Jag har haft en bit ingefära liggande i köksfönstret ett tag. Här om dagen såg jag att den börjat skjuta skott. Är det någon som vet vilka betingelser ingefära behöver för att växa? Vad skall jag göra med den för att få den att växa? Jordtyp? Hur ofta vattna osv?
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2003, 17:04
Stoppa genast ner den i stor kruka 5-10 liter. Det är lite sent att börja ingefärsodling mars-april brukar vara mera lagom tid att börja, men prova, man brukar iallafall kunna få några knölar att skörda. Sätt den i exempelvis vanlig krukväxtjord (Själv brukar jag blanda ganska hejvilt så det hamnar både krukväxtjord, billig plantjord och hemgjord kompost i krukorna till ingefäran). Det brukar ta lång tid innan knölarna rotar sig, plantera knölen ganska ytligt, är det bara små gröna knölar på roten kan det ta flera veckor innan det kommer upp stora höga skott + krukan har börjat fyllas av rötter. Jorden bör vara varm för att ingefäran ska rota sig bra. Ingefära vill ha det riktigt varmt så det är för tidigt att låta den stå ute om nätterna, under sommaren vill ingefäran dock gärna stå utomhus, inomhus brukar den lätt dra på sig en massa ohyra exempelvis spinn. Gödsla och vattna under sommaren efter behov, framåt hösten innan frosten kommer kan man skörda färsk ingefära. Har man satt knölen tidigt + sommaren är bra kan man få en tjusig blomma på ingefäran.
Ska man sätta ingefära tidigt på vårvintern så brukar det gå att sätta knölarna först i lite mindre krukor och sedan flytta över dem i stora krukor, för många av oss växtidioter finns det ju inte plats för 5-10 liters krukor inomhus när det är en massa andra växter som också måste få plats.
Tack, Åsa! Jag gör ett försök.