Hej,
Hoppas ni kan hjälpa mig och ge förslag på växter, gärna blommande sådana som trivs under rhododendron/hortensior.
det ser så väldigt kalt ut under busken.
Funderar på violer, men undrar om de gillar samma jord som buskarna...
/Ina
Katrina
31-05-2003, 13:34
Jag har Lungört under några av mina rhododendron - den vanliga brokbladiga. Det går jättebra!
Man kan nog också ha Vivor och Myskmadra tror jag
Varför inte prova med violer? Går det så går det...
Odla.nu har en trevlig
artikel om växter som trivs under rhododendron!
Fin artikel, men själv skulle jag inte plantera perenner under mina rhododendron, för då blir det svårare att lägga på ny gödsel och luckra jorden under dem. Ettåriga växter som t ex slingerkrasse som slingrar sig ut stämmer mer överens med skötseln av buskarna tycker jag.
Katrina
31-05-2003, 18:13
CITAT (Cilla @ 31-05-2003, 18:21)
Fin artikel, men själv skulle jag inte plantera perenner under mina rhododendron, för då blir det svårare att lägga på ny gödsel och luckra jorden under dem. Ettåriga växter som t ex slingerkrasse som slingrar sig ut stämmer mer överens med skötseln av buskarna tycker jag.
Jag tycker nog att det fungerar bra att både gödsla och luckra. Inga problem än i alla fall.
"Problemet" med undervegetation gäller ju isåfall alla buskar
Glömde nämna att jag även har blå bergvallmo ihop med roddisarna - samma andas barn liksom
CITAT (Katrina @ 31-05-2003, 19:13)

Yep, men särskilt dem som årligen behöver tillförsel av humus och gödsel.
Jag tycker problemet är densamma med rosor. Tidigare planterade jag riddarsporrar och annat fint vid dem, men när det skulle skottas upp på rosorna inför vintern och vårgödslas och luckras stördes perennernas rötter. Numera odlar jag ettåringar och har rosbänken som plantskola för perenner som ska flyttas.
Förhopppninsgvis kan jag också plantera härliga perenner under mina krävande buskar när de blir gamla i gamet!
CITAT (Cilla @ 31-05-2003, 19:58)
CITAT (Katrina @ 31-05-2003, 19:13)

Yep, men särskilt dem som årligen behöver tillförsel av humus och gödsel.
Jag tycker problemet är densamma med rosor. Tidigare planterade jag riddarsporrar och annat fint vid dem, men när det skulle skottas upp på rosorna inför vintern och vårgödslas och luckras stördes perennernas rötter. Numera odlar jag ettåringar och har rosbänken som plantskola för perenner som ska flyttas.
Förhopppninsgvis kan jag också plantera härliga perenner under mina krävande buskar när de blir gamla i gamet!
Är rhododendron och azaleor krävande på det viset att man bör tillföra gödsel och humus varje år? Hur stora/gamla bör de vara innan det kan vara lämpligt att plantera perenner under dem?
...undrar Ina som drömmer om en egen "Azaleadal"!
Louise i Göteborg
02-06-2003, 07:03
Trillium!!!
Till sist hittade jag en plats där min mörkröda trillium både växer och blommar - under rhodondendron.
Annars funkar myskmadra, lungört och sockblomma bra hos mig.
Ja du Ina, en azaleadal......
Trädgårdsmannen
02-06-2003, 07:08
Hur är det mesta Hostor?
CITAT (Louise i Göteborg @ 02-06-2003, 08:03)
Trillium!!!
Till sist hittade jag en plats där min mörkröda trillium både växer och blommar - under rhodondendron.
Annars funkar myskmadra, lungört och sockblomma bra hos mig.
Ja du Ina, en azaleadal......
YESSS! Jag är stormförtjust i både Trillium och sockblommor! Nu är det bara pengar och tid som fattas...
Eva Swahn
02-06-2003, 21:35
Jag hade också myskmadra under mina roddisar. Väldigt fint. Nu har jag tagit bort dem. För jag fick MASSOR av mördarsniglar häri och det var skitsvårt att hålla koll på eländet. Först trodde jag att det var vissna, hoprullade roddisblad, men det var det inte...
Sen jag håller med Cilla. Svårt att arbeta under roddisar med undervegetation, för det ska till en massa godis. Jag har låtit min stora roddis få breda ut sig själv i marknivå och då behövs ingen extra prydnad. Den lilla däremot har fått täckbark som är snygg och mörk.
Sen läste jag i Brita Johanssons bok "Vår vintergröna trädgård" (Ica bokförlag) på sid 80 där hon behandlar just undervegetation. Hon avråder bestämt för detta. Roddisens rötter är så ytliga och "filtiga" att marktäckande skuggväxter skjuter in sig bland rötterna. Berövar på så sätt näring och vatten från buskarna. Hon rekommernderar att inför vintern lägga på marktäckmaterial som bark och barr som behåller marken fuktig och håller rötterna svala på sommaren och på sikt ökar mullhalten.
Boken rekommenderas varmt!
Just rhododendron och azalea är krävande på extra tillförd humus i början, och hos mig blir denna "början" säkert de första 10 åren innan de riktigt etablerat sig. Som jag skrev förut så är min erfarenhet att intressena mellan buskens och perennernas bästa krockar med plantering under buskarna. Andra kan säkert klara det på något sätt.
Jag har inte plats för ens en liten skuggväxt under mina rhododendronbuskar, medan azaleorna däremot mår bra av en och annan jordskuggande växt. Under dem har jag satt ringblomster, krasse och lin.
Hannele
03-06-2003, 07:09
Nässelvatten kan man vattna med
utan att skada varken buskarna eller undervegetationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.