Full version: Potatisblomma
Siggan
Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag bäst ska vinterförvara min potatisblomma. Tack

Jag är här för första gången och vet inte riktigt hur detta forum funkar, men jag gör ett försök i alla fall. smile.gif
kristerh
ljust o svalt, inte för mycket vatten.
Eva i Skåne
Du kan klippa i den om den är stor.
Min är ett par år gammal och växer sig stor över sommaren, över två meter och nästan lika bred upptill.
När jag tar in min klipper jag ner den till max en meters höjd och ifjol avlövade jag den totalt innan jag tog in den för att slippa få in ohyra. Sen står den i 5-10grader, inte direkt vid ett fönster, men i ett rum med fönsterljus. En skvätt vatten får den nån gång i månaden eller så.
Om detta är en ovanligt grym behandling vet jag inte, men den överlever och kommer med nya fina skott på våren så jag kommer göra så i år också.
Idag flyttade jag in den på terassen där den får stå lite skyddad under tak, men när det blir frostvarning är det dags att lyfta in den.

Du kan passa på att klippa några små sticklingar och försöka få rötter på om du klipper ner den nåt. Det brukar lyckas och så har du kanske fler plantor nästa år smile.gif
Siggan
CITAT (Eva i Skåne @ 25-10-2006, 21:39)
Du kan klippa i den om den är stor.
Min är ett par år gammal och växer sig stor över sommaren, över två meter och nästan lika bred upptill.
När jag tar in min klipper jag ner den till max en meters höjd och ifjol avlövade jag den totalt innan jag tog in den för att slippa få in ohyra. Sen står den i 5-10grader, inte direkt vid ett fönster, men i ett rum med fönsterljus. En skvätt vatten får den nån gång i månaden eller så.
Om detta är en ovanligt grym behandling vet jag inte, men den överlever och kommer med nya fina skott på våren så jag kommer göra så i år också.
Idag flyttade jag in den på terassen där den får stå lite skyddad under tak, men när det blir frostvarning är det dags att lyfta in den.

Du kan passa på att klippa några små sticklingar och försöka få rötter på om du klipper ner den nåt. Det brukar lyckas och så har du kanske fler plantor nästa år smile.gif

Tack för tipsen jag ska prova att ta in den, men det är svårt när man inte har något svalt rum. Jag har jordkällare men det blir väl för mörkt, dessa växter kanske inte har någon viloperiod som fucsior och pelagoner.
hälsningar Siggan
Monica i Nässjö
Min potatisblomma har jag i jordkällare under vintern. Där är helt mörkt och 2-10gr under vintern. Och jag avlövar min också. Den har klarat sig bra där i flera år.
Är inte säker men jag tror nog att din skulle må bättre i jordkällaren än i ett torrt, varmt boningsrum.
Eva St
Har min i garaget på vintern sedan flera år och där är det mörkt och 2-5 grader det har den klarat utan problem
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon