Jonas70
Hej på er,

Jag har i helgen blivit färdig med all montage av mitt 10 m2 stora växthus i isolerplast som står så fint placerad i vår trädgård (zon 1). Vad skönt att allt är klart och bara väntar på nästa växtsäsong.

Jag tänkte odla en del tomater och gurkor, men hade en fråga till alla er här på forumet; vad odlar ni för något i växthuset som är perennt och återkommer från år till år? Är sugen på att testa något spännande och exotiskt som man inte har kunnat odla utomhus. Några förslag?

Ni som har växthus brukar ni använda växthuset för att dra upp plantor i dem? Kan man börja samtidigt som man brukar göra inomhus på fönsterbrädan, eller måste man vänta tills sista frostnatten dragit förbi?

Jonas
Natrix
Jag skulle föreslå att du använder en bit av utrymmet du har kvar till att odla lite chili. Ett utmärkt komplement till dina tomater och gurkor. De är perenna om du har möjlighet att övervintra dem lite svalt. Vill du ha lite frön så hör av dig!
kerstin z5-6
banan ? fast det kanske du redan har ute ?
Jonas70
Natrix, hur övervintrar man chili?
Kan man göra det i växthuset? Vilken temperatur ska man då ha där?

Jag funderar på att installera värme i växthuset till nästa år.
Natrix
Jag övervintrade mina vid ca 10 grader och planerar att göra så i år igen. Det fungerade fint och de kom igång så mycket snabbare än att börja om med frösådd. Kan man hålla upp temperaturen i drivhuset så är det helt perfekt.
Värme i drivhuset är verkligen en höjdare. Framförallt kan man ju hålla en högre natt-temp på tidiga våren och hösten. Det är speciellt bra för de långsamma chili-arterna såsom Capsicum pubescens och flera av de vilda arterna. Bäst hade varit om man hade haft ett växthus mot en husvägg så hade det inte kostat så mycket att värma det under vintern.
Jonas70
Chili låter ju skoj. Jag har faktiskt en blandpåse med fem olika sorters chili som redan är inköpt. Ser fram emot att så dem.
Visste inte att man kunde övervintra dem. men blev nyfiken på var du har 10 grader om vintern?
Natrix
Jag har en farstu med fönster åt söder där jag låter elementen gå på sparlåga. Det fungerar bra men det hade varit fint men ett ordentligt uterum att övervintra allt möjligt i. Nu sparar jag bara det som jag verkligen vill ha kvar till nästa år.
Jonas70
Någon annan som har något förslag på vad man kan odla i växthuset?
Någon som provat olivträd eller lagerblad?
kerstin z5-6
ja -se album vinterträdgård
Natrix
Kerstin, vilken fin vinterträdgård du har! Ett sådant skulle jag också vilja ha. Men det kommer ju fler somrar som skall fyllas med projekt, så kanske någon gång.
Katti med torpet
Jag har växthuset uppvärmt på vintern för att kunna övervintra många växter. Det är framförallt sådana som jag på sommaren flyttar ut då ju utrymmet i växthuset behövs till annat sommartid.
Exempel på växter att övervintra frostfritt i växthus.
Lager, Fucsior, höga stammade Margeriter, Pelargoner, krukade formklipta Buxbom, Rosmarin, Suculenter, Änglatrumpeter.

Många av dessa växter går även att vinterförvara på annat sätt men växthuset har fördelen av rel. bra ljus och högt i tak
Många sommarväxter är faktiskt fleråriga och blir större och pampigare för varje år. Kan man övervintra blir det ju plötsligt försvarbart att köpa de lite större uppstammade eller formklippta exemplaren.

Största problemet är att det gärna vill bli alldes för torrt pga värmefläkten. och då kommer spinn som ett brev på posten, åtminstonde på känsliga växter som änglatrumpet.
Att å andra sidan gå ut i växthuset i februaris svarta natt och mötas av doften från den första utslagna Änglatrumpetblomman är en upplevelse som går utanpå det mesta. Likaså när den förodlade tobaken slår ut i maj och fyller växthuset med sin tunga doft, suck wub.gif
Betänk dock att det kostar från 500kr/mån i elräkning att hålla en temp på 5-10 grader hela vintern... (min egen statisitk från förra säsongen och elpriset har ju inte direkt sjukit)
fruberglund
Odla ingenting utan gör istället så här:

4 enkla steg:

1. montera ner det igen
2. kör hit det
3. montera upp det hos mig
4. åk hem igen

tongue.gif wub.gif

Snäääääääääääääälla rolleyes.gif

Från en som är avundsjuk och också vill ha ett växthus biggrin.gif
Jonas70
CITAT (Katti med torpet @ 07-11-2006, 18:17)
Betänk dock att det kostar från 500kr/mån i elräkning att hålla en temp på 5-10 grader hela vintern... (min egen statisitk från förra säsongen och elpriset har ju inte direkt sjukit)

Har du isolerat ditt växthus på något sätt, eller är det satt direkt på marken?
Katti med torpet
Själva växthuset är inte isolerat utan står på en 60 cm hög putsad lecamur som är nedsänkt en bit i marken för att få bra takhöjd.

Isoleringen löser jag på annat sätt, så här gör jag:
Jag börjar med att lägga 5cm tjocka frigolitplattor på stengolvet och täcker dem med plywood för att få ett golv.
Ovanpå golvet reser jag ett 2x3 meters växthus inne i det riktiga växthuset. Innerväxthuset är ett sånt där med stomme i stålrör som man kan köpa på Rusta för ca 600 spänn.
Stommen klär jag sedan med bubbelplast och i år gjorde jag en riktig gavel i OSB med dörr på gångjärn eftersom jag upplevde att det smet ut mycket varmluft genom dörröppningen förra året när jag bara förlitade mig på omlottprincipen.
Osb-gaveln är täckt med 3-cm frigolit för att inte bli en köldbrygga.
I år har jag också satt in ett litet fönster med automatöppnare eftersom det blir stekhett om solen ligger på för länge.
Finessen med innertältet är frammförallt att jag fick en himla massa hyllmeter för rimlig peng samtidigt som jag fick en lagom storlek på urymmet som skall värmas upp.
Här är ett par bilder från mitt album Växthuset (2005). Observera datorn med Odla.nu, trådlöst nätverk i växthuset är inte så dumt wub.gif

och så här såg det ut utifrån

Jonas70
CITAT (Katti med torpet @ 08-11-2006, 09:45)
Själva växthuset är inte isolerat utan står på en 60 cm hög putsad lecamur som är nedsänkt en bit i marken för att få bra takhöjd.

Isoleringen löser jag på annat sätt, så här gör jag:
Jag börjar med att lägga 5cm tjocka frigolitplattor på stengolvet och täcker dem med plywood för att få ett golv.
Ovanpå golvet reser jag ett 2x3 meters växthus inne i det riktiga växthuset. Innerväxthuset är ett sånt där med stomme i stålrör som man kan köpa på Rusta för ca 600 spänn.
Stommen klär jag sedan med bubbelplast och i år gjorde jag en riktig gavel i OSB med dörr på gångjärn eftersom jag upplevde att det smet ut mycket varmluft genom dörröppningen förra året när jag bara förlitade mig på omlottprincipen.
Osb-gaveln är täckt med 3-cm frigolit för att inte bli en köldbrygga.
I år har jag också satt in ett litet fönster med automatöppnare eftersom det blir stekhett om solen ligger på för länge.
Finessen med innertältet är frammförallt att jag fick en himla massa hyllmeter för rimlig peng samtidigt som jag fick en lagom storlek på urymmet som skall värmas upp.
Här är ett par bilder från mitt album Växthuset (2005). Observera datorn med Odla.nu, trådlöst nätverk i växthuset är inte så dumt  :wub:

Mmm, vad härligt med en massa teknik till något så jordnära som odling laugh.gif

Så du bygger upp det här "innerväxthuset" för varje vinter då eller?
Jag är nog lite trög idag, men vad är OSB?

Så trots att du gör ett så gott arbete för att vinterbona så kostar det ca 500 kr i månaden för uppvärmning? Vilken växtzon bor du i?
Katti med torpet
Oj, hade visst ingen prenumeration på det här inlägget så jag missade dina frågor.
1) jo jag bygger upp det varje höst och plockar ner varje vår. Jag brukar avsätta en helg till att vinterbona men då skurar jag också ur växthuset och tar in och går igenom alla plantor. Trimmar in värmefläkten osv.
2) OSB är ett slags skivmaterial som ser ut som sammanpressat flis. Billigare än Plywood men tåligare än spånskiva.
3) Växthuset står i zon 3-4
Jonas70
CITAT (Katti med torpet @ 20-12-2006, 11:24)
Oj, hade visst ingen prenumeration på det här inlägget så jag missade dina frågor.
1) jo jag bygger upp det varje höst och plockar ner varje vår. Jag brukar avsätta en helg till att vinterbona men då skurar jag också ur växthuset och tar in och går igenom alla plantor. Trimmar in värmefläkten osv.
2) OSB är ett slags skivmaterial som ser ut som sammanpressat flis. Billigare än Plywood men tåligare än spånskiva.
3) Växthuset står i zon 3-4

Bättre sent än aldrig tongue.gif
Det låter för mig rätt så dyrt med 500 kr per månad för att värma upp. Jag menar inte att det är orimligt, utan bara helt enkelt för dyrt för att jag ska värma upp mitt eget växthus.
Katti med torpet
Jag är böjd att hålla med dig, 500kr x 6 månader = 3000kr. Det kan man få rätt mycket annat till trädgården för...
Så detta är ingen evighetslösning men några år får det gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon