Klura
Elen är dyr men jag har tidigare bara betalat mina räkningar utan att kika så noggrant på specifikationen.
För ett år sedan köpte jag sprilleny kyl/frys och väntade mig en lägre räkning eftersom den var ny och Klass A.
Döm om min förvåning när nästkommande räkning var på 400kwh mer än de andra. (får räkning varannan månad)
Då började ett nedrans ringande och jag blev bollad fram o tillbaka mellan olika personer. Efter 2 månader så visade det sig att Vattenfall "saltat" räkningen rejält.
Nåja, det löste sig men jag upptäcktye också att jag hade högre förbrukning än vad jag borde.
Enligt shablonerna så är årsförbrukningen på en lägenhet 2000 kwh, villa 5000 och villa med elvärme 20000. Det kan man ju ta med en nypa salt.
Jag har försökt att få elbolagen att tala om för mig är hur stor denna lägenhet är som dom räknar i sina exempel.
Jag har en 2:a på 58 kvadrat, värme ingår och jag har diskmaskin som körs 1-2 ggr/v. Datorn står på för det mesta och jag använder köksfläkten rätt mycket eftersom jag röker.
Min årsförbrukning har de beräknat till 5179 kwh.
Har pratat med grannen under mig som har lika stor lägenhet + golvvärme och de har 2900. En annan granne med två småbarn har både disk o tvätt och ligger också runt 3000. Jag får inte detta att gå ihop.
Nu undrar jag hur ni bor och vad ni har för förbrukning.
Ska ringa energirådgivaren i dag tror jag.
adamos
En dator med skrivare som står på dygnet runt kostar 2500 kr/år (enligt test i PC-för alla) så där kanske du har lite av din förbrukning.
Hannele
Klura, du kanske har gammal frys eller kyl? Drar väldigt mycket el.
Gurkan
Avser räkning din verkliga förbrukning eller elbolagets "beräknade förbrukning". Dom läser ju inte av mätaren varje gång dom skickar en räkning.

Det kan ju också vara så att dom läst av och justerat för tidigare "beräknad förbrukning", då kan det bli väldigt ojämt mellan räkningarna.

Förresten ... Har ni fått nya elmätare i huset nyligen ? En kompis till mig fick en elräkning på 8000:- för juli-augusti och blev lite smått chockad, det var visst nåt vajsing med de nya elmätarna som hade installerats.
Betty
CITAT (adamos @ 25-10-2006, 09:56)
En dator med skrivare som står på dygnet runt kostar 2500 kr/år (enligt test i PC-för alla) så där kanske du har lite av din förbrukning.

Det skulle göra 208:33/månad !
De siffrorna har jag väldigt svårt att tro på... sleep.gif
Whiskuchi
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 14:53)
Klura, du kanske har gammal frys eller kyl? Drar väldigt mycket el.

CITAT
För ett år sedan köpte jag sprilleny kyl/frys och väntade mig en lägre räkning eftersom den var ny och Klass A

wink.gif
kristerh
Ska snart få en sån där fjärravläst elmätare wink.gif bekvämt då slipper jag läsa av mätaren o rapportera till elbolaget.

min förbrukning ligger på mellan 10 och 11 tusen kilowatt per år, trots div växtbelysning på vintern och golvvärme.
netaave
ca 1000 kr/månad, lite mer om vi inte eldar med ved.
Betty
Har en förbrukning på ca 8000 kilowatt per år, då är även motorvärmare, dator (alltid på), div.växtbelysn. (15 tim/dygn under våren), golvvärme m.m. inräknat. Bor i eget hus.
kristerh
CITAT (Betty @ 25-10-2006, 15:57)
Har en förbrukning på ca 8000 kilowatt per år, då är även motorvärmare, dator (alltid på), div.växtbelysn. (15 tim/dygn under våren), golvvärme m.m. inräknat. Bor i eget hus.

det låter lite wink.gif har du golvvärme i hela huset wink.gif
Klura
Normalt lämnar jag mätarställning 1 gång/år men nu har jag gjort det varannan månad ungefär. Ändå fick jag ringa igår och lämna rätt igen.
Det skillde 500 kwh på deras märkliga uträkningar och min mätare på denna räkning.
Jag satt in en ny mätare när jag flyttade in för 13 år sedan och kanske den snurrar på snabbare än dom där gamla?

Det lustiga är att jag inte fått nån ändring på årsförbrukningen fast det gått ett år. Den borde sjunkit. Dom verkar vara envisa och tycka att jag ska ha över 5000. Har haft samma i flera år.
Vi har avläsning på våren, så den "stora" räkningen brukar komma i maj tror jag.
ninnisky
Förbrukar ca 25 000 kWh/år. Vi har direktverkande el och dryga 250 kvm boyta så det blir en slant sad.gif sad.gif ändå tycker jag vi är väldigt sparsamma med el...
Björken
Min förbrukning är ca 4700 kWh då bor jag i marklägenhet på tre rum och kök och har elpanna, en dator som står på dygnet runt.
Gillan
De första åren här, så förbrukade vi ca 9800 kWh/år och kostnaden var ca 1000kr/mån och under det ibland.

Nu har vi runt 13500 kWh/år, mycket pga att vi har två st datorer som står på hela dagarna ( i alla fall den ena ), och priset har stigit till ca 1500kr/mån ( lite överdrivet ).

Det konstiga är, att vi har elektriska element endast i badrummen. Golvvärme har vi ingen och värmer upp huset med ved gör vi wink.gif

Vi bor i ett gammalt hus med under-och-övervåning ( ca 140 kvm).

Dessutom så läser vi av vår elmätare varje söndag för att vi ska vara säkra på vad vi gör av med rolleyes.gif

Nu kom jag på en orsak till varför elen är högre! Luftvärmepumpen för sjuttsingen, den drar ju en del el den också sleep.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 25-10-2006, 16:04)

Nej jag har el-golvvärme bara i badrummet.
adamos
CITAT (Betty @ 25-10-2006, 15:27)
CITAT (adamos @ 25-10-2006, 09:56)

Det skulle göra 208:33/månad !
De siffrorna har jag väldigt svårt att tro på... sleep.gif

Har kollat lite på dessa siffror och tyvärr så verkar 2500 kr/år vara i underkant med nuvarande elpris.
En dator (Dell OptiPlex GX520 230W
En bläckstråle skrivare (HP Deskjet 3650) 150W
En bildskärm (platt Dell 1704 FPV 65W
Summa 445W vilket är 0,445kw vilket gör 10,68 kw och ta då det gånger 365 så blir det 3898,2 kw/år och med dagens elpriser så hamnar årskostnaden på dryga 4000 kr. Nu vet jag att detta är en maxförbrukning och att datorutrustningen går in i olika energisparfunktioner som säkert gör att förbrukningen minskar men de 2500 kr som datortidningen kom fram till är nog inga fantasisiffror. Sedan så är ett nätaggregat på 300 - 500 W ingen ovanlighet och äldre vanliga bildskärmar (ctr) drar mera ström och då blir det helt andra siffror.
Bee
Det här med elräkningen har tidigare fått mig att gå i taket. Krångliga räkningar, ovänlig/oförstående personal hos elbolagen, mm mm. Jag orkar inte fajtas om det längre. Ibland tar jag dock ett snack med dom. Senast så frågade jag hur två personer i ett radhus om 5 rum o kök kan ha en årsförbrukning på 8800 kilowatt. Vi har fjärrvärme dock egen varmvattenberedare. Vi har rätt fräscha vitvaror, ca 3 år gamla, men det är klart, tv:n står på på standby. Datorerna stänger vi av när vi inte använder dom. Telefonen och larmet är ju ständigt inkopplat plus bredbandet. Allt skall ju ha lite ström smile.gif
Kille på elnätbolaget svarade tvärsäkert att det som drar mest är vitvarorna. Ingen tvekan där. Spis, tvättmaskin, torktumlare (den är nog värst) mm. Övriga apparater är försumbara i sammanhanget ansåg killen.

Så, Klura, jag är inte det minsta förvånad att du inte fick lägre förbrukning genom att byta kyl/frys. Jag har gjort exakt den erfarenheten också. När barnen bodde hemma och vi hade gamla vitvaror + en riktig gammal frysbox ute förrådet så hade vi lägre förbrukning, ca 8000 per år.

Jag tycker fortfarande att det hela är skumt. Jag läser av och lämnar uppgift varannan månad så förbrukningen är nog riktig men ändå. Den är hög! För att inte tala om dyr. Det var ju ett klart misstag att skriva avtal om börspris just i år!
kristerh
CITAT (Betty @ 25-10-2006, 22:49)

ok, blev lite avis där, jag har golvvärme i hela huset , sköönt men jag tycker att jag har ganska liten elförbrukning ändå wink.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 13:50)
CITAT (Betty @ 25-10-2006, 22:49)

ok, blev lite avis där, jag har golvvärme i hela huset , sköönt men jag tycker att jag har ganska liten elförbrukning ändå wink.gif

Nu är det jag som är avis på dig, jag skulle också vilja ha golvvärme i hela huset! biggrin.gif Det mest ekonomiska skulle vara vattenburen golvvärme, vi har fjärrvärme. Men det är så jobbigt att dra alla rören under golven säger min man... wink.gif
Rossi
Vi har direktverkande el och har en förbrukning på ca. 15.000 kwh per år. Då har vi ett hus på ca. 150 kvm + en biyta på 80 kvm som vi håller uppvärmt till 8-11 grader.
kristerh
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 14:24)
Det mest ekonomiska skulle vara vattenburen golvvärme,

det är precis det jag har, fanns när jag köpte huset
Rossi
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 15:19)

Vi med.
ninnisky
CITAT (Rossi @ 27-10-2006, 08:20)
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 15:19)

Vi med.

Här också smile.gif Just nu håller badrum och toaletter på att få värmegolv! Få se hur det påverkar resterande elförbrukning- förmodligen blir det ytterligare några kWh!
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen aning vad jag har för elförbrukning, el, värme och vatten ingår i hyran (som är väldigt låg) och det finns inga elmätare så man kan se vad varje lägenhet gör av med, det kollade jag upp när jag skaffade mig mitt bärbara element (lägenheten är ganska risigt byggd och värmen sätts på sent,och varmare än +16 ville jag ha när höstkylan kom).
Anki på Öland
Ca 10.000kwh numera. Den har nästan fördubblats sen jag "upptäckte" pelargonerna.......... (uppvärmning av gäststugan under vintern för att vinterförvara dom och alla lampor som installerats inne för att lysa upp tillvaron för dom...)
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon