Full version: Hortensia
annika_h
Hej!
Har en fantastisk hortensia (endless summer) som stått i kruka hela sommaren.
Grävde ner den i början av september och den verkar trivas.
Undrar nu vad jag ska göra så att den klarar vintern?För tillfället har den gått och lagt sig ( efter skyfall)Ska den klippas ned?Täckas?Bara ligga?
Eller?

Regniga hälsningar
Carex
låt den vara om du bor i zon 1-2. Annars får den nog förvaras mildare under vintern. Hortensia klipps på våren.
Anki V
Endless summer ska vara härdig till z 4-5.

Jag kommer att knyta ihop grenarna på min och försöka hjälpa den med små busktöd runt om, för att inte grenarna ska knäckas.

Sedan ska jag hålla tummarna hela vintern laugh.gif laugh.gif

Jag har satt min i en upphöjd rabatt för att försöka öka överlevnadsmöjligheten.

/Anki
annika_h
Tack!
Då gör jag detsamma, täcker med mycket torrt löv också!
Näcken
Om det är en vanlig Hortensia ska de inte klippas på våren, de får ju blommor på gamla skott (har tyvärr varit tvungen till viss klippning) och det är därför de bara funkar i z 1-2. Endless summer ger ju blommor även på nya skott ocj kan nog klippas och blommar även om grenarna fryser ner..
Ophelia
Ja den där ska vara en riktig hit. Blommar på års- och fjolårsskotten och härdigheten är bra. frisk och trevlig buske som du säkert får åter till nästa säsong. Täck den bara med löv när det faller på och frosten kommer på riktigt smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon