ofta och se om det kan göra nytta.
Så det är inte bladglasen som försvunnit, affärer använder gärna det för att bladen ska se glansigare ut än de egentligen är?
wolkenkrabber
23-10-2006, 15:16
jag har inte märkt att h- bella är kinkig?... jag har min ca 2 mter in i mitt rum ovan på en bokhylla... förvisso söderfönster... den får vatten lite när jag kommer ihåg?... och jag tar vatten direkt ifrån kranen... och den längsta grenen på bellan är väl två meter? just nu har den bara en blomma man den var översollad i sommras.... kanske ska tillägga att jag alltid vattnar på fatet?
Alexander-VG-zon3
23-10-2006, 16:18
jag tycker inte heller dom är så svåra min bella har jga inte vattnat alls i sommras å när dne väl är inne på våren å hösten så får den inte så mycket vatten heller . och den är fylld med knoppar nu . plus tempen har min hoya bella varit ute om dte mesta utom frost . plus näring får dne inte emr än en elelr två gånger på sommaren å dte är godölse som jag slänger på lite på krukan . där kom i en sedum i bella krukan i sommras en sån man har ute å den är stendö sen länge men bellan lever
CITAT (wolkenkrabber @ 23-10-2006, 17:16) jag har inte märkt att h- bella är kinkig?... jag har min ca 2 mter in i mitt rum ovan på en bokhylla... förvisso söderfönster... den får vatten lite när jag kommer ihåg?... och jag tar vatten direkt ifrån kranen... och den längsta grenen på bellan är väl två meter? just nu har den bara en blomma man den var översollad i sommras.... kanske ska tillägga att jag alltid vattnar på fatet? Ok, då hinner nog vattnet få en bra temperatur ändå eftersom den ska sugas upp först. Jag läste någonstans att bella inte gillar kallt vatten på rötterna, alltså krankyligt. Nu hittar jag inte den referensen bara för det.
CITAT (LadyG @ 23-10-2006, 19:21) CITAT (wolkenkrabber @ 23-10-2006, 17:16) jag har inte märkt att h- bella är kinkig?... jag har min ca 2 mter in i mitt rum ovan på en bokhylla... förvisso söderfönster... den får vatten lite när jag kommer ihåg?... och jag tar vatten direkt ifrån kranen... och den längsta grenen på bellan är väl två meter? just nu har den bara en blomma man den var översollad i sommras.... kanske ska tillägga att jag alltid vattnar på fatet? Ok, då hinner nog vattnet få en bra temperatur ändå eftersom den ska sugas upp först. Jag läste någonstans att bella inte gillar kallt vatten på rötterna, alltså krankyligt. Nu hittar jag inte den referensen bara för det.  jag tar också alltid vatten från kranen men alltid ljummet och inte kallt... eftersom jag har en för liten vattenkanna i förhållande till antal krukväxter måste jag fylla på kannan 3-4 gånger för att vattna alla så jag har gett upp idén att låta det tempereras först.
Jag har alltid vatten stående i kannan från vattning till vattning. Oftast blir det aldrig mer än en kanna som går åt varje gång. Går en runda med vattenkannan varje dag och kollar vilka som behöver vatten.
maimiti
24-10-2006, 12:42
Märker du att den dricker vattnet öht? Om rötterna dör tex så ter sig bladen som om de torkat ut, vilket de ju gör också eftersom plantan inte kan tillgodogöra sig vätskan i jorden. De blir liksom tunna och skrynkliga...
CITAT (maimiti @ 24-10-2006, 13:42) Märker du att den dricker vattnet öht? Om rötterna dör tex så ter sig bladen som om de torkat ut, vilket de ju gör också eftersom plantan inte kan tillgodogöra sig vätskan i jorden. De blir liksom tunna och skrynkliga... Det är säkert så det är. Tog precis upp den från krukan och det var inte mycket till rötter. Då är det nog bara att kasta den och köpa ny då.
wolkenkrabber
24-10-2006, 15:08
CITAT (pimpim @ 24-10-2006, 13:48) CITAT (maimiti @ 24-10-2006, 13:42) Märker du att den dricker vattnet öht? Om rötterna dör tex så ter sig bladen som om de torkat ut, vilket de ju gör också eftersom plantan inte kan tillgodogöra sig vätskan i jorden. De blir liksom tunna och skrynkliga... Det är säkert så det är. Tog precis upp den från krukan och det var inte mycket till rötter. Då är det nog bara att kasta den och köpa ny då. annars kan du ju ta sticklingar på den eller så kan du få sticklingar av mig eller någon annan här! billigare än att köpa!
CITAT (wolkenkrabber @ 24-10-2006, 16:08) CITAT (pimpim @ 24-10-2006, 13:48) CITAT (maimiti @ 24-10-2006, 13:42) Märker du att den dricker vattnet öht? Om rötterna dör tex så ter sig bladen som om de torkat ut, vilket de ju gör också eftersom plantan inte kan tillgodogöra sig vätskan i jorden. De blir liksom tunna och skrynkliga... Det är säkert så det är. Tog precis upp den från krukan och det var inte mycket till rötter. Då är det nog bara att kasta den och köpa ny då. annars kan du ju ta sticklingar på den eller så kan du få sticklingar av mig eller någon annan här! billigare än att köpa!  Tack! Jag har provat att sätta några sticklingar, så får vi se om de tar sig. Annars hör jag av mig till dig
Vi får hålla tummarna då helt enkelt. Tog du upp hela bellan och kollade i jordklumpen?
CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:27) Vi får hålla tummarna då helt enkelt. Tog du upp hela bellan och kollade i jordklumpen? Ja, jag tog upp hela växten och det var så pyttiga små rötter. Så inte konstigt att den inte mår bra.
Alexander-VG-zon3
24-10-2006, 20:29
CITAT (pimpim @ 24-10-2006, 21:14) CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:27) Vi får hålla tummarna då helt enkelt. Tog du upp hela bellan och kollade i jordklumpen? Ja, jag tog upp hela växten och det var så pyttiga små rötter. Så inte konstigt att den inte mår bra. skölj ur jorden skölj veck alla döa blad rötter *kraftig stråle på vattnet* sen dom som har det minsta lilla med rötetr planterar du om i jord och behandlar dom som sticklingar har själv gjort så med hoyora serpens då allt hopp kändes borta men dne komigen på ytte pytte små rötter . dom *rankor* som är utan rötter klipper du rent från *ev ruttet,skadat* och försöker få rötetr på dom *sätt några i vatten å några i jord* sen ska du se att dte någ ska gå bra annars köp en ny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|