askar
Har för mig att jag någon gång läst här på forum
att man kunde ha hönsnät på marken under fågelbordet
som skydd mot katter.
Vi kan ju inte lägga på marken eftersom snön snart skulle
dölja nätet helt.
Funderar på om jag kan fästa det just under fågelbordet
och stötta med något... eller ännu enklare
göra som ett rör av nätet... från fågelbordet, ner till marken.
Riskerar man då att katten klättrar uppför nätet?

Jag tänkte också dra ett nät från husgaveln och mellan
rönnarna...för där brukar katten ligga och lurpassa.
Whiskuchi
Det går att sätta det som en "kjol" runt stolpen. Men bordet måste ju förstås vara högt nog för att inte katterna ska kunna hoppa över nätet och direkt upp på bordet tongue.gif

(ok, på bilden är det ett träd, men du fattar principen)
askar
Tack Whiskuchi! smile.gif

Nu är nätet inhandlat och imorron får maken testa
sätta upp det.
Snöflinga
Snälla, visa bild när det är klart ... fattar inte riktigt ... är det meningen att fåglarna skll sitta under "struten" och äta, ifred för katten unsure.gif
Whiskuchi
CITAT (Snöflinga @ 25-10-2006, 11:09)
Snälla, visa bild när det är klart ... fattar inte riktigt ... är det meningen att fåglarna skll sitta under "struten" och äta, ifred för katten unsure.gif

Nej, kjolen/struten sitter runt stolpen, under fågelbordet, för att hindra katten från att klättra upp via stolpen smile.gif
karjo
Men kan inte katten klättra på nätet? Eller är nätet för tunt för att bära kattens tyngd? unsure.gif
Whiskuchi
Är "kjolen" tillräckligt vid kommer inte katten över kanten (och förmodligen upplever de dessutom nätet som obehagligt för tassarna)
Snöflinga
Jaha ... nu föll poletten ned biggrin.gif Alltså, "struten" är till för att hindra katten att klättra upp till fågelbordet ... Fast mycket av fröna sprätter ju fåglarna ned på marken och sitter även där och äter och vill det sig illa blir de då kattmat sad.gif
Snöflinga
Och är det någon som kan förklara varför det alltid på inlägg finns en blå pennsymbol som det står ändra på wacko.gif Blir något frusterad... vad är fel ?
Berith
CITAT (Whiskuchi @ 24-10-2006, 15:48)

Smart! biggrin.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 25-10-2006, 21:56)
Och är det någon som kan förklara varför det alltid på inlägg finns en blå pennsymbol som det står ändra på  :wacko:  Blir något frusterad... vad är fel ?

Antar att du menar i dina egna inlägg. rolleyes.gif Det är för att du ska kunna ändra om du vill, t.ex. stavfel. Eller lägga till nån info, eller ta bort nåt. Fiffig grej! smile.gif
Snöflinga
Tack så mycket .... så bra wub.gif
KURT
Man kan nog göra ett liknande skydd av past. Man kan vika en tunn plastskiva till en tratt, det kan nog t o m hindra ekorrar från att klättra upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon