Trädgårdsmästarn
23-10-2006, 17:36
Jag har problem med min äkta kastanj. ca7 m Den sätter mycket frukt men frukten utvecklas inte. det blir ca 4 ärtstora frukter i varje "boll".
I år hade jag mängder med frukter och de har nu fallit till marken men inget har utvecklats till ätliga frukter. Frost har vi inte haft än.
Tacksam för råd
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2006, 09:59
Dålig pollinering?? Det kanske saknas ett träd som kan pollinera ditt för äkta kastanj är inte självfertil vad jag förstått.
Det här stycket hittade jag när jag sökte på Castanea sativa:
Pollination: Chestnut trees require cross pollination from a different compatible variety to ensure good nut production. This means that an orchard planting must contain at least two different pollen producing varieties in a low ratio mix, such as 1:1 or 2:1. Pollination is carried out by wind and insects. Well pollinated chestnut trees will produce 2 or 3 plump nuts per burr. Chestnut trees that are not cross pollinated at all will still produce burrs every year but these will only contain 3 flattened empty shells lacking kernels, or on occasion poorly formed nuts.
Och beskrivningen över hur icke pollinerade frukter ser ut verkar stämma med din beskrivning.
Trädgårdsmästarn
04-11-2006, 13:16
Tack Åsa, Du lyckades att hitta svaret jag letat efter i 1 år utan resultat. Vad jag inte fattar i texten är variteter, vi säljer oftast bara ursprungsmodellen här i sverige, jag måste alltså hitta en annan sort?
Det finns att köpa i italien men vilken lämpar sig bäst i sverige?
Tacksam för fortsatt hjälp i denna fråga.
Åsa, mälardalen zon 2
04-11-2006, 13:23
Är träden frösådda borde det gå bra att ta vilka C. sativa som helst i handeln för då är de inte 100% genetiskt lika varann, i ett frö mixas ju alla gener och det blir då olika varianter av C. sativa.
Sommarvind
04-04-2014, 20:30
Hoppas att det går att väcka liv i denna tråd. Har planterat ett äkta kastanjträd för någon vecka sedan och har precis läst mig fram till att korspollinering behövs för att det skall bli frukter. Det närmaste trädet finns ca 11 km ifrån mitt. Hur stor är sannolikhet att pollen från det trädet kommer nå mitt? Är lite smått förtvivlad då jag inte har plats i trädgården för ett träd till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.