Full version: Vresroshäck
Iza
En snabb fråga, grävtraktorn kommer snart.
Hur djup och brett bör diket vara för att plantera en häck av vresrosor(Rosa Rugosa)?
Är de på egen rot eller är det okulerade? Har inte fått häckplantorna ännu.
Cilla
Beror lite på hur marken och jorden är. Jag skulle grävt 1 m djupt och minst 1 m brett.

Om de är på egen rot eller ej får du vea av den du beställt dem av.
Hannele
CITAT (Cilla @ 25-10-2006, 15:19)
Jag skulle grävt 1 m djupt och minst 1 m brett.

Vi som har vresros växande rakt på berget, 5-10 cm jord.. ohmy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 16:29)
CITAT (Cilla @ 25-10-2006, 15:19)
Jag skulle grävt 1 m djupt och minst 1 m brett.

Vi som har vresros växande rakt på berget, 5-10 cm jord.. ohmy.gif

dom kna någ växa i dte mesta då dom överlever allt om dom så bara växer i sand så skulle dom växa i det med
cato
Nu tror jag Cilla tar i lite väl mycket. Är detta verkligen seriöst menat??

Vad skall man ner 1 m i jorden att göra då vresrosorna växer bra i den magraste jord.
Längst kusten vid Simrishamn växer vresrosor ända ner till stranden.
En gång i tiden tog jag hem några plantor och satte dem på min tomt.
Där växte de alldeles enormt i leran och blev inte alls så fina som nere vid stranden.
Jag skulle definitivt nöja mig med 50 x 50 cm:s grop till dem.

Hälsningar
Cato
Cilla
Jag tar alltid i när det gäller häckar, det har man stor nytta av! Ska man anlägga en häck med vresrosor som ska bli bördig, tät, bli jämn och som inte ska behöva vattnas under etableringsperioden jämnt och ständigt och som sedan ska sköta sig själv i många år så skulle jag absolut gräva 1 meter djupt och brett.

Och jag har sett alltför många häckprojekt som görs med stort besvär och mycket hopp, och som slutar med frågor om varför de blir bruna, glesa, inte växer som de ska.

Har man en grävare är det ett litet merjobb att gräva 50 cm mer än man kanske hade tänkt sig. Den jord man luckrat och grävt upp lägger man ju ned igen sedan.
KURT
Har man lucker jord runt rötterna så har de ju mycket lättare att etablera sig. Gräver man ett smalt dike i kompakt lerjord så blir det inte lätt för häckplantornas rötter att växa ut.
Iza
Tack för svaren.
Jag har sandjord.
Det är grävt nu, men jag har bara sett hur det blev i skenet av ficklampan.
Det blev nog inte så djup och brett som Cilla rekomenderarde.
Men det är inte lätt även med en grävare att komma ner bland alla stenar här i mörkaste Småland.
Cilla
Lycka till med rosorna och fota gärna! Det är buskul att följa häckprojekt från början i bild.
Iza
Ska ut med kameran, det hade jag inte tänkt på. blink.gif Kan ju vara roligt att se hur det utvecklar sig genom åren.
kerstin z5-6
Jo det är alltid roligt -Jag tar i jag med när jag gräver -50X60 cm till enstaka rosor o minst metern till häck smile.gif
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2006, 18:37)
Jo det är alltid roligt -Jag tar i jag med när jag gräver -50X60 cm

Det är ändå ganska stor skillnad till 1 meter djupt och brett...
Enstaka rosor behöver 50 cm djup, rothalsen ska stå undre jord, så klarar de vintern bättre.
Iza
Jag vet inte om jag satte mina för djupt. Jag tror inte att de var okulerade, svårt att se. Men de var väldigt ojämna en del var som buskar och andra var bara en klen liten pinne. Får väl se i vår om de har klarat sig.
kerstin z5-6
Det är nästan omöjligt att sätta rosor för djupt ...jag placerar ibland ympstället på kinkiga rosor så djupt det går -bara nån dm av grenarna ovan jord ...
Iza
Då kanske mina klarar sig utan att jag måste dra upp dem igen. Tack tongue.gif
Cilla
Jag djupplanterar också rosor numera, och med det får jag mycket bättre resultat. Förr följde jag rekommendationen om ockuleringsstället 10 cm nedanför jord, nu följer jag Kerstins och andras råd med minst 20 cm nedanför jord. Resultatet blir långt bättre och mycket få rosor dukar under även då det blir smällkallt utan snö!

Jag byggde en roskupol för några år sedan och på ena sidan grävde jag 1 x 1 meter medan jag blev snålare med den andra. Resultatet är OK ändå, men rosorna på den djupgrävda sidan har nått i kupoltaket medan den andra sidan är klart glesare, mer lågväxande och inte lika kul att se på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon