|
CurlySue
23-10-2006, 14:40
Undrar...när det är ungarna ska gå och göra "Bus eller Godis"?
anna_rispan
23-10-2006, 14:40
i min kalender står det på sista oktober. för att inte krocka med vår all helgona helg
helst inte alls... hoppas inga barn dyker upp hos mig iallafall. Tycker inte att det är ok med "bus eller godis" med barn jag inte känner/är förvarnad om. barn jag känner och om föräldrarna har kollat att det är ok innan är helt ok där emot.
CITAT (mekare @ 23-10-2006, 15:43) helst inte alls... hoppas inga barn dyker upp hos mig iallafall. Tycker inte att det är ok med "bus eller godis" med barn jag inte känner/är förvarnad om. barn jag känner och om föräldrarna har kollat att det är ok innan är helt ok där emot.  Låter som här det, jag tejpar upp en lapp på dörren så slipper jag eländet
anna_rispan
23-10-2006, 14:49
en lapp på dörren alltså. hur skriver du då?? det brukar ju vara rätt små barn med... ja förra året blev jag rädd. mest för att de lät sådant i tappen på väg upp i trapphuset. påskkärringar kom det inga i år.  vi som hade köpt godis. påskkärringar o gubbar är trevligare för de brukar ju ha med sig kort. men det är dåligt med det också...
Gossen Ruda
23-10-2006, 14:50
Lyckligtvis slipper jag eftersom det finns mycket lite barn i området eller så är föräldrarna emot "firandet".
vilken bra idé med en lapp.  vad skriver du? "Här firas inte halloween"? ska genast tillverka en stor lapp till dörren.
netaave
23-10-2006, 14:51
Tycker inte man ska hedra våra döda och spöka ut sig till Halloween samma helg. Kan möjligen göra i ordning en pumpa som ser snäll ut, då bara för barnens skull, men jag öppnar ingen dörr för utklädda monster och spöken.
netaave
23-10-2006, 14:52
CITAT (Reserv @ 23-10-2006, 15:46) CITAT (mekare @ 23-10-2006, 15:43) helst inte alls... hoppas inga barn dyker upp hos mig iallafall. Tycker inte att det är ok med "bus eller godis" med barn jag inte känner/är förvarnad om. barn jag känner och om föräldrarna har kollat att det är ok innan är helt ok där emot.  Låter som här det, jag tejpar upp en lapp på dörren så slipper jag eländet Himla bra idé
Historien: Halloween, eller egentligen All Hallows Even som betyder alla helgons afton, är namnet på allhelgonaafton, den 31 oktober, i anglosaxiska (engelskspråkliga) länder. Traditionen att fira Halloween kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet. Halloweens ursprung kan spåras i den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten Samhain, som firades 31 oktober som en markering att sommaren var slut och vintern började. Samhain betraktades som en gränsöverskridande natt då de döda antogs återvända till jorden. Därför tändes eldar för att vägleda dem och skrämma bort häxor, som ansågs vara särskilt aktiva denna natt. Även olika naturväsen, som till exempel älvor, menades vara i farten. För att blidka alla sorters väsen som var ute denna natt satte man ut mat och dryck till dem. Denna natt ägnade man sig också åt skämt och upptåg, som en markering av övergången till den långa vintern. Utklädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas. Om man inte fick någonting straffades värdfolket genom att man ställde till med upptåg.Sen har denna högtid på vanligt amerikanskt maner gjorts om till ett kommersiellt jippo. Nåja, shit happens. Jag brukar nog ha lite godis hemma till kvarterets ungar
CurlySue
23-10-2006, 15:14
så om man bortser från alla som inte vill ha besök..så firas Halloween på en Tisdag i år? 31 oktober?
anna_rispan
23-10-2006, 15:14
jepp
CurlySue
23-10-2006, 15:16
Tack! Så slipper ungarna gå runt på fel dag...i år..
Whiskuchi
23-10-2006, 15:16
Halloween ska firas 31 oktober. Sen är ju frågan om den verkligen kommer firas då, många tar fel på dag..  Jag tycker det vore smidigt om det vore som det är i USA, firar man Halloween och tycker det är ok med tiggande ungar, sätter man en jack-o-lantern på trappan, firar man inte låter man bli. Det blir inte enklare än så
anna_rispan
23-10-2006, 15:17
aha!!! är det det som är tricket. sådana hemliga tricks som tidningar kanske skriver ut md pyttetext eller???
Är det Allhellgonahelgen som gäller då? Det hade ju fast datum förr i världen sägs det men numera är det första helgen i november. Jag tänker bjuda ungarna på äpplen. I år blir det helt enkelt inget godis. Dom får gilla läget. Man skall ju inte uppmuntra barnen till onödigt intag av sötsaker..... (Det handlar egentligen om att vi köper för mycket godis och vräker i oss själva...  )
Whiskuchi
23-10-2006, 15:19
Snarare en del av traditionen som inte följde med hela vägen till Sverige, lite synd tycker jag.  edit: det var svar till anna_rispan
anna_rispan
23-10-2006, 16:23
CITAT (Whiskuchi @ 23-10-2006, 16:19) Snarare en del av traditionen som inte följde med hela vägen till Sverige, lite synd tycker jag.  edit: det var svar till anna_rispan du menar om pumpan på trappen?? ja det är synd om det överhuvudtaget inte finns med i beskrivningen av halloweenfirandet. nästan samma som att jag upplever det att påskkärringarna inte lärt sig att de ska ha ett litet egenhändigt ritat påskkort med sig.
Lady Hamilton
23-10-2006, 17:24
Vi firar inte Halloween. Men jag kan ha oranga blommor o en pumpa utomhus men mer än så är det inte. Barnen har aldrig varit ute med "bus eller godis" Men i år har jag köpt en hatt för 15:- till dottern som hon skall få ha på skolan tycker att den verkar vara lämpligt "halloweenig"
Gossen Ruda
23-10-2006, 19:07
En bild från dårarnas paradis. (USA) Inne i vagnarna ligger det likdelar och skelett på bagagehyllorna. Förhoppningsvis inte äkta.
gammelnalle
23-10-2006, 19:09
Ni skiljer väl på päron och äpplen?? för att knyta an till Anitas svar Alla helgons dag och allhelgonahelgen samt ALLa själars DAG: http://www.svenskakyrkan.se/fraga/arkivet/...aga.asp?id=1144b
Whiskuchi
23-10-2006, 19:22
Apropå Allhelgonadagen är det den enda dag på året det hålls gudstjänst i Skelettkyrkan i Sedlec (Tjeckien). Jag var där i somras, mitt i värmen och ljuset. Kan tänka mig att det är en särskild stämning att vara där på allhelgona. http://www.czeckitout.com/Benkyrkan.htm(men ja, det blev en parentes i en Halloweentråd)
CITAT (Bee @ 23-10-2006, 16:19) Är det Allhellgonahelgen som gäller då? Det hade ju fast datum förr i världen sägs det men numera är det första helgen i november. Nej, Halloween är INTE till allhelgonahelgen. Halloween är 31 oktober och inget annat. Kommer de utklädda barnen till allhelgona säger jag helt klart och tydligt att de är ute på fel dag och Halloween har redan varit. Kommer de däremot på tisdagen så ska jag nog se till att ha lite smask hemma. Äpplen var ett väldigt bra förslag!!
Rapchic
23-10-2006, 20:21
tycker det är dumt att haloween har kommit eller det skulle väl vara ok om inte afärrerna skulle försöka mjölka en på pengar för mig gäller det då bara att gå med ett ljus till min tvillingbrors garv
vickeva
23-10-2006, 20:25
CITAT (Whiskuchi @ 23-10-2006, 20:22) Apropå Allhelgonadagen är det den enda dag på året det hålls gudstjänst i Skelettkyrkan i Sedlec (Tjeckien). Jag var där i somras, mitt i värmen och ljuset. Kan tänka mig att det är en särskild stämning att vara där på allhelgona. http://www.czeckitout.com/Benkyrkan.htm(men ja, det blev en parentes i en Halloweentråd) Nej, där har jag inte varit, men i denna kyrka var vi i Rom i somras... Cappuccino
vickeva
23-10-2006, 20:28
men jag kan säga att jag tycker att det är lite mysigt med Halloween. Visst är det fint när man ser lysande pumpor utanför dörren och jag tycker att det kan vara ganska gulligt när det kommer monster och spöken och knackar på. Sedan tycker jag att det är ganska kul att man har återupptagit en gammal skånsk tradition på många ställen, nämligen att skära ut lyktor i sockerbetor. Det är mycket svårare än att skära i pumpor annars hade jag haft trädgården full..
Rapchic
23-10-2006, 20:31
CITAT (vickeva @ 23-10-2006, 22:28) men jag kan säga att jag tycker att det är lite mysigt med Halloween. Visst är det fint när man ser lysande pumpor utanför dörren och jag tycker att det kan vara ganska gulligt när det kommer monster och spöken och knackar på. Sedan tycker jag att det är ganska kul att man har återupptagit en gammal skånsk tradition på många ställen, nämligen att skära ut lyktor i sockerbetor. Det är mycket svårare än att skära i pumpor annars hade jag haft trädgården full.. det är inte riktigt så här... men det skulle säkert vara mysigt... det är det där med affärerna som jag inte gillar annars är det säkert mysigt de andra traditionerna.. som sagt så har det inte ri´gtigt kommit till lycksele förutom i affärerna)
Jag tycker det är en styggelse. Barnbarnet (då 2,5 år) blev vettskrämd ifjol när hon med mamma gick och öppnade när det ringde på dörren. Utanför stod skelettklädda, svartklädda monster. Det tog lång tid innan hon började känna sig någorlunda trygg i hemmet och inte förrän de flyttade i maj i år, har hon slutat vara rädd när det ringer på dörren. Själv råkade vi ut för ägg på fönsterruta... det hände år 2000 Vi hade aldrig ens hört talas om "godis eller bus" och så klart sa vi att vi inte hade godis hemma. Nä, vi har inget godis att ge "monstren"... vi öppnar inte heller om de ringer på.. och Gud nåde om de vågade kasta ägg.. Då jäklar
Rapchic
23-10-2006, 20:39
jag kommer då inte köpa hem nå godis... neb ingen ska kasta ägg på mitt fönster får hoppas ingen gör sånt här (min första haloween i denna lägenhet)
Bor man i lägenhet kan man alltid skruva bort ringklockan och låtsas som att man inte är hemma. Det gjorde jag en skärtorsdag när jag jobbat natt och inte ville bli väckt av påskgummor hela dagen.
Jag gillar allt som har med halloween att göra förutom ungarna som kommer och tigger. Alltså är jag förberedd och har själv dragit på mig en vidrig mask och svart kepa. När det plingar på dörren kastar man upp dörren och ho hoar för allt vad rösten håller. Gissa om ungarna blir skraja I bästa fall börjar dom grina och i värsta fall får man torka blött på golvet i trapphuset Här är min Halloweengodisskål som skriker och slår till en på handen när man ska ta godis
CITAT (Klura @ 24-10-2006, 17:34) Här är min Halloweengodisskål som skriker och slår till en på handen när man ska ta godis  Var får man tag i en sån frän skål?? Vore häftigt att ha...
Hannele
24-10-2006, 20:58
CITAT (mekare @ 23-10-2006, 15:43) helst inte alls... Slänger du ut tiggande påskkäringar också?
CITAT (Klura @ 24-10-2006, 17:34) Här är min Halloweengodisskål som skriker och slår till en på handen när man ska ta godis  Påminner mig om en sparbössa vi hade för lääänge sedan. Hette The thing om jag nu minns rätt... iaf så la man en slant i en skåra (tror jag det var) på bössan och ut kom en hand och hämtade slanten.
Hannele
24-10-2006, 21:26
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2006, 20:07) En bild från dårarnas paradis. (USA) Inne i vagnarna ligger det likdelar och skelett på bagagehyllorna. Förhoppningsvis inte äkta.  Det här tåget skulle jag vilja åka i. Det är ju så kul och givande att citera bilder
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-10-2006, 21:46) Bor man i lägenhet kan man alltid skruva bort ringklockan och låtsas som att man inte är hemma. Det gjorde jag en skärtorsdag när jag jobbat natt och inte ville bli väckt av påskgummor hela dagen.  För oss spelar det ingen roll om vi har ringklocka eller inte Vi bor i markplan och vi vägrar ha nerdragna persienner innan det är läggdags.... alltså ser de att vi är hemma.
Hannele
24-10-2006, 21:34
CITAT (gammelnalle @ 23-10-2006, 20:09) Alla helgons dag och allhelgonahelgen samt ALLa själars DAG: http://www.svenskakyrkan.se/fraga/arkivet/...aga.asp?id=1144Svarar ju inte på sarah68s fråga När är det Halloween? Och så många kyrkligt intresserad trodde jag inte gammelnalle var
CITAT (Jejja @ 24-10-2006, 20:41) CITAT (Klura @ 24-10-2006, 17:34) Här är min Halloweengodisskål som skriker och slår till en på handen när man ska ta godis  Var får man tag i en sån frän skål?? Vore häftigt att ha...  Jag köpte skålen på en OK-mack för fyra år sen. Kostade 179:- om jag inte minns fel. Dyrt men det var en "måste-ha-pryl"
CITAT (askar @ 24-10-2006, 22:04) Påminner mig om en sparbössa vi hade för lääänge sedan. Hette The thing om jag nu minns rätt... iaf så la man en slant i en skåra (tror jag det var) på bössan och ut kom en hand och hämtade slanten.  Ja, den var jätte läcker. En kista med en dödskalle i har jag för mig att det var. Minns att flera av mina kompisar hade en.
Slänger du ut tiggande påskkäringar också?
som svar till Hannele - japp det gör jag om det inte har påskkort/teckning med. tycker inte att man ska lärar barn att det är ok att tigga utan motprestation.
ledsen men jag lyckades inte att använda citat-knappen.
Hannele
25-10-2006, 15:36
CITAT (sarah68 @ 23-10-2006, 15:40) Undrar...när det är ungarna ska gå och göra "Bus eller Godis"?  Du hittar trevliga tips här.
ullislerum
26-10-2006, 07:17
Min jänta har också blivit vettskrämd av Halloweenmonster. Hon är så snabb på dörren ibland att vi inte hann hejda henne. Sen är det ju ingen som vet vilken dag de ska komma heller så man kan inte vara förberedd. Hit har det kommit Halloweenmonster på en dag som varken var Halloween eller Allhelgona utan en helt annan dag!
Idag är det Halloween.
Bäst att köpa hem lite godis idag då.
Gossen Ruda
31-10-2006, 08:48
Mer galenskaper från USA.
Jag tycker både Halloween och påskkärring-traditionen är ett elände. Jag tycker inte det är ett dugg sött med ungar som springer runt och tigger. Förra året blev jag "utsatt" för Halloween-ungar. Jag öppnar dörren och de tre spökena utanför undrar om jag har godis annars kommer de att busa . Jag svarar att jag inte har godis och säger åt dem att jag INTE ville ha något bus. Stänger dörren varpå ungarna sätter igång att sparka och slå på dörren och ringer frenetiskt på dörrklockan. Jag försöker då öppna dörren igen men ungarna (3 st) håller emot allt de kan samtidigt som de sparkar och slår. Det var deras bus  En granne till mig fick ett källarfönster krossat (säkert inte menat att fönstret skulle gå sönder, men det gör ju dock det om man kastar sten) och en bekant fick hela ytterdörren inkletad med smör. Mysig tradition...
Jag gillar inte Halloween. Tycker barnen ser hemska ut i sin svarta kläder. De skrämmer ju de mindre barnen.
Tur att man inte åker i den bussen.
Gossen Ruda
31-10-2006, 17:13
Ingen buss, järnväg. Närmare bestämt Sacramento Southern RR , en museibana.
Halloween i dag ?
Är det verkligen så. Här brukar dörrklockan glöda den kvällen men har inte sett till eller hört en enda halloweenfirare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|