Jenny & Vilda
Har planterat rosor i vår o sommar, så nu blir första vintern med dem, behöver de någon hjälp för att övervintra?

Det är :
Mme Hardy
Jaques Quartier
Felicité Parmentiér
Goldmarie 82
Berolina
Troika

Dessa planterades barrotade i juli och har tagit sig bra, tre av dem har blommat på sensommaren.

Även :
Nina Weibull
Europeana

som planterades på våren (krukodlade).
Kajsa
Mme Hardy, Jaques Cartier, Felicite Parmentier, Nina Weibull och Europena är alla zon 5 rosor, du bor i zon 4 så där har du en bra marginal.
Dom fryser inte bort.

Goldmarie 82, Berolina, Troika är ömtåligare, kupa rosorna med kompostjord, eller bra påsjord när det börjar bli lite kyligare.
Men eftersom alla dina rosor är nya är det väl bra att pyssla om dom lite extra inför vintern, bor själv i zon 4 och vi har ju mycket tina/frysa vintrar, så lite extra omsorger lönar sig alltid.
Odlarinna
Får jag haka på och fråga om "kompostjord" menar du jord från kompost-högen? Kanske en dum fråga.!! sleep.gif
Kajsa
Ja det menar jag, den är mitt guld biggrin.gif
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 23-10-2006, 22:59)
Mme Hardy, Jaques Cartier, Felicite Parmentier, Nina Weibull och Europena är alla zon 5 rosor, du bor i zon 4 så där har du en bra marginal.
Dom fryser inte bort.

Goldmarie 82, Berolina, Troika är ömtåligare, kupa rosorna med kompostjord, eller bra påsjord när det börjar bli lite kyligare.
Men eftersom alla dina rosor är nya är det väl bra att pyssla om dom lite extra inför vintern, bor själv i zon 4 och vi har ju mycket tina/frysa vintrar, så lite extra omsorger lönar sig alltid.

Då ska jag kupa lite... Är det nåt mer som innefattas i "pyssla om lite extra"? wub.gif
Kajsa
Troika och andra klenisar som vi har i zon 4 lever farligt, så kupa dom mycket, inte bara lite utan en ordentlig hög med jord, kompost. Så kan du täcka med mycket löv efter det. Har en massa klenisar men jag kupar och står i och håller tummarna. En vinter la jag säckar runt klena rosor, men det möglade en massa under, tina/frysa är inte bra. På våren kan man dock skugga med säckar så dom inte drar igång för snabbt.
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 26-10-2006, 20:34)
Troika och andra klenisar som vi har i zon 4 lever farligt, så kupa dom mycket, inte bara lite utan en ordentlig hög med jord, kompost. Så kan du täcka med mycket löv efter det. Har en massa klenisar men jag kupar och står i och håller tummarna. En vinter la jag säckar runt klena rosor, men det möglade en massa under, tina/frysa är inte bra. På våren kan man dock skugga med säckar så dom inte drar igång för snabbt.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon