Full version: När gulnar björken
vickeva
Jag satt och funderade på det häromdagen: vad det är som avgör när t.ex. björkens blad blir gula.. Jag kom fram till att det måste vara temperaturen som gör det. Här är nämligen björken nästan helgrön fortfarande och så brukar det väl inte vara i slutet av oktober. Det måste ju bero på att vi har en ovanligt ljummen höst här nere i södraste Sverige.
Är det någon som vet?
Och varför fäller t.ex. rönnen sina blad så mycket tidigare? Min rönn är nästan helt kal, det ser lustigt ut där den står bredvid en björk som nästan ser sommargrön ut..
KURT
Det är en kombination av temperstur och ljus, och fördelningen av ljus. Växterna har ljuskänsliga pigment (Fytokrom) som reagerar på den minskade ljusmängden på hösten. Sedan finns det alltid variation, endel träd "chansar" och behåller bladen längre, medan andra tar det säkra före det osäkra och ser till att de inte förlorar någon näring.

Vissa träd reagrerar mycket tydligt på temperaturen, det ser man t ex hos asken, den fäller sina blad vid första frosten. Om den kommer tidigt så kan den släppa bladen helt gröna!
askar
Här... längst upp i norr gulnar björken
ett bra tag före rönnen
Likaså fäller björken sina löv medan rönnens fortfarande
är nästan helgröna.
Piccante
I senaste numret av Svensk botanisk tidskrift handlade en artikel om lövfällning och höstfärger. De som är bäst på att återvinna näring tömmer sina blad på klorofyll på hösten och fäller löven tidigt andra träd kan slösa lite mer och blir kanske inte gula alls och fäller löven senare.
Ingo
Det är lustigt en sån här varm höst hur uppochnervänt det blir. Träden verkar reagera olika och "gör höst" i fel ordning. I min hemtrakt är t ex häggar och pilar nästan kala, äppelträd har bara precis börjat fälla litet blad, lönnar har full höstfärg men inte fällt så mycket medan ask och hagtorn står gröna.

Jag pratade med en granne om det häromdagen och vi gissade att de som har fällt löven i mer normal tid är de som är mer ljusberoende (påverkas alltså mest av dagens längd) och de som fortfarande är gröna är mer temperaturberoende.

Sen tycker jag att fukt verkar spela roll för en del arter också. Har flera gånger lagt märke till att björk och rönn gör höst tidigare om det är torrt i augusti.
Powerowic
hemma hade alla björkar börjat gulnat och askarna tappat nästan alla blad för en månad sen men det har fortfarande inte varit frost
Dzad
I alla fall i t.ex. Houston, finns det inga egentliga höstfärger... bladen på träden vissnar bort o faller sen av...

Så vi ska va glada för vår frost, tror jag. smile.gif
Villiblom
Vi har två till synes lika björkar som står med ca 10 meters mellanrum på en helt öppen yta som borde ha tillgång till lika mycket ljus och vatten och jord. Den ena är helt gulnad och den andra verkar inte ha tillstymmelse till gula löv. Vad beror det på?
Gossen Ruda
CITAT (Villiblom @ 02-10-2015, 10:52) *
Vi har två till synes lika björkar som står med ca 10 meters mellanrum på en helt öppen yta som borde ha tillgång till lika mycket ljus och vatten och jord. Den ena är helt gulnad och den andra verkar inte ha tillstymmelse till gula löv. Vad beror det på?

Kan bero på olika kloner, dvs att arvsanlagen skiljer sig åt lite mellan olika bestånd. Vi har 2 större arter, glasbjörk och vårtbjörk, som kan korsa sig med varandra och även med dvärgbjörken.
Gossen Ruda
Fenomenet finns hos andra trädslag också. Kollade rönnarna på landet i helgen, det finns exemplar i hela skalan från några med bruna torra löv till sådana med frisk mörkgrön grönska.
*Stintan*
Vi har en lång rad av lindar utefter vägen och en och annan är helt gul medan resten är helt gröna fortfarande. Björkarna verkar mest gula i toppen medan de är gröna nedtill dom jag ser här i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon