Full version: Nu är det Jul igen
Kathy
Julstöket är i full gång i butikerna.

Länk.

Själv hoppar jag gärna förbi julen, av olika skäl, och fortsätter direkt mot våren! Är det någon som ska med? wub.gif
stina
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 13:58)

Länk.

Själv hoppar jag gärna förbi julen, av olika skäl, och fortsätter direkt mot våren! Är det någon som ska med? wub.gif

Absolut! rolleyes.gif Vi tar ett jätteskutt tillsammans!! tongue.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Neeejjj!! Jag vill inte hoppa över julen mad.gif Den som är så vacker med all snö o alla ljus.............
Kathy
CITAT (stina @ 23-10-2006, 13:18)

Länk.

Själv hoppar jag gärna förbi julen, av olika skäl, och fortsätter direkt mot våren! Är det någon som ska med?   wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif

Har en del mindre trevliga minnen från jular, som jag gör allt för att glömma... sad.gif
ninnisky
CITAT (stina @ 23-10-2006, 13:18)

Länk.

Själv hoppar jag gärna förbi julen, av olika skäl, och fortsätter direkt mot våren! Är det någon som ska med?   wub.gif

Får jag också hänga på? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Samma här.
Reserv
Jag hakar på gruppskuttet jag med, julen är överreklamerad dynga som så mycket annat som folk påstår är trevligt huh.gif Tacka vet jag våren........
askar
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 13:44)
Har en del mindre trevliga minnen från jular, som jag gör allt för att glömma... sad.gif

Kanske vore bättre om du började fira julen
och ni skaffade egna traditioner.
Oavsett vad orsaken är.

Just idag pratade Jonas Gardell om detta att
bli ett offer. Han vägrade bli ett.
Jag tyckte att han sa så många kloka ord.

Se intervjun
askar
Vad är det ni säger ohmy.gif

Julen längtar jag till...
alla ljusen och så tomten med paket förståss. smile.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 12:58)

ja tack.... jag hoppar gärna över den också laugh.gif
kristerh
Jag hoppar jag med, med ett jätteskutt laugh.gif
faith
CITAT (askar @ 23-10-2006, 14:30)
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 13:44)

Kanske vore bättre om du började fira julen
och ni skaffade egna traditioner.
Oavsett vad orsaken är.

Just idag pratade Jonas Gardell om detta att
bli ett offer. Han vägrade bli ett.
Jag tyckte att han sa så många kloka ord.

Se intervjun

Jag håller med det askar skriver.

Det bästa sättet i din (Scrollans) situation är nog att skapa egna traditioner kring jul, göra det som känns rätt och fint för dig och din familj. Så länge du bara undviker det som känns svårt, i det här fallet julen, så kommer de jobbiga minnena fortsätta göra ont, jag uppfattar det som att de fortfarande gör ont när jag läser ditt inlägg.
Ophelia
Jag vill inte hoppa över allt med julen. Väldigt vackert med alla ljus i fönstren och myspyset med knäck och sånt. Hoppas på en vit jul då det är så stämningsfullt. Dock tar jag ett jättehopp bort från allt kommersiellt trams och bullshit. Hatar när affärerna redan nu börjar skylta med juldekorationer och köpgalenskapen som härjar.
Anki på Öland
Hänger gärna på och hoppar också! smile.gif
Anki
Kathy
Tack askar och faith. wub.gif

Jodå...på mitt förra jobb (jag jobbade då som vårdare på ett gruppboende för personer med grav utv störning) så valde jag att jobba Julaftonskvällen (gjorde det 7 år i rad) , bytte till mig den om det var så att jag egentligen skulle vara ledig till förmån för någon annan som verkligen ville vara ledig.
Margaretha
Jag vill absolut inte hoppa över julen, men fick nästan panik häromdagen när jag såg allt julpynt i affärerna. Det är alldeles för tidigt. Först tar vi Allhelgonahelgen,sedan november och sedan under veckan före advent kan det vara trevligt att kunna köpa ljus o.dyl.

Det gör mig verkligen ont om er som inte fått uppleva det fina med julen! Inte den kommersiella utan den mysiga, varma, ljusa - den som ger kraft - inte tar kraft!

Hoppas också att ni kan hitta sätt att hantera det som ni upplever som krav och som ger stress. Det ligger mycket i det som askar skriver! wub.gif
malin72
sad.gif så sorgligt att så många vill hoppa över julen,jag vet att det för många känns jobbigt för att det ska vara en familjens helg..känner med er alla som inte upplevt det härliga bara det jobbiga...hos oss var det alltid hm ja mumma heter det väl....

för min del älskar jag jul..pyssel med barnen granen julstjärnor,stakar
att slå in klapparna till barnen.deras spänning kvällen innan julafton

sen är det jobbigt med saknaden av dom nära och kära som inte finns längre som man alltid firat med men för mig är det mysigt och underbart att se barnens förväntan smile.gif
ninnisky
CITAT (Margaretha @ 23-10-2006, 22:58)
Jag vill absolut inte hoppa över julen, men fick nästan panik häromdagen när jag såg allt julpynt i affärerna. Det är alldeles för tidigt. Först tar vi Allhelgonahelgen,sedan november och sedan under veckan före advent kan det vara trevligt att kunna köpa ljus o.dyl.

Det gör mig verkligen ont om er som inte fått uppleva det fina med julen! Inte den kommersiella utan den mysiga, varma, ljusa - den som ger kraft - inte tar kraft!

Hoppas också att ni kan hitta sätt att hantera det som ni upplever som krav och som ger stress. Det ligger mycket i det som askar skriver! wub.gif

Jag vill inte hoppa över julen helt och hållet, men hoppa över allt det överdrivna.
Vill inte se julprydnader i butiken redan mitten av oktober...
vill inte köpa en massa julklappar som man egentligen inte behöver...
vill inte laga en massa mer mat...
vill inte städa hela huset...
vill inte bli stressad av julen (och det går inte att undvika i en storstad utan rumsarrest till 24.12)...

däremot vill jag:
köpa/göra några få julklappar till barnbarnen...
koka skinka och köpa färdig sill...
lägga på min stora egenvävda julduk på köksbordet...
tända de vackra ljusen och bara njuta av umgänget med barn och barnbarn...och ta en lång promenad på juldagen i den snö som fallit?

och sedan hoppas på att det fort som... blir vår biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon