anna_rispan
Jag har redan börjat på önskelistan eftersom alla önskesaker ramlat ur hjärnan när folk börjar fråga vad jag önskar mig.

Bara bra saker önksar jag mig hittills i år:
Stövelknekt
Hembakade bullar
Hembakade schackrutor
Elvisp
Svampbok
That 70's show på dvd
cd-skiva

Å så har jag läst om ett pyssel: Att torka apelsinskivor. Det är ju jättebra att göra till jul. Dekorera paket med eller ljusarrangemang, julgrupper, kort och brev. smile.gif

Vad har ni gjort för att mildra eran längtan? Eller har den inte slagit till än???
ninnisky
Känner inte det minsta längtan än och om allt blir som det ska - kommer ingen längtan förrän tidigast i julveckan smile.gif
Gossen Ruda
Får man kasta in lite snö i brasan? Jag har nu äntligen så gott helt avsagt mig allt julfirande, den enda resten som finns kvar är inköp, kokning och uppätande av en stycken skinka. Skönt att slippa stressiga julklappsinköp, julstädning som ändå inte blev klar förrän under våren, granar, julpynt mm. Plocka fram en massa prylar för att sen efter ett tag städa undan dom? Man kan njuta av livet ändå. laugh.gif
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2006, 14:07)
Plocka fram en massa prylar för att sen efter ett tag städa undan dom? Man kan njuta av livet ändå. laugh.gif

Lyckliga Gossen Ruda, du har förstått meningen med livet du laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2006, 14:07)
Får man kasta in lite snö i brasan? Jag har nu äntligen så gott helt avsagt mig allt julfirande, den enda resten som finns kvar är inköp, kokning och uppätande av en stycken skinka. Skönt att slippa stressiga julklappsinköp, julstädning som ändå inte blev klar förrän under våren, granar, julpynt mm. Plocka fram en massa prylar för att sen efter ett tag städa undan dom? Man kan njuta av livet ändå. laugh.gif

Nej det får du inte... tongue.gif du får hålla dig till tråden som vill hoppa direkt till våren... tongue.gif

Jag ser fram mot julen för jag tror benhårt varje år att det ska bli massa snö och det är fint. Då kan man åka pulka o så.
Lady Hamilton
Även jag läääängtar till julen laugh.gif Jag gör allt för att mina barn/familj skall få uppleva samma mysiga sköna härliga jular som jag växte upp med. Mycket mat, musik, sång o lekar både ute o inne. Och så klart Kalle Anka på TV:n Sedan denna lååååånga väntan på Tomten som till slut kom o knackade på dörren.
Har även en önskan om, att det kommer tillräckligt med snö så jag kan låna en Nordsvensk o köra rissel-släde på Julafton och dela ut "säckar" till hugade småbarns familjer här om kring wub.gif Det tror jag barnen skulle uppskatta. Tyvärr så har det varit för lite snö de senaste åren
askar
Ljus och glitter, gran och tomte med lykta i hand wub.gif
Paket vill jag ha, men som alltid så vet jag inte vad jag ska önska tongue.gif
Tycker att jag har allt och mer därtill...
men som sagt... paket är viktigt även för vuxna. smile.gif
Alla vackra julsånger och psalmer.. tindrande barnaögon wub.gif

Stress, det hör inte julen till... förbereds i god tid
och inget onödigt bakande och matlagande rolleyes.gif
nåja... några extra rätter lär det bli... bra att ha i mellandagarna.
Julklapparna är så gott som färdigköpta
och städningen tar vi i januari när solen återkommer. smile.gif
anna_rispan
CITAT (Hamilton @ 23-10-2006, 14:36)
Har även en önskan om, att det kommer tillräckligt med snö så jag kan låna en Nordsvensk o köra rissel-släde på Julafton och dela ut "säckar" till hugade småbarns familjer här om kring wub.gif Det tror jag barnen skulle uppskatta. Tyvärr så har det varit för lite snö de senaste åren

Vad är rissel-släde???

Ja jag vill se det trevliga med julen. Jag tycker om att knåpa ihop gåvorna själv och köper inte dyra saker. Jag försöker verkligen gå efter att det är tanken som räknas. I år tror jag att jag kommer att ängta ännu mer eftersom jag har börjat studera. Det är fullt upp hela tiden och jag kan ju inte ta semester när och hur som helst. Då blir julen något att se framemot. O vid jul så lär jag ju verkligen veta om studierna går bra och om jag kan fortsätta. *hoppas*
Lady Hamilton
Har du aldrig åkt släde efter en häst? Som har en bjällerkrans som på Emil filmerna eller Buller byn? Med facklor o allt? Kanske ni kallar det för något annat men här säger vi rissel-släde åt släden som man sätter bakom hästen o man "bäddar" med fällar och åker varm o skönt wub.gif
anna_rispan
Nej jag har aldrig haft tillfälle till det. Är 25 år och uppvuxen i ett samhälle.
Men vi kallar det nog bara för släde.
askar
Nåt sånt här kanske... kallas rissla hos oss
Alba
Underbart - lyckliga du som får åka rissla.

Jag förbereder julen genom att i god tid handla julklappar. Börjar redan under hösten och håller ögonen öppna. Man kan ju falla över något bra.
Önskan för egen del - ja så långt har jag inte kommit än.

Har köpt ljusslingor på IKEA - med batteri- som man kan placera nästan var som helst.
Den ena är redan placerad i en konfomig sak av pil. Blev jättesnyggt om jag får säga det själv.
Magdis
Lite julsugen börjar jag bli nu när det kommit lite snö. Jag ser fram emot att få sätta upp julgardinerna och adventsstakarna och stjärnorna. Vid det laget det är dags för det kommer jag att vara nyförlöst så vi får väl se hur mycket som orkas med då.

Jag tycker det är kul att köpa julklappar till barnen, själv brukar jag aldrig önska mig nåt för jag tycker jag har så mycket pryttlar redan. Skulle jag önska mig nåt skulle det vara nåt i klädväg men då måste det ju vara från någon som har lite koll på min stil. Helst storlek också biggrin.gif Hade en pojkvän när jag var 15-16 som köpte trosor och BH i storlek Large till lilla mig som knappt fått bröst än. wub.gif laugh.gif
kristerh
Har ingen jullängtan ohmy.gif och kommer nog inte att få någon heller wink.gif
det enda sköna med jul är ledigheten
netaave
Jo jag längtar också, kanske mest till Advent för det är ju då man tar fram ljusstakarna och så.
Har faktiskt redan köpt jättefina gammeldags julservetter på Plantagen för 10 kr st.
Beställde 6 amaryllislökar på odla, som nu ska planteras två och två med en veckas mellanrum.
anna_rispan
ja amaryllis kanske jag skulle prova med i år!! bra att du nämnde det. smile.gif
netaave
CITAT (anna_rispan @ 23-10-2006, 15:50)
ja amaryllis kanske jag skulle prova med i år!! bra att du nämnde det.  :)

Dom jag beställde från odla var jättefina, den strl som brukar kosta över 100 kr hos blomhandeln betalade jag 59 och 69 kr st för.
Har planterat 2 orange idag, om ca en vecka ska jag plantera 2 röda och sist de röd/vitstrimmiga.
Lady Hamilton
Amaryllisarna har jag inte planterat än (de ligger o gonar sig i kylen ännu) men hyacinterna har jag "startat" (har liite problem med att de vill mögla)
Mossan har redan barnen varit ute o plockat så dekorationerna är "räddade" Jul belysningarna ute på buskar o träd håller på att kopplas så att de sedan bara att tända smile.gif
Gillan
jaha, och vart ska jag ta vägen med mitt svar då blink.gif

Inte kan jag rösta i Rudas tråd, för mitt alternativ finns inte med.

Och inte vill jag hoppa över den heller unsure.gif

Jag gör väl ett tappert försök i alla fall då sleep.gif

Jag älskar julen, men inte nu, inte än. Jag tycker inte om julklappshysterin, den gör mig sjuk. Här får endast barnen julklappar ( nu för tiden barnbarnen ). Och vi, min man och jag ger varandra någonting, endera gemensamt eller om det är nåt som vi önskar väldit mycket.

Alkohol på jul......det är tabu hos oss. Spelar ingen roll hur många/eller vilka som är här, finns här ingen. Är vi borta hos andra, är det naturligtvis deras regler som gäller, men vi intar ingen alkohol. Alkoholfri glögg är jättegott rolleyes.gif tongue.gif

Men jag älskar pyntet, stämningen och framför allt maten. Är det dessutom vitt ute, är det ju bara " pricken över i:et wub.gif

Städar? Tja, vanlig veckostädning med lite extra piff på, blir det väl. Men inte blir det på långa vägar som när den äldsta var liten! blink.gif . Då stog man fortfarande och skurade väggar eller tak kl 22, kvällen före julafton blink.gif . Man kan ju inte ha varit riktigt klok blink.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
Här kommer en bild från julafton förra året. Sonen åker hundpulka (!) efter kusinens minischetlandsponny "Nisse":

Min syster hade ordnat en slinga i skogen som de 6 kusinerna fick gå/åka släde, längs slingan hängde julklappar och polkagrisar i träden! Jättemysigt! smile.gif wub.gif
anna_rispan
Ååååååå, vad fint och vilken rolig idé! wub.gif
anna_rispan
Jag har jättemycket jullängtan nu! På fredag tar vi in granen och klär den. O sen är det julhelg!! Har bara ett par paket kvar att slå in men sen är det bara o vänta. Ska göra julgodis på fredag eller lördag. Ingen idé att göra den tidigare. Då kanske den är slut när den ska finnas kvar.

O nu med lite snö så blir det perfekt o gå o lägga julkort och -brev på lådan!!
Castea
Åh, jösses Leia, vilket underbart julfirande med ponnyn och presenterna i skogen. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon