Full version: gissnings-bilder
amaira
Behövs det inte lite "liv" på den här sidan? rolleyes.gif

Här kommer lite bilder att gissa på, vad föreställer de? Allt är från djurriket. Behövs inte "art", bara vad det är. En del är lätta, en del svårare.

Svara gärna med gul text så flera kan fortsätta gissa.
(Den gula texten syns genom att man markerar den!!)

Kramisar alla wub.gif .

Första bilderna är ögon. Tillhör vem?

1.

haha, svårt va, säger amaira ...

2.

3.

4.

5.

6.
amaira
De här bilderna visar lite andra kroppsdelar.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Återkommer med facit-bilder, nån gång när jag har vägarna förbi rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
1. husfluga?
2. Någon svärmare eller spinnare?
3. ???
4. Någon vivel?
5. Spindel
6. Grön vårtbitare
7. Salamanderlarv
8. Ekoxe
9. ???
10. Bärfis
11. Grodfötter?
12. Någon färggrann gräshoppa?

Olle
Piccante
Oj vad svårt unsure.gif
1. någon fluga, spyfluga kanske?
2. spinnare???
3. en lurvig skinnbagge
4. någon form av fjäril va?
5. spindel???
6. vårtbitare?
7. salamander?
8. har svårt att bestämma mig för om det är framändan av en ekoxe eller bakänden på en tvestjärt laugh.gif
9. flugfot?
10. skutellen på en "bärfis".
11. groda?
12. vårtbitare/ gräshoppa
amaira
Bra jobbat! Vad duktiga ni är!

Båda två har rätt svar på nr
1
5
7
10
11
12

även 2 och 6 sätter jag rätt på, fast det inte är riktigt exakt. vill ni vara noga kan ni gissa igen...

3 Bravo Leocarpus!

4 Olle fel, Leocarpus: jag vill ha lite närmare svar.

8 Gissa igen Olle! Och Leocarpus, bestäm dig biggrin.gif .

9. Bravo Leocarpus, igen!

[/COLOR]
Lars-Olof Arvids
4 är kanske en liten mal?
Och 8 är väl baken på en tvestjärt då! biggrin.gif

Olle
amaira
Jajjamännsann 8 är nu också rätt biggrin.gif .

4:an är ... ojojoj, nu börjar jag bli osäker ... får jag vara med och gissa ... ??

Jag tror 4 fortfarande är fel ... jag tror jag vet vad det är unsure.gif ... men det "bränns" Olle, så mycket vet jag i alla fall biggrin.gif
Gossen Ruda
Får jag va´ me´ åsso?

2. Något nattfly.
4. Mott eller mal.
6. Gräshoppa.
8. Tvestjärt.
10. Bakben gräshoppa
amaira
Men Ruda! Du måste svara på 4:an!!! ohmy.gif Vem ska annars göra det!! ???? huh.gif Jag litade ju på dig... Kära nån då, hur ska det här gå sad.gif .

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Annars var alla dina rätt, förstås. Kvarstår bara 4:an...

Gissa lite till. Jag har ju större bilder sen ... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jaha, var det inte ett mott eller mal så borde det vara en vecklare då. Någon småfjäril borde det i alla fall vara och dom har jag inte jobbat så mycket med.
Piccante
CITAT (amaira @ 24-10-2006, 16:27)
Bra jobbat! Vad duktiga ni är!

Båda två har rätt svar på nr
1
5
7
10
11
12

även 2 och 6 sätter jag rätt på, fast det inte är riktigt exakt. vill ni vara noga kan ni gissa igen...

3 Bravo Leocarpus!

4 Olle fel, Leocarpus: jag vill ha lite närmare svar.

8 Gissa igen Olle! Och Leocarpus, bestäm dig  :D .

9. Bravo Leocarpus, igen!

[/COLOR]

3an var ju relativt lätt. Det är bara att räkna antennleder så ser man var den hör hemma.
4:an fortfarande ingen aning unsure.gif
8:an då säger jag tvestjärt, för jag kan inte se några ögon så det måste vara en bakdel
amaira
CITAT
3an var ju relativt lätt. Det är bara att räkna antennleder så ser man var den hör hemma.
Jaha, var det så du gjorde. *imponerad* smile.gif

Och Ruda ... jag sa inte att det inte är ... jag vet inte själv! huh.gif

Jag trodde att det var ganska lätt, jag tror nämligen att det är ett näbbfly. Men jag vet faktiskt inte. Så här ser den i alla fall ut i helbild, när den sitter på mitt pekfinger. Ganska liten med andra ord.

Gossen Ruda
Tror inte det är ett näbbfly, dom är större och annorlunda tecknade. jag skall kolla lite närmare efter jag ätit "middag".
amaira
Då ses vi i morron - nu ska jag och mössen se på nyheterna biggrin.gif

Gossen Ruda
Jag tror mest på ett gräsmott av släktet Crambus eller närstående.

Google
*Miss Cocker*
CITAT (amaira @ 24-10-2006, 11:56)
Behövs det inte lite "liv" på den här sidan? rolleyes.gif

Här kommer lite bilder att gissa på, vad föreställer de? Allt är från djurriket. Behövs inte "art", bara vad det är. En del är lätta, en del svårare.

Svara gärna med gul text så flera kan fortsätta gissa.
(Den gula texten syns genom att man markerar den!!)

Kramisar alla wub.gif .

Första bilderna är ögon. Tillhör vem?

1.

haha, svårt va, säger amaira ...

2.

3.

4.

5.

6.

Otroligt läckra bilder rolleyes.gif
amaira
Tack Miss Cocker! smile.gif
Och tack Ruda, då vet jag. Denna lilla både lustiga och oansenliga typ fanns i mängd i hagen i höstas.

Här kommer bilderna i sin helhet.

1. Fluga. En köttfluga (Sarcophaga) av något slag, med sina röda ögon, schackrutiga bakkropp, och stora fötter.

2. Visst är det ett gammafly vi har här? (är så dålig på "nattfjärilar")

3. Skinnbagge/"bärfis" av något slag. Ännu inte fullvuxen larv. Jag tror att den kanske nyss har ömsat skinn, för den är så ljus på ryggen.

4. Ja, det var denna hära av något sorts gräsmottslag.

5. Hona av kvadratspindel. Kanske lite för mycket närbild för att synas bra.

6. Kärrgräshoppan har jag ganska gott om, på en särskild plats nere i hagen där det är lite sankmark. Den är så otroligt vacker med sina fina färger i grönt, gult, rött och svart, samt dess konstnärliga mönstringar, att jag njuter stort av att betrakta den!

Gossen Ruda
Hej och gomorron. Jo, det är ett gammafly. Att närbilden visade något nattfly kan man närmast se på allt hår på huvudet och på dom dom färgade banden på håren. Alla nattflyn ser inte ut så men det är så gott som bara nattflyn som gör det. Om nu nån fattar vad jag menar. rolleyes.gif

Kärrgräshoppan tycker jag också är fin. Tjusigt flin. På närbilden av baklåret ser man kitintapparna som gräshoppan använder för att spela med.

Fina bilder men det är inget ovanligt för den fotografen. wub.gif
amaira
7. Mindre vattensalamander. Larv, med de fransiga yttre gälarna väl synliga bakom huvudet. Har massor i dammen.

8. Tjusig, eller hur? Behöver han någon närmare presentation? Okej då. Det är en hane (honan har rak tång) av arten vanlig tvestjärt (finns fyra svenska arter) och känns igen på de här inre tångutskotten vid tångens bas (har bara hanen av vanlig tvestjärt).

9. Fötterna av samma fluga som nr 1. Sickena kamel-fötter va!? laugh.gif

10. Ett stinkfly igen (eller skinnbagge/bärfis). Vuxen denna gång. Denna är av arten vanlig bärfis.

11. Nästa bild var lite lurig... det är två små mycket unga paddor. Dessutom var de på väg att drunkna, för de kom inte upp ur en hink som de hoppat ner i, och nu hade de simmat sig utmattade för att hålla sig flytande. I nästa ögonblick har jag räddat dem!!!

12. Ja det är bakbenet på den vackra kärrgräshoppan.

Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2006, 08:56)
Fina bilder men det är inget ovanligt för den fotografen.  :wub:

Just det. biggrin.gif Som vanligt en wow-upplevelse. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon