Karrolina
24-10-2006, 16:49
Hej!
Jag har för mig att jag tidigare läst att Säfstaholm ska vara en dålig äppelsort. Nu har mamma och hennes sambo just skaffat ett sånt träd så jag lovade att söka på saken. Men tyvärr funkar ju inte sökfunktionen sen länge..
Dom bor i zon 3-4 med god trädgårdsjord.
Några erfarenheter? Och om det är dåligt så på vilket sätt?
Herbert Arvidsson
24-10-2006, 17:15
Hej inget problem med äpplet Säfstaholm, ett mycket gott, tidigt moget äpple.Trädet kan växa lite spretigt, men det går att sköta med beskärning. Till äpplemos finns det andra sorter som är bättre, och vi önskar lycka till med ett bra val.
Karrolina
24-10-2006, 21:26
Åh vad bra! Tack för svaret. Då oroade jag dom i onödan..
Ingen äppelsort är väl perfekt, det är därför det finns så många! Säftsaholm är ett högt uppskattat äpple med anor, trädet är ofta småvuxet (dvs ca 5x5 meter eller så).
Det man ska tänka på vid planteringen är att det är känsligt för fruktträdkräfta. Inte plantera på sankt eller fuktigt ställe, plantera på kulle, beskära med rengjorda skarpa verktyg och inte beskära mer än nöden kräver alltså.
Jan af Lisö
26-10-2006, 08:02
Jag har ett Säfstaholmsträd i Södra Stockholm (zon 2), planterat år 2000 och har burit nu i 4 säsonger.
Under tre av dessa åkte äpplerna i soptunnan, mjöliga och helt oätbara !! Nu håller jag på och ympar andra sorter i trädet.
I boken "Odla frukt" står det att Säfstaholm är lämplig för hemträdgårdar i zon 3-6, dvs ett norrlandsäpple. I boken "100 älskade äpplen" rekommenderas det också för kallare zoner, men jag minns inte från vilken zon ??
Så kanske ett perfekt äpple för zon 3-4 ??
Det med att Säfstaholm skulle vara känslig för fruktträdskräfta visste jag inte, var faktiskt övertygad om att det var en frisk och anspråklös sort. Måste kolla referenslitteraturen ännu en gång.
anna_rispan
26-10-2006, 09:15
Hur kom det sig att de var mjöliga o oätbara??
Jan af Lisö
26-10-2006, 09:38
Vet inte varför de var såna, jag avsmakade trädet regelbundet så de borde inte ha blivit övermogna ?? Men de gick direkt från sura till mjöliga !!
Möjligt att jag gör något fel, men vet inte vad för fel !!
Karrolina
26-10-2006, 17:44
Ja det var nog dig Jan som jag kom ihåg! Jag minns att du skrev i en annan tråd om dina oätliga Säfstaholm. Synd för dig men jag är ändå glad att det inte är det normala för sorten.
Hoppas någon kan komma med råd till dig. Det är ju inte kul att behöva slänga...
mightyT
27-10-2006, 20:39
Jag tycker personligen inte alls om sävstaholm men en av mina goda vänner tycker det är ett av dom bästa äpplena. Således är det helt enkelt en smaksak!
Mitt sävstaholmsträd är heller inte litet som nämndes ovan, det är bra mycket högre än huset och ca 100 år gammalt!! tro't om ni vill! Det är dessutom makalöst vacker när det blommar på våren. Därför älskar jag det trädet men äter nästan aldrig av frukten
Kul att höra om ett stort Säfstaholm Mighty! Om du någon gång vill fota det vore det kul att se!
Jag har hand om ganska många fruktträd för att de är fina som prydnadsträd, och håller med om att de är till stor glädje även om man inte äter frukten! Det är det alltid någon annan i naturen som gör...
Personligen har jag också mest erfarenhet av att sorten först är sur och sedan övermognar och blir mjölig, men jag vet att det finns de med lyckade fruktresultat också.
Mia, zon 3
30-10-2006, 13:21
Här kan ni se mitt Säfstaholm, troligen planterat omkring år 1910.
Ingen uppenbar kräfta i det, men det är så gammalt och knörvligt (och tidigare väldigt hårt beskuret), så det är svårt att se för en amatör som jag. Vi tycker att äpplena är jättegoda, innan de blivit övermogna. Men man blir ju lite "färgad" av att det är det allra första äpplet för säsongen att mogna hos oss, plus att jag älskar själva trädet - det är min Gammelgumma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.