Full version: Sladdröran
Bettson
Sladdröran. Har blivit nästan desperat. Det finns fyra familjemedlemmar och fyra datorer och några till.

Adsl-modem, routerswitschar, en jädrans massa skrivare, batteribackuper, högtalere, sändare + diverse massa andra kontorsprylar som vill ha en egen liten kontakt.

Det jag har försökt tejpa up under bordet, skruvat upp trädkorgar för sladdar. Ibland är det panik och då kommer det dit en lång ormkabel som inte egentyligen skulle vara där.

Fast jag får fullkomligt tokspel. SÅ fort någon dammsugit, eller far har använt sin dator ( på hans plats finns modem router osv) eller hunden varit tillräckligt lekfull så går inte intenetet.

Så nu har jag fått nog, sitter och skissar på någon sorts fast anslutning med gren kablar skruvade på en vågrätt skiva med dold sladdkorg på baksidan. Ska har en liten egen hylla för modem , router och annat nödvändigt skräp.

Främst för att få dettta från golvet och nummer två att det inte skall stå på skrivbord och se stökigt ut.

Är det någon som gjort något liknande ?
wub.gif
*Stintan*
Åhh det vill jag oxå ha svar på biggrin.gif
netaave
Vi har en skena för sladdarna under bordsskivan. (längs med) kontakterna sitter strax under bordshöjd i direkt anslutning till varje dator. De sladdar som kommer upp gör det genom kabelhål i bordsskivan. Finns som standard på vissa datorbord men kan enkelt göras själv.
Vi fick idén från mitt jobb där alla arbetsplatser har så.
Inte en sladd på golvet och ingen sladd mer än dom som går in i dator, skrivare eller skärm syns.
Alla "apparater" göms under eller bakom arbetsplatserna.
Bettson
CITAT (netaave @ 23-10-2006, 19:00)
Vi har en skena för sladdarna under bordsskivan. (längs med) kontakterna sitter strax under bordshöjd i direkt anslutning till varje dator. De sladdar som kommer upp gör det genom kabelhål i bordsskivan. Finns som standard på vissa datorbord men kan enkelt göras själv.
Vi fick idén från mitt jobb där alla arbetsplatser har så.
Inte en sladd på golvet och ingen sladd mer än dom som går in i dator, skrivare eller skärm syns.
Alla "apparater" göms under eller bakom arbetsplatserna.

Fast det läser bara halva problemet tycker jag. Det finns massor av utrustning jag kopplar in i bland varar läsa kablar ligger och skräpar där emellan. Det finns utrustning som jag kopplar in och som jag tar med mig
och så finns den permanenta.

Jag har gjort en liten ritning som ligger i mitt fotoalbum som för övrigt är ganska tom, men tyvärr så har jag inet lärt mig hur man lägger in en bild ännu wacko.gif
fruberglund
Har tyvärr inget tips, vi har alla sladdar liggandes bakom men bilden funkade inte, det är en brusten länk, har du flyttat den? Söt hund du har wub.gif
Bee
Sladdh******t är ett elände! Ser fram mot att få se din skiss Bettson!
Vi har sladdar (kablar säger maken) överallt. Alla stereoprylar, tv-prylar, högtalare, datorer - you name it, we've got it. Alla kräver metervis med sladdar som ligger och samlar damm under eller bakom möblerna (så gott det går).
Det enda som inte krävde sladd var det trådlösa bredbandet. Eller trådlösa telefonen eller larmet.
Men resten.... Urk!

Men du Bettson, när du har så många datorer - har du jordade uttag överallt till dom? Vi har blivit uppmanade att dra in jord till uttagen där vi har våra datorer men vi har inte kommit till skott än.
netaave
Va måste det vara jordat? ohmy.gif
Vi har också flera men har aldrig hört om det.
askar
Vi har aldrig haft datorn kopplad till jordat uttag.
Jag vet att man bör ha så... men det funkar lika bra i ojordade.

Jag har satt bakstycke på mitt lilla databord,
skärmen är nersänkt och står på liten hylla nedanför
Genom hålet för skärmen går sladdar och kablar
Grenuttag och router är på nedersta hyllan
Inga sladdar på golvet = lättstädat. smile.gif
Genom att stolen alltid står framför så syns inte heller "bygget":P

Bilder på mitt bord
Björken
Här kan du läsa varför datorn ska vara jordad, http://www.elbyrangetinge.se/dator.html
Magdis
Vi planerar att göra om i datarummet och det ser jag fram emot. Vi har knökat in ett stort hörnbord i ett pyttelitet smalt rum där det inte går att ha det i hörnet eftersom då skyms fönstret så det står på sidan. Man kommer med nöd o näppe in med magen nu. rolleyes.gif

Då ska vi förhoppningsvis få till det lite snyggt med sladdarna också. Vi skaffade nån svart spiral som man skulle samla alla sladdarna i men det blir ju inte mycket snyggare. Helst ska de samlas ihop och fästas upp. Det stör enormt ens estetiska sinne att behöva titta på eländet. laugh.gif
Björken
Här finns ännu mer att läsa varför datorn ska vara jordad http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanl...f280005464.html
askar
Det där visste jag om... men som sagt
jag har valt att inte satsa ett antal tusenlappar
på att dra jordat.

F ö känner jag ingen som gjort det...
alla har i ojordade.
Bee
Ja, det var killen som installerade jordfelsbrytaren som uppmanade oss att dra in jord till datorerna. Jag har också läst på om det här med elektromagnetiska fält, så visst borde vi ordna till det (apropå en annan tråd ang trådlösa telefoner).
Som en föredragshållare i ämnet sa: "det är den samlade effekten. Kolla på hur många elektriska o/e elektroniska apparater ni har nära er på arbetsplatsen".
Hm. Får kanske ta tag i det här när jag nu tänker på det igen.
Björken
CITAT (askar @ 24-10-2006, 11:52)
på att dra jordat.

alla har i ojordade.

Ok det är upp till var och en att välja, jag ville bara vara snäll och upplysa vad expertisen säger.
Förlåt att jag överhuvud taget kommenterar tråden.
Bettson
Nästa år så ska jag åskskydda hela kåken. Har alldeles för mycket utrustning som kan ta skada. Ska ha skydd både på ingående ledning och apparatskydd som det kallas.

Vi har faktiskt inte gjordat ännu. Det är en anpassnings/kostnadsfråga. Det är ju inte lag på det ännu men man börjar alltid med att höja normen för nybyggnation. Så för nybyggnation så måste det vara gjordat vad jag förstår men det dröjer för befintliga hus.
Magdis
Såna där jordfelsbrytare kan väl ställa till lite besvär också va? Makens bror med familj har en jordfelsbrytare och varje gång åskan går så går strömmen (trots att det inte slår ner nära huset) Det har hänt dem flera gånger att de varit bortresta och kommit hem o hittat frysboxen avstängd...mängder av älgkött, bär och annat som blitt förstört. sad.gif
askar
CITAT (Björken @ 24-10-2006, 13:38)
på att dra jordat.

alla har i ojordade.

Ok det är upp till var och en att välja, jag ville bara vara snäll och upplysa vad expertisen säger.

Varför säger du så? Dålig dag eller?

Jag skrev ju att jag visste att man bör ha i jordat, så... unsure.gif
Bee
Det är första gången jag hör om att åskan kan trigga jordfelsbrytaren.
Allmänt strömavbrott är väl allmänt strömavbrott och har väl inte med var blixten slår ner att göra per se? Dina släktingar kanske har någon halvbra apparat som gör att brytaren gör sin plikt när det åskar? Trist resultat i vilket fall...

Vi var tvungna att installera en sån när vi bytte armatur i badrummet. Killen som kom föreslog att vi också installerade en för hela huset och att vi använde den lilla (till badrummet) till kyl & frys. På så sätt skulle inte tex en felaktig hårtork eller kaffekokare göra att strömmen bryts till kylen.
Vid installationen fick killen felsöka i två timmar. Jordfelsbrytaren gick igång genast. Det visade sig att köksfläkten var felinstallerad (av en som vi trodde kunnig kompis till oss). Nån tåt satt inte som den skulle.

Elsäkerhet kan man inte få för mycket av.
Bettson
Eftersom min skiss inte funkade så får jag väl berätta hur jag tänkt.

Jag skall börja ute vid makens dator. Där ser det värst ut. FÖr det är första jacket inkommande och så har vi router och hubb där. Och som sagt hunden, gubben eller någon annan mystist varelse släcker ner internetet minst en gång per vecka. Och vid åska drar vi ur och alla sladdar...........ormbo är ett lindrigt begrepp.

SÅ jag har köpt två skivor på IKEA tillsammans med en träkonsoll för att kunna montera den ena skivan på kanten av den andra som ett T ungefär.

SÅ har jag köpt vinklekonsoller i metall som jag skall bocka en liten flärp längst ut så att det blir som upphängningsanordningen för ett element ungefär. Sätter spikband på baksidan av skivan. Meningen är att den vertikala skivan skall monteras ungefär 8 cm från vägg. Ovan på denna veritikala skiva ligger den andra skivan som en hylla för modem router osv.

Denna anordning skall monteras på väggen strax under bordsskivan så man slipper se eländet. Eftersom upphängningen liknar en elementupphängning så kan man ta bort den från väggen ifall man vill fixa med något.

I stället för grenkontakt så har jag köpt en bautagrenkontakt. Inte så snygg för den fanns bara i svart men i alla fall. Den innehåller fem uttag med separat strömbrytare för varje uttag. Så man kan tex låta laddaren till kameran sitta i och bara slå av på vippkontakten så att inte laddaren drar ström. Grenkontakten monterar jag på framsidan av den vertikala skivan. Den kommer ändå att sitta ganska högt upp under bordet så den syns inte.

Så skall det borras genomgångshål både i hyllan för modem router och i den vertikala skivan .

Bakom den vertikala skivan kommer det att ligga en trådhylla för att samla upp allt överskottskabel för det blir det ibland. Utanför modemhyllan under skrivbordsskivan så kommer jag att spika kanal för kablarna eller en trådkorgshylla där också. Förmodligen det senare eftersom utrustning kommer till och dras ifrån.

I övrigt så blir det att borra hål i bordsskivan ungefär som Neetave.
askar
Bilden går att se, men den var så enormt stor
fast den var på 100Kb. Det beror på att den är nästan helvit.
Jag tog mig friheten att förminska... du blir väl inte arg på mig wub.gif
Bee
Det där låter finfint. Det blir bara två sladdar ut därifrån in i väggen då? En strömsladd och en telesladd?
Bettson
CITAT (askar @ 24-10-2006, 14:45)
Bilden går att se, men den var så enormt stor
fast den var på 100Kb. Det beror på att den är nästan helvit.
Jag tog mig friheten att förminska... du blir väl inte arg på mig wub.gif

Inte blir jag arg inte (blodtrycket är lägre nu). Det är så himla fånigt att jag inte lärt mig hantera bilder ännu. Har liksom inte haft tid. Men det kommer.......... Har köpt en videokamera wub.gif
Bettson
CITAT (Bee @ 24-10-2006, 14:46)
Det där låter finfint. Det blir bara två sladdar ut därifrån in i väggen då? En strömsladd och en telesladd?

Ja vid makens blir det så. Vid mitt bord kommer jag att ha två strömsladdar. Har två grenkontakter x 5 uttag. Har en attans massa mera utrustning.

Har två olika batteribackupper tex. En för utrustning jag slår av vid åska och en för utrustning som står på jämt.

Tänkter att det skall gå att dammsuga smärtfritt i fortsättningen och så kommer min hundvalp i juli nästa år. Måste ksydda en massa kabel innan dess.
Björken
CITAT (askar @ 24-10-2006, 14:28)
på att dra jordat.

alla har i ojordade.

Nej då jag har absolut ingen dålig dag, men jag blir lite ledsen för det är inte första gången som du biter av när jag kommer med råd.

Men för den skull behöver vi väl inte hålla på att diskutera det i en massa inlägg hoppas jag för det är knappast relevant till frågeställningen.
askar
CITAT (Björken @ 24-10-2006, 16:34)
CITAT (askar @ 24-10-2006, 14:28)
på att dra jordat.

alla har i ojordade.

Nej då jag har absolut ingen dålig dag, men jag blir lite ledsen för det är inte första gången som du biter av när jag kommer med råd.

Men för den skull behöver vi väl inte hålla på att diskutera det i en massa inlägg hoppas jag för det är knappast relevant till frågeställningen.

Men... nu får du väl förklara dig.
biter av när du kommer med råd.
Jag sa ju bara att jag visste om.

Jag ber så mycket om ursäkt
om du känner dig illa bemött av mig.
Det var iaf inte meningen.

Om du hellre vill skicka PM än skriva i tråden
så kan du göra det.
Tala om vilka råd från dig jag "bitit av"
gärna med länk till tråden.
Jag gillar inte att man kommer med insinuationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon