Jejja
Skriv på för fria museum!
Gillan
Kopierat från länken:

"Stäng inte portarna till våra statliga museer! Kulturen är till för alla! Liksom våra allmänna bibliotek garanterar att även den som inte har pengar får möjlighet att läsa böcker och tidningar, är våra nationellt ägda museer en garant för att vårt materiella kulturarv kan ses och upplevas av alla. "

Eftersom det här är en inställning som jag delar till fullo, har jag skrivit på smile.gif
kristerh
Jag tycker faktiskt att vuxna människor kan betala för sina museebesök wink.gif
Snöflinga
CITAT (kristerh @ 25-10-2006, 16:08)

Så tycker också jag ... de kostar en hel del i personal och underhåll så visst är det rimligt att vuxna betalar inträde ... barn bör däremot gå in kostnadsfritt sleep.gif
ninnisky
...och så tycker jag också!

För besök förra veckan på Konstmusset och Röhska (Göteborg) betalade jag 120:- tillsammans. Väl värt pengarna smile.gif
birgitek
CITAT (Snöflinga @ 25-10-2006, 17:32)

Så tycker också jag ... de kostar en hel del i personal och underhåll så visst är det rimligt att vuxna betalar inträde ... barn bör däremot gå in kostnadsfritt sleep.gif

Jag håller med.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (Jejja @ 25-10-2006, 13:32)

När besökte du ett museum sist?

Var är listan för fria biobesök? unsure.gif
Hannele
barn bör däremot gå in kostnadsfritt sleep.gif

Undomar och barn får gå in gratis, dessutom kommer de in på teater och opera billigare än på bio. smile.gif
herkules
jag tycker att museum ska finansieras med skattepengar - inte med inträde.
Whiskuchi
CITAT (birgitek @ 25-10-2006, 18:20)

Jag håller med.
Birgit Ek

Instämmer.
Gillan
De flesta av er verkar ju vara överens och i princip skulle jag kunna hålla med om att vuxna absolut borde betala för sig själva, men vad ni inte tänker på i det sammanhanget är att det är barnen som blir lidande om föräldrarna inte anser sig ha råd. Det verkar ju inte, i mina ögon i alla fall, speciellt sjysst att skicka iväg ungen ensam. Det borde ju vara en gemensam upplevelse som man njuter av tillsammans... Eller?

Glöm inte bort att det finns föräldrar som prioriterar andra saker, som barnen inte kan råda över sad.gif
LadyG
CITAT (herkules @ 25-10-2006, 20:09)
jag tycker att museum ska finansieras med skattepengar - inte med inträde.

Jag håller med dig. Dessutom står kostnaden för gratis inträde en tiondel (1/10) av anslaget till museerna i Sverige, inga särskilt blodiga belopp mao.

Det blir ingen besparing att belägga museerna med inträde, det kommer nämligen att kosta mycket att bygga om entréerna igen, införa kassasystem och byta rutiner.

Det är både snålt och egoistiskt att tänka att det ska kosta tycker jag. Den där tiondelen av anslaget har betytt mer än en fördubbling av antalet besök.
Jejja
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 19:00)

Hurså? När jag besökte museum sist har väl inget med saken att göra?!

Många har inte råd att gå på museum om man ska måsta betala för det. I och med det blir det ännu större klasskillnad än vi redan har och det tycker inte jag är bra. Varför ska bara de rika få gå på museum?

Och att barn får gå gratis spelar väl inte heller nån roll... Om inte föräldern har råd att betala in sig, skickar man knappast in sitt barn ensamt på muséet.

Listan för fria biobesök?... Svammel... wacko.gif De som vill gå på bio kan gott betala för de, övriga ser filmen ändå - gratis... tongue.gif laugh.gif
Pirum
Statliga muséer visar ofta statligt ägda föremål i statliga lokaler, dvs, saker vi alla äger. Inte orimligt att vi får gratis inträde där. Sen tycker jag iofs att de statliga muséerna skulle kunna vara bättre spridda i riket. Även om det såklart rimligen är så att större befolkningscentra måste prioriteras för att så många som möjligt (även turister) ska kunna ta del av det.

Biofilmer kan inte jämföras, då det (oftast) är kommersiella företag som visar det mesta av profitintresse.
Gossen Ruda
Tycker också i princip att statliga museer skall vara gratis, eller kanske ordentligt subventionerade. Helt gratis kan vara en risk för att det blir värmestugor men för höga inträden skrämmer bort en massa besökare. Det paradoxala är dock att om man tar en mycket liten kostnad för inträdet så blir det DYRARE än om det var gratis. Man behöver ha nån som tar upp avgiften och sen tillkommer hanteringen av pengarna mm. Man måste sätta en högre avgift än vad som egentligen borde gälla och då skrämmer man bort fler besökare vilket gör att man höja priset för att det skall gå ihop osv. Rånrisken inte att förglömma också.

En liten vink om problemet kan jag dra från en annan branch, järnvägen. Siffrorna är gamla men för flera år sen när man måste gå till stationen för att köpa en biljett så räknade man med att 20 % av biljettpriset för en normalbiljett var kostnader för att sälja själva biljetten. Förmodligen är den procentsatsen ändrad till det bättre nu med internetbokningen.
Hannele
CITAT (Jejja @ 25-10-2006, 20:28)

Varför annars lägga energi på något du inte är intresserad?

Vet du vad det kostar att gå på museum?
Att det finns gratis-museer? Att de har gratisveckor ibland.
Att barn och ungdomar går in gratis. Visste du det?
herkules
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 22:04)

Men hörru - man kan väl vara intresserad och lägga ner energi på frågor gällande museum även om man inte springer ner dörrarna där?
Jejja
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 22:04)

Vem har sagt att jag inte är intresserad???
Jag kan garantera dig att om jag inte var intresserad hade jag inte heller skrivit något om det! Nog har jag annat att göra än att sitta på odla och prata om sånt som inte engagerar mig...

Men frågan om när jag personligen gick på museum sist har absolut inget med frågan om avgifter på museum att göra.
Om det nu är så viktigt att veta så var jag på museum i våras, på biblioteksmuséet och textilmuséet i Borås. Jag går inte så ofta, men det händer.

Jag trodde inte man måste vara regelbundet besökande för att få ha en åsikt om muséer.
askar
Skriva på... Nej!

Men... om vi som inte har tillgång till några museum
med mindre än att vi betalar dryga tiotusen kronor (10.000kr)
för två pers tor för resan till närmsta...
skulle få gratis entré till Riksteaterns och Operans föreställningar
när det någon gång om året besöker vår stad...
då skulle jag skriva på.

Våra barn är också förtjänta av sk kultur,
men inte sjutton har vi råd att ta dem till några museum
vare sig de har gratis entré eller inte.
herkules
CITAT (askar @ 25-10-2006, 22:26)
Skriva på... Nej!

då skulle jag skriva på.

Tråkigt resonemang - skattepengar fördelas ju över hela Sverige och sen om det gäller museum i Sthlm (eller annan storstad) eller glesbygdsstöd till Norrland kan ju inte spela någon roll?
askar
CITAT (herkules @ 25-10-2006, 22:34)
Skriva på... Nej!

då skulle jag skriva på.

Tråkigt resonemang - skattepengar fördelas ju över hela Sverige och sen om det gäller museum i Sthlm (eller annan storstad) eller glesbygdsstöd till Norrland kan ju inte spela någon roll?

Det där med glesbygdstöd tål att diskuteras.
LKAB.s skatter tar ju Stockholm hand om...

Vattenfall har också sett till att skatterna hamnar i storstan
och faktiskt så tror jag att våra skogar också göder Sthlm.

Har inte ork att leta fakta.. men sanningen lär vara att vi ger
betydligt mer än vi får.
Men som med mycket annat är det svårt att slå hål
på myten.
Gillan
CITAT (askar @ 25-10-2006, 22:48)
CITAT (herkules @ 25-10-2006, 22:34)
Skriva på... Nej!

då skulle jag skriva på.

betydligt mer än vi får.
på myten.

Ärligt talat, så trodde jag att det var allmänt kännt att ni där upe i norr, betalade för mer än ni får wink.gif . Så har då jag läst mig till i nästan hela mitt liv sleep.gif .

Missförstå mig inte nu, så att ni tror att jag håller med er i allt ni säger bara för att ni kommer " norrifrån" tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele

Blir det billigare att gå på museum då...? unsure.gif
askar
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 23:24)

Och du menar med ditt inlägg wink.gif

Kan du vara snäll och förklara hur du resonerar.
Gossen Ruda
CITAT (askar @ 25-10-2006, 23:28)
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 23:24)

Och du menar med ditt inlägg wink.gif

Kan du vara snäll och förklara hur du resonerar.

Du begär det omöjliga. tongue.gif Hon är bara lite allmänt motvalls.

Vilka landsändar som försörjer vilka är ett evigt tjafs över hela världen, låt oss glömma det. Man kan ju bara spekulera i om inte ryssen hade tagit över norra Skandinavien för länge sen om inte vi här söderut hade hjälpt till med försvaret. Däremot tycker jag som du att när kulturen kommer på besök hos dig skall det vara lika subventionerat som ev gratis museibesök.
AnitaO

betydligt mer än vi får.
på myten.

Det där vill jag se bevisat i siffror, för det tror jag inte.
Den där typen av floskler uppkommer i många sammanhang.
När den har vandrat mellan tillräckligt många munnar så förvandlas den till nån slags vedertagen sanning.

Om man bara tar exemplen arbetslöshet och sjukskrivningar, så vill jag nog påstå att t.ex. Norrbotten ligger bland dom högsta i landet.
Och dom pengarna kommer väl också från vår gemensamma kassa?
Så att ni inte får "något tillbaka" tror jag fakiskt inte stämmer.
Betty
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 15:23)
Kopierat från länken:

"Stäng inte portarna till våra statliga museer! Kulturen är till för alla! Liksom våra allmänna bibliotek garanterar att även den som inte har pengar får möjlighet att läsa böcker och tidningar, är våra nationellt ägda museer en garant för att vårt materiella kulturarv kan ses och upplevas av alla. "

Eftersom det här är en inställning som jag delar till fullo, har jag skrivit på smile.gif

Samma här, jag skrev under direkt. Tack för länken Jejja! smile.gif
Att jag personligen sen väljer att bo på en näst intill "museumfri" ort förändrar inte min inställning till det. smile.gif
Maria i Helsingborg
Påskrivet och länken skickad till alla jag känner!
birgitek
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 19:53)
Glöm inte bort att det finns föräldrar som prioriterar andra saker, som barnen inte kan råda över sad.gif

Varför skall jag betala till dem som inte prioriterar sina barn. Om vi som bor i landsorten vill låta våra barn ta del av storstädernas museieutbud så kostar det oss åtskilliga tusenlappar.
Jag vill i första hand prioritera mina egna barn.
Birgit Ek
P.s Om fler föräldrar tänkte så skulle många fler barn ha det bra.D.s
AnitaO
För min del handlar det inte om man har tillgång till museér eller inte.
Det handlar om att bevara ett kulturarv.
Jag tycker att det ska bevaras oavsett antal besökare.
Det är viktigt tycker jag fastän jag själv inte har besökt nåt på många år smile.gif
Gillan
CITAT (birgitek @ 26-10-2006, 12:50)
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 19:53)

Varför skall jag betala till dem som inte prioriterar sina barn. Om vi som bor i landsorten vill låta våra barn ta del av storstädernas museieutbud så kostar det oss åtskilliga tusenlappar.
Jag vill i första hand prioritera mina egna barn.
Birgit Ek
P.s Om fler föräldrar tänkte så skulle många fler barn ha det bra.D.s

Jag och du befinner oss inte på samma plan tankemässigt. Det är väl bara att acceptera.

Mina barn har turen att ha föräldrar som även har förmågan att bry sig om andras barn också. Det där med hjärterum och stjärterum du vet rolleyes.gif smile.gif

stavfel wub.gif
afrodite
Först vill jag bara säga att jag inte tänker förstöra denna tråd också med en massa trams utan här försöker jag skriva mer seriöst. Jag måste säga att jag blir lite förvånad.
Själv har jag inte läst i detta forum särskilt länge och det jag blir förvånad över är att ni inte verkar ha märkt att det finns en liten grupp av medlemmar som alltid utmärker sej med att de i alla lägen står sej själv närmast. Jag tror att det så kommer att förbli ända tills den dag dom själva sitter med skägget i brevlådan. Varför ens lägga energi på att ens börja gaffla emot. Själviskheten kommer förmodligen aldrig att kunna stävjas. Tyvärr!
Självklart har jag skrivit på listan eftersom grundtanken med fri entré var att människor skulle få besöken som en naturligare del av sitt liv och med det även öka intresset för vårt kulturarv. För visst är det så att många i dagens läge mår dåligt och känner en vilsenhet och otrygghet i tillvaron utan att riktigt veta var man har sina rötter?. Fr a våra ungdomar. Man kan ju bara se tillbaka i tiden hur människan alltid har haft stora behov av att hålla fast vid seder och bruk. Så har det alltid varit och varför skulle man inte låta så många som möjligt ges möjlighet att finna sin plats i tillvaron? Världen kanske då skulle kunna bli åtminstonde en liten smula bättre i alla fall.

Afrodite, varken är borgarbracka eller uppblåst wink.gif smile.gif
Gillan
CITAT (afrodite @ 26-10-2006, 15:46)
Först vill jag bara säga att jag inte tänker förstöra denna tråd också med en massa trams utan här försöker jag skriva mer seriöst. Jag måste säga att jag blir lite förvånad.
Själv har jag inte läst i detta forum särskilt länge och det jag blir förvånad över är att ni inte verkar ha märkt att det finns en liten grupp av medlemmar som alltid utmärker sej med att de i alla lägen står sej själv närmast. Jag tror att det så kommer att förbli ända tills den dag dom själva sitter med skägget i brevlådan. Varför ens lägga energi på att ens börja gaffla emot. Själviskheten kommer förmodligen aldrig att kunna stävjas. Tyvärr!
Självklart har jag skrivit på listan eftersom grundtanken med fri entré var att människor skulle få besöken som en naturligare del av sitt liv och med det även öka intresset för vårt kulturarv. För visst är det så att många i dagens läge mår dåligt  och känner en vilsenhet och otrygghet i tillvaron utan att riktigt veta var man har sina rötter?. Fr a våra ungdomar. Man kan ju bara se tillbaka i tiden hur människan alltid har haft stora behov av att hålla fast vid seder och bruk. Så har det alltid varit och varför skulle man inte låta så många som möjligt ges möjlighet att finna sin plats i tillvaron? Världen kanske då skulle kunna bli åtminstonde en liten smula bättre i alla fall.

Afrodite, varken är borgarbracka eller uppblåst  ;)  :)

Så himla klokt talat smile.gif
pejori
Självklart har jag skrivit på listan eftersom grundtanken med fri entré var att människor skulle få besöken som en naturligare del av sitt liv och med det även öka intresset för vårt kulturarv. För visst är det så att många i dagens läge mår dåligt och känner en vilsenhet och otrygghet i tillvaron utan att riktigt veta var man har sina rötter?. Fr a våra ungdomar. Man kan ju bara se tillbaka i tiden hur människan alltid har haft stora behov av att hålla fast vid seder och bruk. Så har det alltid varit och varför skulle man inte låta så många som möjligt ges möjlighet att finna sin plats i tillvaron? Världen kanske då skulle kunna bli åtminstonde en liten smula bättre i alla fall.

Håller med där.... sad.gif
tyvärr har klimatet i samhället alltmera blivit att du ska se om ditt eget hus, och strunta i vad andra har för behov... sad.gif sad.gif

att ha tillgång till museum, är inte min grej, men för den som vill gå dit, ska det som alltid vara gratis....
har också skrivit på wub.gif
AnitaO
Självklart har jag skrivit på listan eftersom grundtanken med fri entré var att människor skulle få besöken som en naturligare del av sitt liv och med det även öka intresset för vårt kulturarv. För visst är det så att många i dagens läge mår dåligt  och känner en vilsenhet och otrygghet i tillvaron utan att riktigt veta var man har sina rötter?. Fr a våra ungdomar. Man kan ju bara se tillbaka i tiden hur människan alltid har haft stora behov av att hålla fast vid seder och bruk. Så har det alltid varit och varför skulle man inte låta så många som möjligt ges möjlighet att finna sin plats i tillvaron? Världen kanske då skulle kunna bli åtminstonde en liten smula bättre i alla fall.

Instämmer med övriga. Mycket klokt och insiktsfullt wub.gif
Bara för att vi inte kan ha ett nationalmuseum i varje by så ska vi inget alls ha?
Med dagens teknik kan man dessutom ta del av mycket på interaktiv väg.
Men då förutsätter det också att det faktiskt finns nånstans också.
För att inte tala om att vi stolt kan visa upp vår historia för utländska turister.

Jag ska givetvis skriva på listan, men jag tror inte vår nya regering bryr sig om sånt "trams" efter vad jag förstod när jag hörde en intervju med vår nye arbetsmarknadsminister i måndags.
"Väljarna har sagt sitt i valet, så nu fattar vi besluten. Någon oponionsbildning tar vi inte hänsyn till" mad.gif
kristerh
ända tills den dag dom själva sitter med skägget i brevlådan.

om man inte har något skägg då ohmy.gif
AnitaO
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 16:07)
ända tills den dag dom själva sitter med skägget i brevlådan.

Då gör det ont i hakan wink.gif biggrin.gif
kristerh
men varför ska just museer vara gratis? varför inte teatrar, opera mm,
div idrott, fotboll ishockey borde väl oxså vara gratis och framför allt varför kostar det att gå på badhus o gym o annat som främjar folkhälsan wink.gif
kristerh
CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 16:08)

Då gör det ont i hakan wink.gif biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif ojj då får jag odla ett stort o pampigt skägg laugh.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 26-10-2006, 15:55)
att ha tillgång till museum, är inte min grej, men för den som vill gå dit, ska det som alltid vara gratis....
har också skrivit på wub.gif

Det är ju lite grann det som är grejen, att ha förmågan av att kunna se bortom sin egen sfär. Det säger ganska mycket om dig som person smile.gif
olgak
Jag har skrivit på. Jag går inte mycket på museum, men har gjort det ett par gånger sista året smile.gif! Jag gillar när man öppnar upp dörrarna till något, för ALLA. Jag bryr mig inte så mycket om museerna är lite mossiga eller så, jag gillar när något i samhället visar på generositet åt ALLA. Jag hörde radioprogram för några dagar sen om detta och de intervjuade chefer och personal på museer som haft fri entrée. Jättetrevligt lät det, och de berättade att det varit lite annorlunda gäster som kanske inte visste riktigt hur de skulle bete sig korrekt på ett museum (t.ex. att man kanske inte ska byta blöjor mitt bland konsten), och att de som personal fått tänka till lite extra pga det. Personalen verkade känna att de hade ett positivt uppdrag i att ta emot dessa nya besökare. LIte som jag kan tänka mig att bibliotikarier kan känna - att de kan dela med sig av sin kunskap till alla.
AnitaO
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 16:15)
men varför ska just museer vara gratis? varför inte teatrar, opera mm,
div idrott, fotboll ishockey borde väl oxså vara gratis och framför allt varför kostar det att gå på badhus o gym o annat som främjar folkhälsan wink.gif

Jo, det är sant att det finns många områden där man kan önska förbättringar.
Skillnaden mellan teater/opera/idrott och museér är att det handlar om att bevara ett kulturarv till kommande generationer.
Hur mycket det sen ska subventioneras kan man givetvis diskutera, men viktigt är det.
Dom pengar staten eventuellt skulle tjäna på att avgiftsbelägga besöken tror jag ärligt talat är en piss i Mississippi.
herkules

wub.gif wub.gif
LadyG
CITAT (afrodite @ 26-10-2006, 16:46)

wub.gif

Håller med dig fullständigt. Väl talat.
Pirum
CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 11:52)
Om man bara tar exemplen arbetslöshet och sjukskrivningar, så vill jag nog påstå att t.ex. Norrbotten ligger bland dom högsta i landet.

Känslan man får är väl att a-kassa hamnar i norrland och socialbidrag utbetalas i storstäder, men man ska akta sig för att göra den typen av generaliseringar. Vattenfall allena går med mer vinst än hela a-kassan kostar för hela Sverige, förresten. smile.gif Vad som gäller för LKAB, SSAB, Sveaskog, etc, vet jag ej.
AnitaO
CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 21:04)
CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 11:52)

Känslan man får är väl att a-kassa hamnar i norrland och socialbidrag utbetalas i storstäder, men man ska akta sig för att göra den typen av generaliseringar. Vattenfall allena går med mer vinst än hela a-kassan kostar för hela Sverige, förresten. smile.gif Vad som gäller för LKAB, SSAB, Sveaskog, etc, vet jag ej.

Din tolkning av det jag har skrivit blev nog inte riktigt vad jag menade med det jag skrev.
Det var inte nån jämförelse mellan socialbidrag kontra a-kassa o.s.v.
Jag vände mig bara mot påståendet att norra Sverige inte fick ta del av några skattepengar, utan mer eller mindre försörjde resten av landet.
Jag hävdar att det inte är hela sanningen.
Det där med a-kassa och sjukskrivningar vara bara ett exempel på områden där mer pengar går till glesbygd än till storstad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon