|
netaave
23-10-2006, 15:00
Jag har sen i somras börjat läsa om alla Jan Fridegårds böcker. Började med serien om Margareta Ericsdotter som jag tycker är den bästa han skrivit. (5 böcker) Fortsatte sen med böckerna om Johan From/Lars Hård (2 olika serier) Läste Torntuppen och Porten kallas trång emellan, det är en paralellroman. Har nu börjat med självbiografierna, På oxens horn, m. fl. Ska sen avsluta med stenålderstriologin.
Jag är helt såld på denna författare, varför har inte han fått Nobelpriset?
Extra roligt för mig är ju också naturligtvis att böckerna är skrivna i uppländska miljöer.
anna_rispan
23-10-2006, 15:01
nej jag har inte läs någon. men blev nyfiken av dina små kommentarer. ska försöka komma ihåg det till någon dag när jag har noll idéer om vad jag ska läsa.
Björken
23-10-2006, 15:36
CITAT (netaave @ 23-10-2006, 16:00) Jag har sen i somras börjat läsa om alla Jan Fridegårds böcker. Började med serien om Margareta Ericsdotter som jag tycker är den bästa han skrivit. (5 böcker) Fortsatte sen med böckerna om Johan From/Lars Hård (2 olika serier) Läste Torntuppen och Porten kallas trång emellan, det är en paralellroman. Har nu börjat med självbiografierna, På oxens horn, m. fl. Ska sen avsluta med stenålderstriologin.
Jag är helt såld på denna författare, varför har inte han fått Nobelpriset?
Extra roligt för mig är ju också naturligtvis att böckerna är skrivna i uppländska miljöer. Kan bara hålla med dig. Nu är det några år sedan jag gick läste mig genom alla hans böcker än en gång precis som du. Min far väckte mitt intresse för Fridegård i min ungdom och jag tycker lika mycket om dem nu som då. Nobelpris, ja det kan man verkligen fråga sig varför............det är ju likadant med våran kära barnboksförfattare Astrid Lindgren, även där en gåta varför. Men är väl inte "finlitteratur".
Monica M zon 4
23-10-2006, 17:14
Har läst alla hans böcker! Helt underbara!
Ophelia
23-10-2006, 18:02
Gillar Fridegårds böcker
Jag har läst 3 böcker av Fridegård på 70-talet och har absolut inget minne av dom. Men du skriver så fint om honom, Netaave, att jag blir nyfiken och ska absolut leta efter hans böcker när jag går på Myrorna nästa gång för att köpa pocketböcker.
Att jag så bestämt vet att jag läst 3 av hans böcker beror på att jag sedan 60-talet har skrivit upp alla böcker jag läst. Att jag började med det berodde på att jag ofta kom hem från biblioteket med böcker som jag redan hade läst och inte kom på det förrän jag var en bra bit in i boken. Idag, 40 år senare är min lilla statistik mycket användbar och ganska kul att se hur litteratursmaken har ändrats genom åren.
CITAT (Björken @ 23-10-2006, 16:36) Nobelpris, ja det kan man verkligen fråga sig varför............det är ju likadant med våran kära barnboksförfattare Astrid Lindgren, även där en gåta varför. Korrigera mig ifall detta är en skröna, men jag har hört att Astrid Lindgren uttryckligen bad att inte få Nobel-priset. Men det kanske inte är sant, som sagt. Fridegård har jag inte läst, men får också lust nu av ditt inlägg, Netaave.
Björken
23-10-2006, 18:36
CITAT (Castea @ 23-10-2006, 19:15) CITAT (Björken @ 23-10-2006, 16:36) Nobelpris, ja det kan man verkligen fråga sig varför............det är ju likadant med våran kära barnboksförfattare Astrid Lindgren, även där en gåta varför. Korrigera mig ifall detta är en skröna, men jag har hört att Astrid Lindgren uttryckligen bad att inte få Nobel-priset. Men det kanske inte är sant, som sagt. Fridegård har jag inte läst, men får också lust nu av ditt inlägg, Netaave. Det har jag inte hört, men skulle inte alls förvåna mig om hon gjort det.
netaave
23-10-2006, 18:47
CITAT (Castea @ 23-10-2006, 19:15) CITAT (Björken @ 23-10-2006, 16:36) Nobelpris, ja det kan man verkligen fråga sig varför............det är ju likadant med våran kära barnboksförfattare Astrid Lindgren, även där en gåta varför. Korrigera mig ifall detta är en skröna, men jag har hört att Astrid Lindgren uttryckligen bad att inte få Nobel-priset. Men det kanske inte är sant, som sagt. Fridegård har jag inte läst, men får också lust nu av ditt inlägg, Netaave. Stämmer precis!!
netaave
23-10-2006, 18:59
Ja Fridegård är underbar, hade kanske lite svårt för vissa avsnitt i Lars Hård-böckerna, det märks att han inte mår bra där. Ska ni läsa honom så gör det i den ordningen jag beskriver, det är ju så att det är Margareta Ericsons sonson som blir Johan From.
Jag upptäckte honom när en släkting dog och jag fick tag på paralellromanen "Torntuppen" och "Porten kallas trång" jag tror jag skrivit det här förut men jag tror jag läst Torntuppen 10 ggr. den handlar om gamle Johan som vakanr en morgon och mår så bra trots att han varit så sjuk. Han erfar en lyckokänsla och kan till sin förvåning se himlen genom torptaket. Han går upp och sätter sig vid bordet, och ser till sin förvåning att hans kropp är kvar i sängen. Han stannar kvar och ser till sin hembygd lite från torntuppen på kyrkan, kollar lite vilka som verkligen är ledsna över hans död och så. Träffar någon som han gör en utflykt ut i världen med innan han återvänder och så småningom sugs uppåt. Porten... är fruns berättelse om samma händelse, hur hon vaknar och tycker det är så tyst i stugan. Upptäcker så småningom att mannen är död och sen beskriver boken hur det blir med henne men att hon hela tiden känner att Johan är med henne. Det är otroligt vackra böcker som skänkt mig tröst vid några släktingars frånfälle. Är det så att dö som det beskrivs där, då är jag inte rädd för döden.
CITAT (netaave @ 23-10-2006, 19:47) CITAT (Castea @ 23-10-2006, 19:15) CITAT (Björken @ 23-10-2006, 16:36) Nobelpris, ja det kan man verkligen fråga sig varför............det är ju likadant med våran kära barnboksförfattare Astrid Lindgren, även där en gåta varför. Korrigera mig ifall detta är en skröna, men jag har hört att Astrid Lindgren uttryckligen bad att inte få Nobel-priset. Men det kanske inte är sant, som sagt. Fridegård har jag inte läst, men får också lust nu av ditt inlägg, Netaave. Stämmer precis!! Det var väl först under sina sista år som Astrid Lindgren sa att hon inte ville ha nobelpriset. Klipp från Dn 10-12-2003 Astrid Lindgren såg gärna att en barnboksförfattare skulle få Nobelpriset, men själv ville hon absolut inte ha det, berättar Karin Nyman. Hon tänkte att allt ståhej, särskilt i massmedier, skulle bli för tufft. Futuraskolans Nobelpris hade däremot smällt riktigt högt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|