Full version: Ingefära
saintpaula
Nu när jag läst om att man kan odla egen ingefära skall jag pröva . Jag dricker varje morgon te på riven ingefära som jag häller kokhett vatten på. Rensar. Jag har inte varit förkyld på 10 år!
Christoffer
Låter suveränt!
Dessvärre blir jag illamående mot ingefära, trots att den ska vara just
mot illamående.
Man kan tydligen även odla galangal, som är en släkting och nyttorizom
och som finns att köpa i asiatiska affärer.
Rapchic
ååå låter som nått för mig wub.gif
är sjuk nästan jämt pga depprision
men hur mkt tar du och är det dyrt??? unsure.gif
Piccante
Galangal har jag aldrig prövat men jag drack ingefärste i kväll. Jag gillar egentligen inte te generellt sett, tycker det bara är blask som aldrig kan ersätta en kopp kaffe.

Men en kopp grönt te eller ingefärs te är inte dumt när man sitter och kurar i höstmörkret (jag kan inte sova om jag dricker kaffe på kvällen).

Ingefära är rätt billigt dessutom jag köpte en bit 78 gram för 42.90kr/ kg = 3.35kr. Det räcker ganska länge för jag tar inte mer än 1 cm åt gången.
Rapchic
ska man ta ungefär som när man gör vanligt te altså unsure.gif
Christoffer
Om galangal:

GALANGAL

GALANGAL 2

Den är billigare än ingefäran i alla fall vill jag minnas, men ger i alla
fall mig inte samma problem med magen.
rosita
Jag brukar göra ingefärste på skivad ingefära. Jag skivar en bit i tunna skivor och häller över 1 liter kokt vatten, låter det dra ca 10 min. Det kan drickas både varmt och kallt och är bra mot mycket: värk, inflammation, förkylning etc. rolleyes.gif
Pysselfröken
Ett litet tips bara...pressa i en halv lime i det heta "ingefärsvattnet" å en sked honung!! Underbart gott!! Det drack jag dagligen när jag var i Indien å har fortsatt här hemma wub.gif
saintpaula
Riven ingefära måste ta vara på ingefäran bättre än skivad. Doseringen bestämmer du själv efter hur starkt du vill ha det. Börja med en halv tesked till en tekopp. Jag betalar från 25:_ kr kilot, det är inte dyrt. Skall pröva galangel nu. Te mot deppighet borde vara johannesört men dric i högst tre veckor!
Rapchic
CITAT (saintpaula @ 25-10-2006, 10:22)
Riven ingefära måste ta vara på ingefäran bättre än skivad. Doseringen bestämmer du själv efter hur starkt du vill ha det. Börja med en halv tesked till en tekopp. Jag betalar från 25:_ kr kilot, det är inte dyrt. Skall pröva galangel nu. Te mot deppighet borde vara johannesört men dric i högst tre veckor!

3 ggr per dag i två veckor är vad jag har hört
det jag ville med ingefära var att n få bort alla dom där
sjukdomarna som följer med när imunförsvaret försämras av att vara deppig
(det gör faktiskt det) har varit mer eller mindre förkyld i ca 3 år nu
noora
CITAT (saintpaula @ 25-10-2006, 09:22)
Te mot deppighet borde vara johannesört men dric i högst tre veckor!

Är man tjej och äter p-piller ska man även veta att johannesört kan göra p-piller verkningslösa. I och för sig finns det dom som tycker att barn är ett bra botemedel mot depresison rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (Pysselfröken @ 24-10-2006, 23:26)
Ett litet tips bara...pressa i en halv lime i det heta "ingefärsvattnet" å en sked honung!! Underbart gott!! Det drack jag dagligen när jag var i Indien å har fortsatt här hemma wub.gif

Tack för tipset !!

Hittade alla ingredienser i skåpet så jag ligger här på soffa, förkyld och eländig, och dricker denna goda uppiggande dryck. Om jag blir frisk av det vet jag inte men det får mig att må bra mycket bättre och det är väldigt gott. Provade med citron också men med lime blir mycket godare.
Rapchic
CITAT (noora @ 26-10-2006, 12:35)

Är man tjej och äter p-piller ska man även veta att johannesört kan göra p-piller verkningslösa. I och för sig finns det dom som tycker att barn är ett bra botemedel mot depresison rolleyes.gif

vet inte om man ska skaffa barn än....
med tanke på att jag är bara 19 och inte gått ur skolan
och om an har en depprissin är det större risk att får post födelse depprision
(minns inte vad det hette på latin)
Gurkan
CITAT (Rapchic @ 26-10-2006, 18:02)
.....

Det går bra på svenska också !! smile.gif

Men ingerfärstéet kan jag verkligen rekomendera ... med en skvätt Calvados i då ... men inte om du är gravid förstås ... rolleyes.gif
Rapchic
CITAT (Gurkan @ 26-10-2006, 22:38)
CITAT (Rapchic @ 26-10-2006, 18:02)
CITAT (noora @ 26-10-2006, 12:35)

.....

Det går bra på svenska också !! smile.gif

Men ingerfärstéet kan jaga verkligen rekomendera ... med en skvätt Calvados i då ... men inte om du är gravid förstås ... rolleyes.gif

calvados?? unsure.gif
Gurkan
Calvados är en sorts sprit som är gjord genom att destillera äppelvin, som Cognac ungefär, fast av äpplen då istf. druvor.
Rapchic
tyvärr jag är absolutist..
dricker alldrig alckohol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon